Voor het eerst weer longeren, druk paard voorkomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Voor het eerst weer longeren, druk paard voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:37

Hey,

Ik mag mijn paard vanaf vandaag weer longeren na een lange tijd van blessures (hoefzweer, Einschuss en peesschedeontsteking). Nou heeft ze dus 3 maanden niks gedaan en als ik dan weer ga beginnen ben ik bang dat ze er in galop aan de longe van door gaat. Wat ze best vaak doet als ze druk is. Nou moet ik van de DA heel rustig aan beginnen dus gelijk als een gek gaan galopperen lijkt me niet goed. Nou is het zo dat als ik in het midden van de bak ga staan en haar dan los laat en aanspoor om te gaan lopen dan gaat ze er vaak als een gek van door. Ik wil dit graag voorkomen en nou is mijn vraag of iemand een idee heeft hoe ik dit kan voorkomen zodat mijn paard weer heel rustig van start gaat na een lange tijd blessures.

dresjoepie

Re: Voor het eerst weer longeren, druk paard voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:17

Is paard niet braver als je erop gaat zitten Dit is in de meeste gevallen wel zo Dan heb je wat meer controle

Je zou met de Da kunnen overleggen een streepje of 2 sedalin te geven En dit dan steeds verder afbouwen Is ook niet ideaal Maar beter dan een blessure

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:21

Ik longeer dan altijd met dubbele lijnen die van de singel door het bit weer terug naar de singel gaan.
Ik kan mijn paard dan vlug op de rem trekken als het nodig is. Dit is vaak niet het geval omdat hij ondertussen weet hoe het gaat. Alleen moet je er dan wel zeker van zijn dat je paard niet idioot gaat reageren op het bit als ze fris is. En sowieso eerst goed warm stappen en misschien een beetje sedatie?
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 07-01-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:23

Sowieso niet los longeren in dit geval.
Ik zou ook aan de hand (dus meelopend) goed instappen zodat mocht ze toch wat gek doen, ze in ieder geval goed opgewarmd is en je geen nieuwe blessures krijgt.

Als je weet dat ze onder het zadel braver is zou je er inderdaad ook op kunnen gaan zitten, sommige paarden gedragen zich dan beter.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:23

Misschien kun je eerst met hem/haar aan de hand wandelen enz?

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:26

Je kunt er misschien ook voor kiezen grondwerk te doen, dan kun je oefeningen kiezen waarbij je dichter bij je paard blijft als bij longeren.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:36

Is het misschien een idee om een (kleine) volte af te zetten voor longeren? Dan heeft ze mogelijk minder de neiging om er (hard) vandoor te gaan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:38

Ik zou ook aan de hand gaan stappen.
Zo kan je toch mooi beginnen?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:22

Ik zou sedalin erin doen, dit haalt the edge er vanaf.... Zo heb ik het iig gedaan toen mijn paard na een blessure weer rustig aan de gang mocht. Sedalin erin (even in laten werken (30-60min afhankelijk van de hoeveelheid!)) en daarna aan de longe rustig laten stappen en draven.

Dit heeft bij mijn paard super gewerkt maar elk paard is anders! Ik had er zo een waar je dus absoluut niet op wilde gaan zitten in de 1e week want dan wist je dat je gelanceerd zou worden! Wat ik verder deed was idd veel aan de hand werken met hem, ik gebruikt onze 20x60 baan daarvoor want lange rechte stukken zijn vele malen beter dan op n kleine volte werken...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:00

moest van de DA 2 weken longeren en met 3 weken pas een zadel er op. dus ik weet niet of het goed is om er op te gaan zitten. Ik ga sowieso eerst 10 minuten met haar instappen aan de hand. nog andere tips? ik heb nog nooit met dubbele lijnen gewerkt, ben bang dat ze daardoor juist nog meer gaat rennen want ze is het niet gewend

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:04

Beginnen met aan de hand stappen en steeds meer ruimte tussen jou en je paard nemen. Geen zweep mee en niet klikken met je tong, je hulpen zo klein mogelijk houden dus. Direct duidelijk maken dat een hoger tempo niet mag.
Succes!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:09

Zomaar gaan longeren met dubbele lijnen als je paard dit niet kent zou ik zeker niet doen, ik heb ook een paard die nog al is wil racen aan de longe, een dubbele longe werkt dit enorm in de hand (ben daar zelf ook niet zo bedreven in, dat helpt natuurlijk ook niet mee) Zou er idd eerst naast gaan stappen, neem wel een lijn die lang genoeg is en trek voor de zekerheid handschoenen aan. Streepje sedalin is ook geen gek idee. Hoe bevestig je meestal de longeerlijn? (gewoon uit interesse)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:10

Ik ben bang als ik geen zweep gebruik dat ze dan om gaat draaien, die streken haalt ze ook vaak uit en dan merkt ze dat ze stout is en dan gaat ze helemaal rennen haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:14

Je moet gewoon niet al zo veel afstand nemen. Gewoon beginnen naast het paard en al lopend steeds verder naar binnen. Een zweep is vaak veel te veel hulp, zeker als je verwacht dat ze ook nog fris willen worden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:27

En wat als ze om gaat draaien, dan ben ik altijd bang dat ze in het touw stapt. Ik moet denk ik ook net zolang stappen totdat ik merk dat ze rustig is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:32

Dan moet je sneller zijn, dus voor het denken aan omdraaien al begrenzen. Je hoeft niet aan het eind van je lijn te staan ;) Maar een longeertechnisch probleem is niet handig op te lossen tijdens een revalidatie. Ik zou ook kiezen voor het stappen aan de hand dan.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:23

Bambi1995 schreef:
moest van de DA 2 weken longeren en met 3 weken pas een zadel er op. dus ik weet niet of het goed is om er op te gaan zitten. Ik ga sowieso eerst 10 minuten met haar instappen aan de hand. nog andere tips? ik heb nog nooit met dubbele lijnen gewerkt, ben bang dat ze daardoor juist nog meer gaat rennen want ze is het niet gewend

Jammer dat je paard dit niet kent. Dit is dan inderdaad geen goed moment om het haar te gaan leren.
Ik koos er zelf voor om aan de hand te draven als ik niet met dubbele lijnen kon longeren.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:03

Ik heb idd vandaag met haar een kwartier ingestapt aan de hand en toen een paar rechte stukken gaan draven, ze liep heel goed, niet kreupel gelukkig, nou hopen dat het zo blijft. De stal eigenaar waarschuwde mij voor longeren, omdat longeren zwaardere belasting is dan recht uit rijden. Daar heeft hij opzich wel gelijk in, mijn paard vind longeren soms ook echt lastig dus dat is misschien wel wat te zwaar voor een revaliderend paard. Wat hij ook zei is dat je beter gewoon op het paard kan gaan zitten en dan alleen gaan stappen en op de rechte stukken wat gaan draven en in de bochten weer gaat stappen, vinden jullie dit een goeie methode of is er op zitten te veel?? Ik heb mijn twijfels nog een klein beetje maar wat vinden jullie?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 05:17

Ja eens met de staleigenaar Dit is veel minder belastend voor het paard Weet niet wat je weegt maar op die 5/600 kilo zal het weinig uitmaken Paard moet dan wel braaf zijn onder de man natuurlijk

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 09:41

Ik ben 60 kilo, ik verwacht dat ze minder druk is onder het zadel dan aan de longe. Meer mensen die het met de stal eigenaar eens zijn?

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:01

Ik ben het ook eens met de staleigenaar. Mijn DA raadde mij na een zware blessure (peesblessure) van mijn paard ook aan om niet te longeren, maar zo veel mogelijk rechte lijnen te maken. Ik mocht er gerust op gaan zitten, beetje gewicht erop kon geen kwaad, maar voltes rijden was te zwaar. Draven op de lange rechte lijnen, en stappen in de bochten vind ik een goed plan!

Mijn paard gedroeg zich verbazend goed toen ik er de eerste keer terug op ging, terwijl hij al 3 maanden stalrust had met enkel wat aan de hand stappen, ik hoop dat het bij jou ook zo meevalt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:43

Anders bel je even met de DA om te overleggen ;)

Morrie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:30

Mijn paard heeft een soortgelijke blessure gehad. Tenminste, het leek op peesschedeontsteking en achteraf bleek dat hij tóch 2 hoefzweren had gehad dus waar de kreupelheid nou vandaan kwam...

Ik ben het ook eens met de staleigenaar.
Over het longeren wil ik even 1 ding zeggen: je kan beter met de dubbele lijnen werken. Of je paard nou geblesseerd is of niet. Misschien dat iemand met ervaring je kan helpen? Ik zelf heb geleerd de buitenste lijn vanaf het bit, door de ring van de singel en achter kont langs richting jou te bevestigen. Mijn paard reageert hier slecht op (bokken), lijn over de rug ipv langs de kont werkt wel super! Ik ken je paard natuurlijk niet en hoe hij nieuwe dingen oppakt, maar als je met de enkele lijn werkt valt een paard vaak op de schouder waardoor ze gaan rennen, maar mensen linken dit vaak aan frisheid of stoutheid. Voor de duidelijkheid: ik praat in het algemeen hoor!

Succes! :)