Paard wil maar een kant op longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PixieDust

Paard wil maar een kant op longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 00:36

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik bezig met een nieuw verzorgpaard. We zijn druk bezig om elkaar te leren kennen en de communicatie gaat steeds beter. Ik loop alleen steeds tegen het volgende probleem aan:

Ze wil alleen maar linksom gelongeerd worden (rechtsom ervaar ik geen enkel probleem). En dit eigenlijk ook in zoverre dat ze haar hoofd ook over mij heen tilt wanneer ze aan mijn linker kant staat zodra ze daar ook maar enige ruimte voor ziet. Kort pakken heb ik geprobeerd, maar ze wil alleen aan mijn linkerhand lopen als ik haar aan haar halster leidt. Zelfs bij het kleinste beetje touw (en dus ruimte geven) gaat ze aan mijn andere hand lopen. Ik heb geprobeerd om naast/achter haar schouder te staan en haar om mij heen te laten draaien. Soms doet ze dit enkele passen, maar vaak gooit ze haar hoofd en hals flink de lucht in (richting steigeren zeg maar) om dus vervolgens weer aan mijn andere kant te belanden.

Tijdens het rijden heeft ze deze kant op ook wel eens fratsen, zo draait ze haar kont dan naar het midden van de bak zodat ze bijna haaks op de hoefslag staat. Dit is verder wel bij te sturen. Ik heb een aantal keer op haar gereden maar het bleek dat ze drukplekken kreeg van het zadel dat de eigenaren voor haar hadden en er wordt naar een oplossing gezocht. Ik dacht dat ze daarom misschien 1 kant op problemen had en wilde dit lekker los longeren nu ik tijdelijk niet kan rijden, maar dat gaat lastig als ze maar 1 kant op wil lopen. Zij vertoont dit gedrag overigens ook bij anderen.

Heeft er iemand goede tips en/of adviezen voor mij? :)

tamary

Re: Paard wil maar een kant op longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:50

Heel veel oefenen waarbij je eerder weg stapt dan zij. Rechts staan en bezig zijn prettig maken bv met wat lekkers.

Net als mensen een voorkeurskant hebben, hebben paarden dat ook. Soms zo sterk dat ze met de andere kant echt veel moeite hebben. Het is net als in spiegelbeeld werken, verwarrend en vermoeiend. Veel oefenen dus, maar kleine stukjes.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:16

Misschien een gekke vraag, maar is haar oog wel in orde aan de kant waarop je haar niet kan longeren?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:43

Allereerst, heel kritisch naar je lichaamshouding (laten) kijken. Paarden reageren daar enorm sterk op.
Daarna, kan je paard fysiek wel op een kleine cirkel linksom bewegen?

PixieDust

Re: Paard wil maar een kant op longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:17

@Nienkie, voor zo ver ik weet wel. Ik zie geen afwijkingen e.d. Ook geen apart gedrag wanneer ik gewoon aan haar rechterzijde sta.

@ijssnuiver, Ik weet het, maar naar mijn idee doe ik niets anders aan de ene kant dan aan de andere kant, terwijl ze linksom prima reageert op wat ik van haar vraag. Ze kan het wel, of ze ergens last van heeft kan ik niet zeggen. Maar ze doet dit ook als ik op een grote cirkel naast haar loop, of als ik gewoon rechtdoor loop. Zodra ik wat verder naar achteren ga staan (richting de schouder) blijft ze stilstaan, drijf ik haar van achter dan gooit ze haar hoofd weer flink omhoog of ze draait zich gewoon om.