Jong paard longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:36

Er staat een leuke 4 jarige op stal die ik zaterdag voor het eerst gelongeerd heb
Ze kent t zadel en iemand op haar rug, maar of ze ooit een bit in heeft gehad weet ik niet
Wat ik wel weet is dat ik heel erg consequent moet zijn met het longeren
Ze gaat steeds stil staan en draait zich naar mij toe, verder doet ze niks hoor
Zodra ik haar dan weer in de ronde stuur wil ze nog wel eens exploderen
Het is een wildebrasje soms, maar merk wel dat ze t goed kan

Maar nu was mn vraag hoe ik het beste kan beginnen
Met een kaptoom of met een hoofdstel?
Ik longeerde zaterdag met een bitje in maar die liet ze niet met rust en je zag duidelijk het notenkraker effect (had een enkel gebroken watertrens) bij Nistral (tevens ook de mama van dit paardje) heb ik er ook een enkelgebroken watertrensje inhangen maar die doet het er juist heel goed op
Maar Lady niet, wel bit kan ik het beste bij dit paardje indoen?
Ik heb verschillende bitten thuis liggen en op stal hebben we ook nog een hele la vol

Kort samengevat
Hoe kan ik t beste longeren met kaptoom of hoofdstel?
En welk bit kan ik het beste gebruiken bij dit paard?

Rijden doe ik pas van t voorjaar als ze een stuk rustiger is en t savonds langer licht is
Eerst het longeren goed voor elkaar en braaf op de stem dan weer verder :)
Ze is ook nog best schichtig (net als Nis) dus dat hoop ik ook wat te temperen naar mate ik er meer mee bezig ben
Ik gebruik trouwens ook geen zweep met het longeren maar het laatste restje lijn (zaterdag had ik mijn dubbele lijn eraan dus had flink wat lijn over) of kan ik wel het beste met een zweep(je) longeren?

EJuniorJoost

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:41

beide afwisselen beginnen met enkele longeerlijn en daarna uitbreiden tot dubbel longeerlijn met af en toe balkjes/kavaletie's. wat ik zo hoor is ze gevoelig in de mond dus een ongebroken rubber bitje of een dun ongebroken bitje.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:44

Ik zou advies vragen om je te helpen bij het Longeren.
Helemaal in het begin is het best belangrijk dat je het goed doet.
Laat iemand je helpen en dan gaat het vast veel fijner.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de kaptoom omdat hierdoor het hoofd snel kantelt.
Wat je wel kunt doen is de lijn vastmaken aan het hoofdstel op de manier van Lammert Haanstra. Op zijn site staat hiervan wel een goede uitleg :)
Succes!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:47

maar wat ik begrijp is dat ze het bit voor het eerst in had? dan kan je echt nog niet zeggen dat ze het niet goed doet op het bit. heb je wel eerst een tandarts laten komen dat je er zeker van bent dat ze geen wolfskiezen heeft? dit is wel erg belangrijk voor dat je überhaupt begint met een bit in doen he.

zelf gebruik ik met de jonge paarden het liefst een dubbel gebroken watertrens. probeer met longeren eerst maar eens de overhand te krijgen voordat je überhaupt verder gaat denken. het feit dat ze stil kan gaan staan zegt dat jij niet goed op let tijdens het longeren. als je al gaat longeren met hoofdstel+bit gebruik dan een tussenstuk die je aan beide bit ringen kan doen en daar kan je de lijn weer aan vast klikken zo krijg je een prima druk verdeling van onder weg en niet vanuit de zijkant van de binnenste bit ring.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 00:03

Zo'n longeerstukje ben ik zelf geen fan van
Tandarts komt als t goed is binnenkort en zal doorgeven dat zij dan ook even nagekeken moet worden
Ja klopt hoor, maar na een tijdje had ik d'r snel door en kon ik dr redelijk aan t lopen houden

Geen idee of het de eerste keer was voor zover ik hoorde/weet wel
Ik heb haar namelijk zelf niet zadelmak gemaakt

Ik wil eerst gewoon een enkele lijn hebben en als dat goed gaat eens met passoa proberen of dubbele lijnen, maar eerst t 'gewone' longeren voor elkaar hebben

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:05

Wwijk23 schreef:
zelf gebruik ik met de jonge paarden het liefst een dubbel gebroken watertrens. probeer met longeren eerst maar eens de overhand te krijgen voordat je überhaupt verder gaat denken. het feit dat ze stil kan gaan staan zegt dat jij niet goed op let tijdens het longeren. als je al gaat longeren met hoofdstel+bit gebruik dan een tussenstuk die je aan beide bit ringen kan doen en daar kan je de lijn weer aan vast klikken zo krijg je een prima druk verdeling van onder weg en niet vanuit de zijkant van de binnenste bit ring.

Met zo'n tussenstukje/longeerstukje komt er bij trekken ook alleen druk op de buitenste bitring dus heb je precies hetzelfde effect. Als je de manier van Lammert Haanstra (longeerlijn van boven naar beneden achter de neusriem langs en dan door de bitring weer vastmaken aan de longeerlijn) blijf je van het bit af maar heeft ie wel de kans om aan het bit te wennen en deze aan te nemen. Ik vind een dubbelgebroken bustrens altijd fijn om mee te beginnen.

Edit: Lammert Haanstra gaf ook de tip dat je het paard nooit naar je toe moet laten komen. Zijn plek is op de cirkel dus daar laat je hem halthouden en dan loop jij naar het paard toe als je iets wilt verstellen oid. Bij van hand veranderen draai je het paard naar binnen zodat je niet tussen omheining en paard komt te staan. Grote kans dat dit paard is aangeleerd naar binnen te komen en probeert het op deze manier eerder met het werk te stoppen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:11

Kun ook het halster onder het hoofdstel laten en dan de longeerlijn aan het halster vast maken. Zo kan ze wel wennen aan het bit maar wordt er voor de rest niet aan gezeten. Doen we hier met de jonge paarden :j
Longeren met zadel worden ze nooit stommer van.

Longeren met pessoa/dubbele lijnen zal ik niet aandurven als het paard ineens kan exploderen, maar als ze goed op de rit blijft zou je dat wel kunnen doen :)
Lijn kun je ook een knoop in leggen zo'n 30 cm van de haak af en dan door de bitringen doen en voor de knoop vast klikken, zo verdeeld de druk ook over de bitringen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:11

L_isanne schreef:
Wwijk23 schreef:

Met zo'n tussenstukje/longeerstukje komt er bij trekken ook alleen druk op de buitenste bitring dus heb je precies hetzelfde effect. Als je de manier van Lammert Haanstra (longeerlijn van boven naar beneden achter de neusriem langs en dan door de bitring weer vastmaken aan de longeerlijn) blijf je van het bit af maar heeft ie wel de kans om aan het bit te wennen en deze aan te nemen. Ik vind een dubbelgebroken bustrens altijd fijn om mee te beginnen.

uiteindelijk komt er op deze wijze bij flink protest ook druk op het bit hoor en uiteindelijk ook op de buitenste bit ring want de lijn trekt toch wel strak en dan trekt die de buitenste bit ring naar de neusriem omdat die daar nog aan vast zit. persoonlijk vind ik een longeerstukje een betere verdeling hebben zeker wanneer ze een beetje fatsoenlijk lopen. maar goed meningen verschillen natuurlijk en dat mag ook. blijft lastig als je puur en alleen het bit in wil hebben zonder enige druk moet je gewoon los gaan werken. sturen met je lichaam, stukje rijbak afzetten als longeer cirkel.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 00:23

Wat er inderdaad gezegd wordt over dat er alleen aan de buitenste ring wordt getrokken is dus ook mijn reden die dingen niet te gebruiken

Passoa of dubbele lijnen begin ik nog niet aan, pas als ze helemaal braaf is en t blijft dan wordt het een stapje moeilijker

Ze komt niet naar me toe maar blijft alleen maar stil staan.

Ik ga eens kijken op de site van Lammert Haanstra :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:24

Bij de manier van Lammert Haanstra zit de lijn niet door de buitenste bitring. :)
Als je trekt, dan trekt de lijn strak om de neusriem en neemt daarbij het bit wel mee maar de neusriem voorkomt dat je echt druk uitoefent op het bit.

Bij zo'n longeerstukje is het onmogelijk om druk op beide ringen of binnenste ring te krijgen tenzij je de lijn naar beneden trekt of naar buiten maar dat kan niet vanaf de positie van de longeerder. Daarom gebruik ik die dingen liever niet.

Draait ze zich naar je toe wanneer ze stil gaat staan of gaat ze gewoon op de cirkel stil staan?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:32

blijft een feit dat er dan ook druk op komt en als je dat dus niet wilt moet je gewoon loswerken of doen wat Amiigo adviseert een halster onder het hoofdstel. Als ik hier voor kies gebruik ik zelf een touwhalster maar dat is maar net wat iemand fijn vind. dan komt er nergens druk op.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 08:13

Als ze stil gaat staan draait ze naar me toe

Halster is inderdaad een goed idee
Gezien ze zelf nog wel eens kan trekken of wegspringt dan krijgt ze geen ruk in haar mond