problemen met draven aan de hand...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Teadske

problemen met draven aan de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:08

Sinds ik Teadske verzorg doe ik grondwerk. Ze loopt al rustig met mee, stopt wanneer ik stop, gaat achteruit als ik dat vraag, gaat opzij als ik dat vraag, in stap gaat alles dus heel goed!

Nu een klein probleem.. Ik wil graag dat ze leert draven aan de hand. Maar ze is zo enthousiast.. Longe heeft ook een hele tijd geduurt, maar dat pakt ze nu goed op en stormt niet meer enthousiast, bokkend op me af. draven aan de hand daar integen.. Als ik maar het commando draf zeg en er een klein geluidje bij maak (doe ik ook tijdens longeren) en zelf een beetje sloompjes ga rennen stormt ze gelijk enthousiast vooruit en draaft voor me uit, wat moet ik hier aan doen? ik ben nog niet zo lang bezig met aan de hand draven dus het kan ook zo zijn dat het iets nieuws is voor haar en dat ze daar zo enthousiast van word...

ik dacht zelf: als ik nou 2 draadjes naast elkaar span (wel zodat ze er tussen kan lopen en kan omdraaien) en dat ik nou zelf aan de zijkant ga joggen en haar meeneem en zo oefen todat ze niet meer vooruit stormt. kan dit helpen en is dit een veilige manier? of moet ik dit absoluut niet doen ?

Alvast bedankt :)

lailapri

Re: problemen met draven aan de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:44

Uiteinde van het touw ronddraaien doe ik altijd. Blijft ze erachter wordt ze niet geraakt door het draaiende touw wil ze erdoor rennen wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:45

Niet sloompjes gaan rennen maar gaan snelwandelen. Zodat het paard er in een heel klein sukkeldrafje naast moet gaan draven.

Je zegt dat je al bezig bent met grondwerk. Verdiep je eens in Haltertraining of Showmanship at halter (komt uit de western).

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:50

Cassidy schreef:
Niet sloompjes gaan rennen maar gaan snelwandelen. Zodat het paard er in een heel klein sukkeldrafje naast moet gaan draven.

Je zegt dat je al bezig bent met grondwerk. Verdiep je eens in Haltertraining of Showmanship at halter (komt uit de western).

Dankjewel voor je bericht ik zal me er eens in verdiepen. Snel wandelen zal ik ook een proberen.

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:34

ja idd snel wandelen maar je moet touw dan wel kort houden want mijn verzorg paardje bleef dan rustig naast me maar als ik m langer gaf haalde die me (in t begin) altijd in

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:00

kort hou ik hem altijd wel. Ze kan zich ook zo ongelofelijk sterk maken... ze loopt dan gewoon door en dan maakt het haar niet uit wat ik doe. Wat kan ik het beste gebruiken: leadrope, longeerlijn of een gewoon halstertouw?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:03

Sowieso als haar reactie te heftig is is jouw hulp te groot.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:53

ik denk dat dat opzich wel mee valt... in stap deed ze dit eerst ook, en dan sjokte ik gewoon. Als ik 3 dagen niet rij/longeer ofzoiets, is ze in stap ook druk en kan niet stil staan.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:06

Ik heb bij mijn merrie vanaf het begin afaan het commando "langzaam" aangeleerd. Dit zowel aan de longeerlijn als aan het halstertouw aan de hand. Zodoende leerde zij schakelen, toen dit in stap èènmaal goed bevestigd was, ben ik een stapje verder gegaan dmv draven aan de hand. Dit is werkelijk een hele handige oefening, de waarde hiervan werd erg duidelijk toen ik met een kruk moest lopen. Ik kon haar moeiteloos naast me laten lopen in mijn tempo. Later onder het zadel heeft meer dan eens aangegeven dat het retehandig is.

Werkte goed bij ons, mss is het voor jou een bruikbare tip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:25

Teadske schreef:
kort hou ik hem altijd wel. Ze kan zich ook zo ongelofelijk sterk maken... ze loopt dan gewoon door en dan maakt het haar niet uit wat ik doe. Wat kan ik het beste gebruiken: leadrope, longeerlijn of een gewoon halstertouw?

Als ze zich sterk maakt zou ik eerst even terug naar de basis en haar leren achterwaarts te gaan op de minste druk op het touw. En dan wandelen met touwhalster en leadrope. Longe is te lang en onhandig, halstertouw te kort.

Maar nogmaals, sterk aan de hand? Kort moeten houden omdat ze anders er vandoor gaat? Dan ben je nog helemaal niet aan draven toe aan de hand.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:02

Kan het zijn doordat ze juist kort gehouden wordt zichzelf sterk maakt?
Maakt zij zich sterk uit haarzelf? Of komt het mss ook door jou houding? ;-)

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:03

het is meer als ze iets ziet wat ze vreemd vind of een geluid hoort, dan wil ze er gelijk heen om te kijken wat het is, en op dat moment maakt ze zich sterk. Het komt natuurlijk ook vast wel door mij, niemand is perfect in de omgang met paarden. Ik wou graag beginnen met draf omdat ze in stap het allemaal al zo makkelijk doet,maar als zehier nog niet aan toe is blijf ik eerst nog een tijdje met stap bezig! heel erg bedankt voor tips!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:20

Ik zou zeker niks met draadjes gaan doen daar kan je in vast raken of het paard met alle gevolgen van dien.
Je lijn moet je los laten neem een leadrope dat werkt echt het makkelijkst, probeer je paard niet in een ''houtgreep'' te nemen dat werkt averechts, hoe strakker jij vast hou hoe mee je paard zal gaan denken wtf wat is er aan de hand er gaat iets gebeuren baasje is zo in de stress houd zo kort.
Je ademhaling is ook erg belangrijk, blijf rustig ze vangen elk signaal op zing desnoods een liedje dat werkt vaak wel.
Als het in stap rustig goed gaat dan zou ik het wat versnellen en eerder reactie ''eisen''.
Stap stap stap BOM stil, hoofd niet verder dan je schouder en zo wel terug 3 4 passen, belonen rust laten nadenken 1 2 3 tellen en weer verder.
Pas versnellen en zo opnieuw.
Te enthousiast gooi dan eerst los in de bak oid even spelen en dan werken sommige paarden hebben dat gewoon nodig zeker als ze veel op stal staan.

Teadske schreef:
het is meer als ze iets ziet wat ze vreemd vind of een geluid hoort, dan wil ze er gelijk heen om te kijken wat het is, en op dat moment maakt ze zich sterk. Het komt natuurlijk ook vast wel door mij, niemand is perfect in de omgang met paarden. Ik wou graag beginnen met draf omdat ze in stap het allemaal al zo makkelijk doet,maar als zehier nog niet aan toe is blijf ik eerst nog een tijdje met stap bezig! heel erg bedankt voor tips!

Gewoon zorgen dat jij het eerder zie en haar aan het werk zetten als je maar denk dat iets een ''probleem'' op kan leveren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:38

Ren zelf vaak met twee paarden aan de hand van en naar de wei.
Wat hierboven geschreven is dat is belangrijk. Zorg dat je halstertouw gewoon lang en los is, nooit strak pakken. Je paard moet schuin achter je blijven altijd. Met één paard is het handig als het om corrigeren gaat. Zodra ze voorbij jouw schouder komt al is het maar met haar neusje corrigeer je met stem. Stormt ze door, dan gelijk omdraaien zodat jij weer voor bent. Dit net zolang herhalen tot duidelijk is dat jij de leidster bent en ze gewoon wat achter jou hoort te blijven.
Met twee paarden doe ik altijd als ik voel dat het enthousiasme te groot is even mijn arm omhoog met "uhuh" bij dat paard dat te enthousiast is. Met name naar de wei toe is dat wel eens nodig. Als beiden om wat voor reden voorbij me gaan, dan ga ik gelijk vol op de rem en draai ik beide koppies naar elkaar toe. Dan gaan we weer verder in stap en dan weer in draf.
Succes ermee.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:23

mnkortleve schreef:
Ik zou zeker niks met draadjes gaan doen daar kan je in vast raken of het paard met alle gevolgen van dien.
Je lijn moet je los laten neem een leadrope dat werkt echt het makkelijkst, probeer je paard niet in een ''houtgreep'' te nemen dat werkt averechts, hoe strakker jij vast hou hoe mee je paard zal gaan denken wtf wat is er aan de hand er gaat iets gebeuren baasje is zo in de stress houd zo kort.
Je ademhaling is ook erg belangrijk, blijf rustig ze vangen elk signaal op zing desnoods een liedje dat werkt vaak wel.
Als het in stap rustig goed gaat dan zou ik het wat versnellen en eerder reactie ''eisen''.
Stap stap stap BOM stil, hoofd niet verder dan je schouder en zo wel terug 3 4 passen, belonen rust laten nadenken 1 2 3 tellen en weer verder.
Pas versnellen en zo opnieuw.
Te enthousiast gooi dan eerst los in de bak oid even spelen en dan werken sommige paarden hebben dat gewoon nodig zeker als ze veel op stal staan.

Bedankt. Ik ga dit zeker proberen.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:47

helaas werkte het omdraaien en corrigeren met stem niet, ik heb toen nog eens de reacties door gelezen en las de eerste reactie, ik dacht valt te proberen! Nou dat hielp dus inderdaad! Na een paar boze blikken en happen naar mijn hoofd een braaf paardje achter me aan (wel een uur bezig geweest :') ) Heb haar toen los gemaakt, en de kruiwagen maar gepakt om de poepies op te ruimen, wat deed paardlief.. me de HELE tijd volgen, ik werd er op het laatst wel een beetje gek van, z'n stalker om me heen haha

Edit: het touw langer houden helpt echt veel beter! ze ontspannde hier door beter! en natuurlijk kreeg ze ook beloningen voor haar goeie gedrag :)