Uitdagende tips voor jong paard longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Uitdagende tips voor jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:25

Beste bokkers,

Ik ben sinds de zomer een 3,5 jarige ruin aan het beleren, samen met zijn eigenaresse.
Wij zijn langzaam begonnen met longeren, dit deden wij ongeveer 2 a 3 x in de maand om hem rustig te laten wennen aan alles. Hij deed het al gauw erg braaf. Hij staat nu sinds 2 weken op stal, dit is allemaal nieuw voor hem omdat hij hiervoor namelijk altijd lekker buiten heeft gestaan.
Hij pakt alles heel goed en braaf op en je merkt dat hij het ook leuk vind, het is een dier met een ontzettend lief en goed karakter! Maar je merkt ook wel dat hij sommige dingen moeilijk vind of gewoon niet begrijpt, logisch voor een jong dier!

We geven hem alle tijd om uit te groeien en willen hem graag door te longeren rustig verder trainen. We hebben al met hem gereden, dit pakte hij ook heel goed op maar dit hebben we nu even op een laag pitje gezet omdat hij nog erg moet wennen aan zijn nieuwe omgeving.

Nu ben ik alleen heel benieuwd naar tips van jullie, ik vind het belangrijk dat het longeren leuk blijft voor hem, de eigenaresse en ik hadden het al over balkjes leggen zodat hij beter op zijn eigen voeten leert lopen en zijn balans krijgt. Ik denk dat hij dit ook erg leuk zal gaan vinden, ik vind uitdaging erg belangrijk!
Het gaat mij dus echt om het longeren en niet om bijv. grondwerk, dit willen wij in de toekomst misschien gaan doen met hem.
Met bijzet oid willen wij ook nog niet longeren omdat wij hem daar nog veel te jong voor vinden, dus dit hoeft ook niet als tip gegeven te worden ;)

Ik ben benieuwd, kom maar op met leuke en uitdagende tips :)

Angela

Re: Uitdagende tips voor jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:49

Zorg in ieder geval voor meer regelmaat. Met 2 of 3 keer in de maand zal het paard bijna alles wat het de vorige keer geleerd heeft al weer vergeten zijn. Hierdoor wordt de leerweg heel langzaam, en dat geeft ook verveling.

Grondwerk komt eigenlijk voor longeren. Pas als het paard te sturen (tempo en richting) is in het vrije werk, zal het longeren goed gaan oppakken.

Bij het longeren zit de afwisseling is het aanleren van de juiste hulpen, het belonen voor de verbetering. Balkjes zijn leuk en nuttig, maar zet ze pas in als de rest aan de longe echt bevestigd is, anders doet het meer kwaad als goed (paard zal onzeker worden als het op de balkjes gaat staan en er gespannen overheen gaan ipv ontspannen).

Hulpteugels komen wat mij betreft ook pas als het longeren zonder hulpteugels goed gaat. Dus controle over stelling, buiging, de gangen en het tempo in die gangen.

Het is net als met rijden: dressuur is niet saai, maar als er geen vooruitgang is, dan wordt het dat wel. De uitdaging zit het in het steeds beter. En ook de basis, die kan ook steeds beter :j

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:04

@Angela: Wij willen hem nu 1 a 2 x in de week longeren ;) Dat was ik vergeten erbij te zetten.
Dankje voor je tips, hier ga ik zeker wat mee doen :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:57

Helemaal niemand leuke en uitdagende tips voor mij? :o

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:02

longeer je in de bak of in een cirkel? In de bak verander ik regelmatig van volte. Bijv beginnen bij de volte A en dan paard stuk rechtuit laten lopen zodat je op de volte bij C zit. En zo ook naar de volte B-E. Ook kan je veel overgangen maken. Mijn paard vindt dit altijd leuk. Vooral als je het wat spelenderwijs doet :)

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:08

Longeren is voor sommige paarden niet zo uitdagend. Een flegmatiek paard zal zich snel gaan vervelen op de volte. Maak het uitdagender door tussendoor wat aan de hand te werken. Doet hij de gevraagde oefening goed, laat hem dan als beloning aan de longeerlijn stappen of draven. Zodra hij het logeren als beloning ziet, zal hij het leuk gaan vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:10

als je in een cirkel longeert kun je ook gaan werken met longeren zonder longe en evt zonder zweep, puur op houding en lichaamstaal.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:51

Sjira schreef:
longeer je in de bak of in een cirkel? In de bak verander ik regelmatig van volte. Bijv beginnen bij de volte A en dan paard stuk rechtuit laten lopen zodat je op de volte bij C zit. En zo ook naar de volte B-E. Ook kan je veel overgangen maken. Mijn paard vindt dit altijd leuk. Vooral als je het wat spelenderwijs doet :)

Ik longeer in een rijbak. Dit doe ik inderdaad ook, altijd gedaan, maar dit vind hij nog lastig, hij wil graag bij je blijven. Wil dit wel langzaam opbouwen. Dankje! :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:52

Lielle schreef:
als je in een cirkel longeert kun je ook gaan werken met longeren zonder longe en evt zonder zweep, puur op houding en lichaamstaal.

Hebben geen cirkel dus wordt hem dan helaas niet. Toch bedankt voor je tip! :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:53

SymphonyCD schreef:
Longeren is voor sommige paarden niet zo uitdagend. Een flegmatiek paard zal zich snel gaan vervelen op de volte. Maak het uitdagender door tussendoor wat aan de hand te werken. Doet hij de gevraagde oefening goed, laat hem dan als beloning aan de longeerlijn stappen of draven. Zodra hij het logeren als beloning ziet, zal hij het leuk gaan vinden.

Zodra hij iets goed doet dan laat ik hem inderdaad even stappen of beloon ik hem door hem aan te moedigen door mijn stem te gebruiken, hier reageert hij goed op :)