Grondwerk met ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Grondwerk met ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:49

Ik verzorg een ouder paard dat geen zwaar werk meer kan doen, ik kende dit paard ook al voor zijn afkeuring en toen was het echt een werker. Ik heb nu het idee dat hij toch wel een beetje werk/aandacht mist. Ik wandel met hem maar omdat dat altijd samen met iemand moet doe ik dat maar 1x in de week. Op wei mag ik wel alleen dingen met hem doen en maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe en wat.

Het paard is bekend met dressuuroefeningen volgens Bent Branderup vanaf de grond, ik heb zelf ook wel eens wat lessen gevolgd volgens die methode maar het spreekt me niet zo aan. Omdat iemand anders nog wel volgens die methode met hem werkt mag wat ik met hem doe dat echter niet al te veel in de weg gaan zitten. Ik twijfel dus een beetje wat ik met hem kan doen vanaf de grond. Het liefst zou ik met een clicker wat vrijheidsdressuur gaan trainen en ik ben dus wel benieuwd naar tips hoe te beginnen, en hoe dat zit met een ouder paard en combinatie met ander grondwerk maar ik sta eventueel ook wel open voor andere ideeën over wat te doen met mijn oude man.
Ik vind bijv parelli oid ook best interessant maar het paard is wel echt al van zichzelf en door jaren van training een brave lobbes. Ik ken dat soort methodes eigenlijk meer als oplossing bij lastige paarden en vraag me een beetje af of dat ook leuk/nuttig/interessant is met een paard wat al erg braaf is.

Yenni

Re: Grondwerk met ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:55

Zorg eerst dat het paard de comando's kent. Bijv. Stap,halt,draf,galop. Dan kan je bijv beginnen met voetje of kusje of lachen. Succes

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:31

Ik bedoel met waar ik het best kan beginnen meer, wat is een goede site, een goed boek, goede demonstratie om eens heen te gaan oid om informatie op te vinden niet zozeer in welke volgorde moet je oefeningen doen. Omdat hij voor de wagen geeft gelopen kent hij al een boel stemcommando's.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:38

Oh oke sorry. Wist ik niet. Meschien kan je eens filmpjes zoeken van Eva Roemaat. Zij heeft meerdere filmpje op youtube staan. Ook over de basis en verder. En anders mss een boek uit de bieb?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:35

Grondwerken met paarden - Inge Teblick
Echt vrijheidsdressuur : Vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten - Miriam Nieuwe Weme
Beide zijn wat ouder, die van Teblick staat bij paardnatuurlijk nog in de webwinkel. De 2e zie ik zo snel niet ergens te koop.