Voedselweigeren - hoe combineren met andere oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Voedselweigeren - hoe combineren met andere oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 16:03

Mijn paardje heeft helaas een diepe hoefzweer en is daardoor een tijdje uit de running. In het kader van 'elk nadeel heb zen voordeel' ga ik de vrijheidsdressuur maar wat opbouwen :P .

Ik merk dat hij wat zoekerig naar voedsel begint te worden en wil dus beginnen met voedselweigeren. Maar ik snap niet echt hoe het zit met de signalen. In principe is het doel, denk ik tenminste, om dit te gebruiken bij het belonen voor andere zaken. Als voorbeeld: paardlief staat braaf met zijn voet in een emmer (reuze handig bij een hoefzweer :D )- klikje - voedsel. Maar als ik ook nog een klik moet geven als teken dat hij het eten echt mag pakken krijg je dus een dubbele klik. Dat lijkt me verwarrend voor een paard want immers de directe beloning voor het goed uitvoeren van de truc (voet in emmer) is weg, er is een tussenstap bijgekomen.

Ik heb nog geen ervaring en zou graag van de ervaringsdeskundigen horen of dit weghalen van de directe beloning wel of niet een probleem is (of kan zijn). Moet je dan misschien een ander geluid gebruiken voor het voedselweigeren als die je gebruikt voor het belonen van het trucje? Of valt dit wel mee en denk ik veel te ingewikkeld?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:07

Ik zal proberen uit te leggen wat ík denk dat goed is. Volgens mij haal jij namelijk een paar dingen door elkaar. Correct me if i'm wrong. :P

Je koppelt een voedselbeloning aan de klik. Die klik geef je om het juiste moment waarop ie het goed doet aan te geven. Echter krijgen ze pas eten ná de klik. Wanneer jij dus niet klikt krijgt hij dus geen eten. Doordat je alleen eten geeft wanneer je hebt geklikt zou het zo moeten zijn dat je paard daarnaast niet bedelt om eten, immers krijgt hij niets wanneer je niet hebt geklikt. Volgens mij zit het zo in elkaar.

Het voedselweigeren zelf is gewoon een trucje. Het eten met open hand voor zijn neus houden, en dat hij het eten pas mag pakken ná de klik. Die moet hij dus afwachten. Dit verwijst dan weer terug naar wat ik net zei. Geen snoepjes en/of gebedel wanneer er geen klik is.

troi

Re: Voedselweigeren - hoe combineren met andere oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 16:14

Dat klopt denk ik niet. Wat ik doe is hem een oefening vragen, bijv voet in emmer. Als hij dat braaf doet geef ik een klik en krijgt hij een beloning. Maar zodra hij de klik hoort zit hij nog niet net met zijn neus in mijn zak. Dat is behoorlijk onbeleefd dus. Om dat handig af te leren wil ik hem leren voedselweigeren, hij krijgt het brokje pas als hij beleefd heeft gewacht tot het echt mag en niet zodra hij die eerste klik hoort. Zolang hij geen klik hoort (of in mijn geval tot ik 'peer' zeg aangezien ik nadat ik 5 klikkers ben kwijtgeraakt besloot ik dat ik wat anders nodig had :P ) krijgt hij sowieso niks.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:28

ik denk dat het gemakkelijker is om de beloning te geven met gestrekte arm, en dus enkel met gestrekte arm. Dan heeft het voor je paard ook geen zin om eten uit je jaszakken te schooien. Daar zit inderdaad het eten, maar daar krijgt hij geen eten. Hij krijgt eten op een armlengte afstand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:29

Ah zo, dan is het inderdaad een hele andere kwestie. :P Ik dacht dat hij bedelde buiten het 'trainen' om en altijd met zijn neus in je zak zat. Voor het voedselweigeren kan je dan denk ik het beste daarnaast aan de slag. Dus het eerste trucje dat je aanleert is voedsel weigeren. Pas wanneer hij dat goed onder controle heeft ga je verder met andere trucjes. Dat hoort namelijk bij de basis. ;)

Wat ik zou aanraden is opnieuw beginnen, hem gewoon voedsel weigeren aanleren. Hier een linkje waar het nog eens handig staat uitgelegd: http://www.nalanta.nl/?p=50&l=nl
Dat kan je dan gebruiken in andere trucjes voor als hij meteen naar je zak duikt. Dus wanneer hij dit goed onder controle heeft ga je pas verder met de andere trucjes.

VogeltjeM

Re: Voedselweigeren - hoe combineren met andere oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:41

Ze zeggen wel eens click for criteria, feed for position. Dus clicken op het moment dat hij voldoet aan je criterium, maar het voedsel pas geven als hij uit jouw ruimte staat/niet schooit. Dit kun je bijv bereiken door het voedsel steeds met gestrekte arm aan te bieden, van je weg. Mijn paarden krijgen na de click pas het voedsel als ze rustig voor zich uit kijken. Ze leren dat razendsnel :) Het is belangrijk dat je hier heel consequent in bent, dan gaat je paard niet schooien.

Maar voedselweigeren als oefening zou je ook anders kunnen opvatten. Bijv in je ene hand voedsel, in je andere hand een target, en dat hij dan toch moet targetten en daarna pas de beloning krijgt. Zo leert hij dat jij de controle hebt over het voer en dat hij pas voer krijgt na de click en dat voer zien niet meteen gelijk staat aan voer kunnen pakken. Is een heel nuttige oefening :)