Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauravL

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:32

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraagje!
Afgelopen maand is mijn jonge (ietwat verpeste) tinkermerrie 3,5 geworden.
Zij heeft altijd bij hetzelfde paard gestaan en als ik haar weg haal wordt ze onwijs zenuwachtig.
Als ze samen in de bak staan gaat het longeren onwijs goed, we zijn dit namelijk rustig aan het oppakken.
Liever heb ik dit niet en daarom probeer ik het steeds meer dat ze alleen in de bak is (we hebben geen longeerbak).
Eerst draaide ze zich constant naar buiten om, drama! Dit heb ik eindelijk eruit kunnen halen maar nu draait ze steeds naar binnen toe.
Althans naar binnen toe, ze draait zich gewoon naar binnen om en gaat de andere kant op lopen of ze komt naar mij toe.
Omdat er nooit iets met haar gedaan is ben ik eerste en jaar lang bezig geweest met vertrouwen opbouwen en haar bezig laten zijn met vrijheidsdressuur, het is een onwijs lief paard en de band is naar mijn idee heel hecht.. dus daar kan het naar mijn idee niet aan liggen.

Heeft iemand tips dat ik haar gewoon netjes om me heen kan laten lopen?
Als ik de lijn te kort doe loopt ze niet, als ik de lijn normaal doe draait ze naar binnen..

berdien85

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:45

Heb je al geprobeerd een rondje af te zetten zodat ze steun heeft?
Is je zweep lang genoeg, zodat je haar wel kunt raken?
Heb je iemand die haar eventueel vast kan houden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:47

Let op je eigen lichaamstaal en plek waar je staat ten opzichte van het paard tijdens het longeren.
Daar gaat het naar mijn idee mis als ik je verhaal lees.

Laat eens iemand langskomen die je hiermee kan helpen, dan kan diegene ter plekke de juiste aanwijzingen geven en zal het al snel een stuk beter moeten gaan.

LauravL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:54

Ik heb een nette driehoek en heb meerdere paarden ingereden en leren longeren.. dit heb ik nog nooit meegemaakt! We zijn met zijn tweeen maar haar echt raken met de longeerzweep ben ik niet van. Ze is nog jong en moet veel leren, slaan vind ik geen optie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:58

Je bent waarschijnlijk te veel bezig geweest met een vriendschappelijke vertrouwensband ipv de leiding te nemen en duidelijkheid te creeeren.
Als je al zo lang grondwerkt had je al lang op het punt moeten zijn dat de aandacht enkel bij jou is in het 'werk' en dat andere paarden weg kunnen gaan zonder dat hij daar groot op reageerd. Jij bent er immers nog.
Je mag daar duidelijker en strenger zijn, dat zal het paard uiteindelijk ook goed doen want nu is hij in feite voor zijn gevoel op zichzelf aangewezen en alleen gelaten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:00

Een driehoek lijkt me met een paard die het longeren niet begrijpt, niet handig..
Een tik met de zweep hoeft niet meteen slaan te betekenen. Het kan iets duidelijk maken. Succes ermee.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:14

Probeer heel consequent te zijn en haar voor tezijn