Niet alleen draaien, maar ook 'weglopen', hoe los ik dit op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Niet alleen draaien, maar ook 'weglopen', hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:07

Heyhoi,

Ik ben sinds kort met mijn verzorgpaard begonnen met grondwerk om later te beginnen met vrijheidsdressuur. Nu zit ik met het probleem dat als ik haar vraag om haar achterhand van mij weg te draaien, zij ook naar voren wegloopt of met haar voorhand op mij afkomt. Het is geen groot probleem maar toch zou ik het graag voor haar duidelijker maken wat ik vraag, aangezien ik dat nu blijkbaar niet doe. Mijn 'commando' om haar om te laten draaien is zachtjes achter tegen haar zij te duwen en dan "hup" te zeggen (vraag me niet waarom, op de een of andere manier is dat het woord geworden). Dit zachtjes duwen haal ik weg zodra ze een stapje met haar achterbenen opzij doet.

Wie heeft er tips zodat ik voor haar duidelijker kan zijn?

Nala

Re: Niet alleen draaien, maar ook 'weglopen', hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:44

Niemand een idee?

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:49

Misschien kun je proberen om een clicker te gebruiken.
Zo kun je het exacte moment aangeven wanneer ze het goed doet.
zo te horen snapt ze idd niet zo goed wat je bedoeld

Succes hiermee! :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:51

Een clicker gebruiken we al sinds kort, maar ze lijkt het nog steeds niet te snappen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:54

Heb je haar vast met een leadrope?
Je kunt haar achterhand omzetten en tegelijk van voren tegenhouden, zodat ze echt alleen de achterhand wegdraait zoals je dat vraagt.
Waarom trouwens hup? Ik zeg helemaal niks en anders is " om " veel logischer. Hup zeg ik als ze voorwaarts moeten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:57

Zoals al in de openingspost staat, ik heb geen idee waarom het hup geworden is, maar het voelt nu raar om iets anders te zeggen. Ik gebruik inderdaad een leadrope maar vaak is het moeilijk om haar tegen te houden, ze loopt graag weg als ze iets niet helemaal begrijpt of onzeker is, hier werken we al hard aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:01

Begrijpt ze al achterwaarts gaan? Dat zou je al kunnen oefenen om dat met een lichte hulp voor elkaar te krijgen.
Dat kun je dan gebruiken om te voorkomen dat ze voorwaarts gaan, alleen stop je dan net voordat ze achterwaarts gaat met druk geven.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:02

Ze kent het achterwaarts gaan al op stemcommando, ook kan ik haar zonder druk naar achter zetten mits ik voor haar schouders sta, anders heb ik toch hele lichte druk op het touw nodig.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:02

Ja die clicker is soms lastiger dan het lijkt.
Mijn paard is bang voor het geluid.. ook erg lastig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:05

Probeer dat grondwerk te doen zonder stemcommando's.
Je kunt dat prima met lichaamstaal. Anders zul je dus vaak tegenkomen dat je het ene zegt en het andere doet. Conclusie - paard snapt je niet en doet maar wat hij denkt dat je wil.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:10

Dit probeer ik natuurlijk ook, het stemcommando is er ook puur voor het geval dat ze ondeugend/stout is en ik sta een eindje verderop. Voorbeeld: Als ze alleen is wil ze door haar zomereczeem wel eens haar hoofd aan de muur krabben. Dus met stemcommando kan ik haar achteruit van de muur wegzetten zonder ernaast te hoeven staan of als ik bijvoorbeeld haar tuig haal.