Longeren, wat en hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindicc22

Longeren, wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:16

Hallo allemaal,

Misschien is de vraag al eens gesteld. Ik kan zo snel even niks vinden.

Hoe kan ik het beste longeren? Ik gebruik nu zo'n longeerhulp van FRA. Opzich werkt dit prettig, maar mijn paard heeft nogal een dunne huid. En regelmatig bij wat intesievere longeerwerk heeft ze langs haar benen haar huid kapot geschuurd.
Ook heb ik een tijdje met een longeersingel en slofteugel gelongeerd. Opzich ging dat redelijk.

En mijn paard hangt heel erg aan de longeerlijn. Ik krijg er heel erg last van in me armen, zoveel druk zet ze erop.
Iemand hier een tip voor?

Ik lees het wel. Alvast bedankt voor de reacties.

midgie

Re: Longeren, wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:59

Ja ik ben zelf voor het longeren aan de enkelen lijn aan kaptoom,
Je paard kan nooit leren op eigen benen te lopen met hulpmiddelen, jij moet je paard leren voelen en daarop een hulp kunnen geven , met een hulpmiddel leer jij niet je ruitergevoel ontwikkelen en het paard leert niet op eigen benen lopen,

Zoek eens iemand die jou les kan geven ,je paard hangt aan de lijn omdat ze niet in balans op eigen benen kan lopen,
Longeer daarom ook in het begin dicht bij het paard je kan dan makkelijker het paard ondersteunen met jou hulp, vaak als de afstand te groot is komt de hulp niet door,

Longeer ook niet aan het bit , je hebt dan het hele paard enkel aan de onderkaak vast , dat is niet fijn voor het paard, probeer het eens met een kaptoom.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:15

RT-V --> TVG

Lindicc22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 01:15

goldenarrow schreef:
RT-V --> TVG

Wat bedoel je hiermee?

Lindicc22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 01:18

midgie schreef:
Ja ik ben zelf voor het longeren aan de enkelen lijn aan kaptoom,
Je paard kan nooit leren op eigen benen te lopen met hulpmiddelen, jij moet je paard leren voelen en daarop een hulp kunnen geven , met een hulpmiddel leer jij niet je ruitergevoel ontwikkelen en het paard leert niet op eigen benen lopen,

Zoek eens iemand die jou les kan geven ,je paard hangt aan de lijn omdat ze niet in balans op eigen benen kan lopen,
Longeer daarom ook in het begin dicht bij het paard je kan dan makkelijker het paard ondersteunen met jou hulp, vaak als de afstand te groot is komt de hulp niet door,

Longeer ook niet aan het bit , je hebt dan het hele paard enkel aan de onderkaak vast , dat is niet fijn voor het paard, probeer het eens met een kaptoom.

Bedankt voor de tips. Les erin nemen was ik al van plan. Dat dichtbij het paard longeren ga ik eens doen. En wat is een kaptoom? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:21

Dat is een soort verstevigd halster met ringen op de neusband, waar je de longeerlijn aan vastmaakt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:38

Een kaptoom is geen halster, er zijn er wel die met ringen uitgevoerd zijn maar die vind ik zelf erg grof .
Zelf werk ik graag met een leren kaptoom, die zijn wat fijner .
Daar zitten 3 ringen op de neusriem, als je aan de enkelen lijn longeer klik je de lijn aan de middelste ring, ik gebruik zelf altijd een lijn van 5 meter, anders heb je zoveel lijn in je handen, ik start altijd van dichtbij zeker bij een dier wat nog in balans op de cirkel moet leren lopen,
Loop zelf altijd mee ,

Aan de middelste ring kun je stelling vragen , loop in het begin altijd samen op de grote volte, kijk wat het paard doet, de meeste nemen buiten stelling aan, dan kun jij vragen door middel van een kleine ophouding of het paard zijn hoofd meer op de cirkel wil plaatsen, vraag nog niet door naar een goeie stelling, dat is vaak al te veel dan zwaaien ze vaak uit , dat kun je uiteindelijk op lossen door een travers hulp te geven aan de longe maar dat komt pas later , bij het begin beginnen,

Je moet ook heel goed weten wat je met je eigen lichaam doet, stel dat het paard zijn hoofd naar buiten blijft dragen loop dan eens zelf wat achteruit, dan zul je merken dat het paard de aandacht bij jou heeft, dan kun je door middel van je eigen lichaam en b.v een zweepje wat wijze naar de schouder hem weer terug duwen naar de grotere volte, als de hulp nog niet goed door komt gewoon dichterbij gaan, dat is eigenlijk het begin, tenminste zo doe ik het, met het stapje of uiteindelijk je eigen beweging en houding krijg je de aandacht, ja en dan heb je nog het buigen , maar ik zou zeggen ga hier eens mee aan slag. ga leren voelen waar je paard op reageert en hou je hulpen klein en zacht en duidelijk , je werkt vaak al te groot , dus controleer altijd je eigen hulpen als het paard niet reageert of juist overdreven reageert

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:36

Ik wil graag gaan longeren met een FRA Longeerhulp, maar welke maat heb ik nodig voor een ranke pony van 1.56m?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:43

UnitedxWest schreef:
Ik wil graag gaan longeren met een FRA Longeerhulp, maar welke maat heb ik nodig voor een ranke pony van 1.56m?

Waarom zou je dat willen?
Je zet je paard vast en je wil denk ik dat hij ontspannen naar JOU hulpen luistert toch?
Leer longeren vanuit je eigen houding gevoel en jou hulpen.

Longeren kun je echt leren, ook zonder hulpmiddelen.
Je kan aan de enkelen lijn, schouderbinnen, travers, vwnw verzameling enz enz, dus je kan zowel het binnen als buiten been trainen,

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:49

Het ligt aan de lengte van de hals van je pony; een m of l.

Voordeel van die hulp is dat hij niet vastzet. Verder longeer ik om mijn pony te verbeteren en te helpen. Niet om haar te laten doen wat ze al kan of lastiger te maken dan nodig.