.Ik merk dat hij wat zoekerig naar voedsel begint te worden en wil dus beginnen met voedselweigeren. Maar ik snap niet echt hoe het zit met de signalen. In principe is het doel, denk ik tenminste, om dit te gebruiken bij het belonen voor andere zaken. Als voorbeeld: paardlief staat braaf met zijn voet in een emmer (reuze handig bij een hoefzweer
)- klikje - voedsel. Maar als ik ook nog een klik moet geven als teken dat hij het eten echt mag pakken krijg je dus een dubbele klik. Dat lijkt me verwarrend voor een paard want immers de directe beloning voor het goed uitvoeren van de truc (voet in emmer) is weg, er is een tussenstap bijgekomen. Ik heb nog geen ervaring en zou graag van de ervaringsdeskundigen horen of dit weghalen van de directe beloning wel of niet een probleem is (of kan zijn). Moet je dan misschien een ander geluid gebruiken voor het voedselweigeren als die je gebruikt voor het belonen van het trucje? Of valt dit wel mee en denk ik veel te ingewikkeld?
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Het is belangrijk dat je hier heel consequent in bent, dan gaat je paard niet schooien.