longeren paard 19 maanden jong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:59

Hey,
Mijn new forest hengst is 19 maanden oud vanaf morgen 5 februari.
Mijn vriendin die zelf een paard heeft van veulen af aan zegt dat ik al kan beginnen met longeren.

Nu wil ik dit wel doen maar opbouwend op volgende manier:
Dag 1: 5 á 10 min enkel stappen aan de longe
Dag 2 en 3: 10 min stappen en 5 min draven en opnieuw stappen
Dag 4: 5 min stappen 5 min draven en 1 rondje galop erbij proberen daarna opnieuw voldoende stappen

Andere dagen rust en enkel wandelen buiten de wei langs straat.

Nu weet ik dat vele van jullie dit paard nog te jong vinden (wat typisch is aan bokt).
Maar Harley is echt al een hengst en geen puppy-boy. Hij kent al veel dingen die een jong paard hoort te leren.
- vaststaan, tussen kettingen staan, poetsen, aanrakingen, wijken voor druk, stoppen en volgen, netjes meewandelen, voetjes geven, achteruit gaan, de zweep kennen (is die niet eens bang van)

Ik wou het longeren ook NIET in een cirkel doen maar met lange lijn(en) schuin achter hem lopen zodat hij op rechte stukken kan wennen aan commando’s en druk op de neus want ik train bitloos met (touw)halster.
Nageefelijk lopen is ook nog helemaal niet aan de orde. Hij moet nu gewoon wennen aan de commando’s en begrijpen wat de commando’s betekenen.

Ik heb hem al eens een zadeldekje opgelegd en een longeersingel omgedaan. Dit ging allemaal zonder problemen.

LadyMadonna

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:02

Wat is nu je vraag? Want zo te zien heb je het zelf al helemaal doordacht en ik gok niet dat je open staat voor de reacties die je zeker gaat krijgen dat hij te jong is.
Dat hij al echt hengst is maakt niks uit voor de belasting en de groeischijven

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:02

_-:( dat is het enige dat ik te zeggen heb...

Koop een volwassen paard..

Dig

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:05

Ja ik vind het te jong.. laat hem gewoon nog even lkkr puppy zijn..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:06

Een keertje longeren lijkt me niet zo'n probleem, maar zo vaak per week zou ik met die van mij (ook 19 maanden) toch echt niet aan beginnen. Kan gewoon niet goed zijn en is ook nergens goed voor..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:07

Longeren op een zo jonge leeftijd kan ernstige schade aan de gewrichten op leveren. Als je dan toch wat wil doen dan ga je maar met hem wandelen op een recht stuk maar absoluut geen cirkels lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:07

Ik zit ook een beetje met open mond hier...
Je kan ook gewoon gaan wandelen... past veel beter bij de leeftijd van je jaarling en op die manier kun je ook stemcommando's eigen maken zonder je dier te beschadigen...

Longeren is (ook met jouw schema) nog veel te intensief voor een dier van die leeftijd. Heeft niks met het mentale te maken en of je paard nog puppy is of niet... voor het lichaam is het veel te intensief.

En dat je dier er te jong voor is heeft niks met bokt te maken, probeer ieder ander forum uit of vraag verschillende instructeurs/instructrices en je krijgt geheid hetzelfde antwoord...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:08

Lekker op de wei gooien... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:08

Ts, kijk eens naar de foto's die je gisteren hebt gepost. Jouw paard is echt nog puppy. Als je toch jouw zin gaat doen open je beter geen topic.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:09

5 dagen per week is echt te veel. Dat je hem kennis laat maken met longeren door 1x per week 5 minuten te stappen op de volte lijkt me dan een veel beter idee.

NatasjavE

Een hengst van 1,5 hoort tussen zijn vriendjes te staan.
Zeker nu nog niet longeren.

Op z'n vroegst pas met 2,5.....maar beter is het te wachten tot hij 3 is.

Kaitlyn

Ga lekker met hem wandelen en poetsen. :j
Leer hem dan ook dingen kennen zoals het verkeer.

Ik zou nog zeker minimaal een jaar wachten met gaan longeren (en ja, ook achter de lange lijnen).

Realiseer je je wel dat je paard pas 1 jaar is? Deze horen op het weiland te staan en af en toe eens gepoetst te worden of mee gewandeld. That's it.

demo_love schreef:
5 dagen per week is echt te veel. Dat je hem kennis laat maken met longeren door 1x per week 5 minuten te stappen op de volte lijkt me dan een veel beter idee.

Zelfs dat niet eens. := Hij is 1 jaar! Daar kun je over een jaar mee gaan beginnen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:11

Waarom wil je dit met een paard van 1,5? Gewoon lekker niet doen met zo'n piepjong dier dat nog volop groeit. Inderdaad, koop dan een volwassen paard en geen jonkie, laat hem voorlopig met rust qua fysieke belasting. Leg je schema anders eens aan je dierenarts voor, als je vindt dat Bokt toch alleen maar 'typisch Bokt' is.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:11

Waarom zou je het willen? Zit er een voordeel aan om nu al te beginnen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:12

Wubwub schreef:
Ik zit ook een beetje met open mond hier...
Je kan ook gewoon gaan wandelen... past veel beter bij de leeftijd van je jaarling en op die manier kun je ook stemcommando's eigen maken zonder je dier te beschadigen...

Ook nergens voor nodig.

dat is een kleuter direct naar groep 3 sturen.

Het beest hoort nu nog in de speeltuin.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 11:13

Staat er dan dat ik hem op een volte laat stappen? Lees het laatste stukje aub ook eens !

En als ik zou uitgaan van de geboortedatum die ze hanteren op wedstrijden (1/1/...)zou hij al 2 jaar zijn.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:13

hier een shet van 1 jaar en 7 maand, heel af en toe wat wandelen, maar longeren ? nog veel te jong voor !

stukje wandelen kan geen kwaad maar longeren zou ik nog maar ff wachten..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:13

Je paard is wel echt een puppy boy en hij kent al meer dan genoeg. Lekker wegzetten en over een jaar weer eens naar kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:15

Dus?
Dit zijn excuses zoeken, geen antwoord op de vragen geven.

Waarom zou je het doen? Wat heeft het voor meerwaarde? In je fototopuc zie ik dat ie buiten staat met twee andere. Af en toe poetsen, wandelen etc is zat voor zo'n pukkie

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:16

MaricoGraphy schreef:
Staat er dan dat ik hem op een volte laat stappen? Lees het laatste stukje aub ook eens !

En als ik zou uitgaan van de geboortedatum die ze hanteren op wedstrijden (1/1/...)zou hij al 2 jaar zijn.

Wat een non-redenatie. Open dan geen topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:17

''wat typisch is aan bokt''

Seriously?

Alles waar jij kritiek op krijgt is 'typisch bokt'.

Toen je oude pensioenpaarden ineens ging rijden met te kleine, vreselijk krappe zadels en commentaar kreeg, toen je het raar vond dat je zonder zadel eraf gegooid werd, alle commentaar is altijd typisch bokt.

Ik snap dat je graag wil paardrijden maar had een oud manegepaard geadopteerd en had geen eigen veulen gekocht als je niet van plan bent om 'm eerst op te laten groeien.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:18

Ik snap dat je wat wil doen met je paard, maar anderhalf is echt te jong om al te gaan longeren. Ikzelf ben pas rustig beginnen grondwerken toen mijn paard drie was. De geboortedatum die ze op wedstrijden hanteren zegt niets, het blijft een feit dat hij pas anderhalf jaar geleden geboren is.

Je hebt hem ook pas, wen eerst een beetje aan elkaar: beetje poetsen, gewoon bij hem zitten. Om hem echt aan het werk te zetten heb je nog tijd genoeg. Als je toch onmiddellijk aan de slag wil met een paard, had je toch beter geopteerd voor een ouder dier.

Dit plaatje maakt misschien wat duidelijk over wat er in de benen van een paard gebeurt, wanneer welke groeischijven sluiten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door liesd op 04-02-15 11:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:20

Op zich is je plan heel goed. Vooral het lange lijnen werk ipv het longeren (want dat is het eigenlijk). Goed plan om niet op de circel te werken.

Het enige minpunt aan je schema: het is 12 maanden te vroeg. :Y)
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-02-15 11:32, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:21

Ik vind het niet echt nodig dat jullie TS gelijk afkatten...

TS, ik zou nog even een dik jaar wachten met longeren en ga andere dingen oefenen, ga lekker een stuk wandelen of oefenen met hoefjes geven of een paar andere niet belastende oefeningen... Maar in het beste is natuurlijk nog lekker een jaartje met soortgenootjes de wei op :D

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-02-15 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:23

Ts: Ik zou hem gewoon lekker in de wei zetten. Welk voordeel zou je hier uit willen halen? In de wei kan hij zijn energie wel kwijt, hij kent de dingen die hij hoort te kennen.

Zet hem nog lekker een jaartje op de wei en begin volgend jaar. Als je nu begint is er een grote kans op blessures en daar zal je altijd last van blijven houden.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-02-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt