Hoe moet je een paard opleren tot handpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Hinneke

Hoe moet je een paard opleren tot handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:49

Ik weet niet of het hier goed staat, anders graag verplaatsen :)

Ik wou graag weten wie er ervaring heeft met het opleiden van een handpaard. Mijn shetlander is te zwaar en het leek mij leuk om hem mee te nemen als ik met mijn paard op buitenrit ga. Hij is braaf, goed verkeersmak, hij is gewend aan meewandelen en vroeger liep hij in de koets

Ik zou graag tips en ervaringen horen!

Alvast bedankt :)

klaas30

Re: Hoe moet je een paard opleren tot handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:00

Ik zou het gewoon proberen.
Eerst in de wei en als het daar goed gaat naar buiten er mee :D :D :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:11

De methode hier (IJsland) is naast uiteraard het normale eerst aan de hand leren lopen, wijken op druk etc. Is het paard aan een opgeleid ouder handpaard binden, aan een toomsingel. Die combi als handpaard meenemen. Ben je dus met drie paarden onderweg.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:17

Wat is een toomsingel?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:24

Ik neem ze ook gewoon mee, het is ook zaak dat het leidende paard leert dattie de baas is en zich dus niet op zijn kop laat zitten door het hand paard. Sommige combinaties lukken niet. Een heel hard doorstappend handpaard haalt steeds de wat bedaardere leider in, dat werkt dus niet.

Ik wil dat het hoofd van het handpaard rechts naast de kont van het leidpaard is. Dan heb ik daar goed controle over en jij bent aan de kant van eventueel verkeer. Je moet het touw kunnen verlengen en het handpaard achter je eigen paard manoeuvreren als je door een smalle doorgang gaat. Zorg dat je een behoorlijke lengte touw in je hand hebt voor als je naar beneden of naar boven moet, je hand paard heeft dan meer lengte nodig om op een veilige afstand van het leidpaard vaart te kunnen maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:51

klaas30 schreef:
Wat is een toomsingel?

Hm, misschien bestaat de term niet in het Nederlands :+ .
Het is een vertaling van de ijslandse "taumgjőrð", een brede riem die om de borstkas van het paard wordt bevestigd. Er zit een D oog aan om een halstertouw van het "aanhangende"paard aan vast te maken. Wordt zowel bij belering van jonge paarden gebruikt ( vroeger, en ook nu nog in feite in plaats van longeren, in principe met ongeveer hetzelfde doel), en op trektochten als je meerdere rijpaarden nodig hebt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:22

Ik leer m'n handpaard meelopen in de bak, in het begin met neus naast m'n knie. Zodra ze zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant in stap en draf mee lopen zonder dat ik er erg op hoef te letten, gaan we in het land oefenen. Daar heb ik meer ruimte om te wisselen van kant, leer ik ze ook achter m'n rijpaard aan te lopen. Als dat makkelijk gaat neem ik beide paarden mee naar buiten (duinen of strand).

M'n handpaard voer ik mee aan een touwhalster en een dunne leadrope (featherline) die ik op maat heb laten maken door equiplay.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:51

Ik ga ook regelmatig met twee pony's op stap.

De basis begint voor mij met een rijpaard dat gewoon écht netjes aan de hulpen staat, en een handpaard dat aan de hand al gewend is om heel netjes mee te lopen en kan wijken voor druk enzovoorts.
Mijn handpaard was supernetjes aan de hand en kon mee naast de fiets voor ik haar eens meenam als handpaard.
Eerst in de bak, goed checken of alles goed gaat (bochten links, rechts, overgangen, wat langer stilstaan, juist wat vlotter doorlopen enz....) en vervolgens lekker naar buiten.
Kleine stukjes met vooral stap bouwden we uit naar steeds meer draf, nu draven we vooral veel.
Mijn handpaard loopt het meest neus aan neus met mijn rijpaard, maar als de situatie erom vraagt kan ik haar simpel vragen wat verder naar achteren te lopen.
Mijn handpaard neem ik mee aan een touwhalster en leadrope van 3,5 meter.

Mijn pony's vinden het allebei echt geweldig om samen op pad te gaan, ontzettend gezellig zo met z'n drietjes het bos in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 09:53

Sorry dat niet op jullie berichten heb gereageerd, maar ik had geen melding ontvangen en dacht dus dat er nog niemand had gepost in dit topic. Bedankt allemaal!

Ik ben ondertussen aan het oefenen gegaan met de shetlander aan de lange lijnen, op het land maar ook buiten, en dat gaat heel goed. Qua combinatie klikt het ook goed tussen de twee dus ik verwacht dat het wel redelijk zal gaan. Eerst gaan we gewoon nog thuis oefenen en daarna naar buiten, inderdaad met iemand er bij zodat die kan overpakken als het echt niet zou lukken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:27

Ik heb de handpaarden gewoon direct meegenomen naar het strand.. Waarschijnlijk niet de meest verstandige keuze, maar ging altijd prima.
De grote voorwaarde was wel dat mijn rijpaard de leiding had over het andere paard, waardoor het als vanzelf al wat netter naast je blijft lopen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:30

Ik oefende eerst in de bak, daarna in het grote weiland en dan pas naar buiten. Oefen met bepaalde 'hindernisjes' zoals balkjes, eroverheen, tussendoor, bochtjes erdoor etc. Maak een 'steegje' van twee spring hindernissen. Wel ruim genoeg. Over een zeiltje. Dat soort dingetjes, zo raken beide pony's wat vertrouwder met het handpaarden en jij als het goed is wat handiger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:31

Kuggur schreef:
klaas30 schreef:
Wat is een toomsingel?

Hm, misschien bestaat de term niet in het Nederlands :+ .
Het is een vertaling van de ijslandse "taumgjőrð", een brede riem die om de borstkas van het paard wordt bevestigd. Er zit een D oog aan om een halstertouw van het "aanhangende"paard aan vast te maken. Wordt zowel bij belering van jonge paarden gebruikt ( vroeger, en ook nu nog in feite in plaats van longeren, in principe met ongeveer hetzelfde doel), en op trektochten als je meerdere rijpaarden nodig hebt.

Die moet sterker zijn dan een standaard longeersingel, want daar knappen de ringen van als er een paard aan hangt. Foto/website ergens?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:36

Ik houd het even in de gaten hier ;)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 13:54

Bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad eens oefenen met balkjes en een zeil :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:00

tamary schreef:
Die moet sterker zijn dan een standaard longeersingel, want daar knappen de ringen van als er een paard aan hangt. Foto/website ergens?

Hier zie je er een voorbeeld van; http://www.lifland.is/vefverslun/hestar ... rd-islensk
En die dingen zijn oersterk, zoals je op de foto kunt zien, het is een erg grote D ring.
Zelfs als het paard dat je eraan hangt vol in de ankers gaat breekt dit niet.