Hoe echt nuttig longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe echt nuttig longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:03

He!

Sinds een tijdje longeer ik mijn twaalf jarige fries.
Ik longeer met een passoa.
Maar nu wil ik echt nuttig gaan longeren. Niet alleen maar 20 minuten rondjes laten lopen.
Maar wat doe je dan?
Mijn paard mag graag te diep lopen en moet haar hals meer gaan dragen, het neusje mag er wat meer uit. Ook mag ze graag aan de longe het bit vast houden.
Het inbuigen gaat onder het zadel ook erg lastig, vooral rechts.
Ze mag ook wel wat actiever worden. Onder het zadel neemt ze haar achterhand vaak ook niet mee, tijdens het wijken bijvoorbeeld.
Tijdens het longeren valt ze vaak ook wel met haar achterhand naar binnen.
Hoe kan ik aan dit soort dingen werken aan de longe? Zodat het onder het zadel ook effect heeft?
Ik zie ook mensen met een balkje longeren, wat dient dat voor?
Hoe kan ik zorgen dat het longeren leuk blijft? En afwisselend?

kohtje

Re: Hoe echt nuttig longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:06

Neem eens wat longeerlessen, is vaak erg leuk. Met dubbele lijn kan je ook vaak beter inbuigen. Op de site van Lammert Haanstra vind je ook vaak wat leuke ideeeën .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:09

kohtje schreef:
Neem eens wat longeerlessen, is vaak erg leuk. Met dubbele lijn kan je ook vaak beter inbuigen. Op de site van Lammert Haanstra vind je ook vaak wat leuke ideeeën .

Ik ben meer opzoek naar ervaringen.
Ik wil het graag eerst bij de pessoa houden, dat is al lastig zat met al die touwtjes haha.
Ik had z'n longeerhulp maar bij elke pas die mijn paar zette trok dat ding aan het bit. :n

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:10

Ik werk via Lammert Haanstra methode, daar kan ik niet tegen rijden!

debuitenkans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:21

Ik werk via de methode van Chris Irwin, een bekende Canadese paardentrainer. De werkwijze die ik geleerd heb werkt super! Het gaat vooral over hoe je zelf je stappen zet bij het longeren, en dat jij met je je paard werkt je bewust wordt van hoe jouw eigen lijf staat ten opzichte van je paard. Daarmee zijn opeens problemen zoals naar binnen vallen, niet in de juiste buiging willen lopen of naar buiten trekken snel opgelost. Paarden leren perfect ontspannen met hun neusje net voor de loodlijn zichzelf te dragen. Inmiddels ben ik al jaren trainer in deze methode, je kunt voorbeelden zien op http://www.paardenbewustzijn.nl (er zijn verschillende trainers verspreid over Nederland en Belgie!)
(ik kan je ook filmpjes sturen)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:31

Als je der graag wat actiever ziet dan zou ik beginnen met veel overgangen/tempowisselingen, balkjes draven is goed voor balans en geeft ook afwisseling indd!
Voor goede stelling en buiging kun je net als onder het zadel de volte kleiner en groter maken dus niet aan die rand blijven plakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:36

Daniellejody schreef:

Ik ben een beetje aan het zoeken naar Lammert Haanstra, maar ik kan echt niet vinden hoe hij te werk gaat en wat zijn methode is. Op zijn site dat je lessen kunt nemen, maar lees eerst liever extra informatie. Of ik moet er over heen lezen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:56

Ik heb onlangs een workshop rechtrichten aan een enkele longe gevolgd bij Stal Mireille.

Dat was enorm leuk en leerzaam, nooit gedacht dat er zoveel mogelijk is met een enkele lijn en zonder hulpmiddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:14

Ik zoek eigenlijk meer tips hoe ik optimaal kan longeren met de pessoa. Hoe ik de dingen die ik in de start post kan verbeteren.
Ik zou erg graag cursussen willen doen, maar door privé redenen even niet mogelijk. Wellicht voor in de toekomst.
Tips zoals de overgangen.
Kan iemand iets uitgebreider uitleggen waarom men een balkje neer legt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:17

Boompje1985 schreef:
Als je der graag wat actiever ziet dan zou ik beginnen met veel overgangen/tempowisselingen, balkjes draven is goed voor balans en geeft ook afwisseling indd!
Voor goede stelling en buiging kun je net als onder het zadel de volte kleiner en groter maken dus niet aan die rand blijven plakken!

Kijk hier heb ik wat aan! Ohz wordt ze door iemand anders gereden die iets meer ervaring heeft. Door gezondheidsredenen longeer ik alleen, daarom zou ik graag aan dat soort dingen zoals stelling en inbuigen willen werken aan de longe.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:21

als de pessoa goed zit zou ik veel met balkjes gaan werken en heel veel tempo wisselingen dus halfrondje draf half rondjes stap enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:44

pinkie87 schreef:
als de pessoa goed zit zou ik veel met balkjes gaan werken en heel veel tempo wisselingen dus halfrondje draf half rondjes stap enz

Ik heb de pessoa op de start stand staan. Lang en laag, en dan vraag ik links en rechts stelling door de een wat op druk te zetten en de ander wat losser te doen. Hoe kun je het beste met balkjes werken? Hoe moeten ze liggen? Waar dient het voor? Wat wordt er met het balkje bereikt?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:12

Ben je lid van de bib? Dan kan je daar kijken of het boek van lammert er is.
Ik ben eerlijk dat ik het niet goed kan uitleggen :)

Of als je geld heb het boek eens kijken staan echt nuttige tips voor of Google helpt ook echt hele veel

Je heb de Pessoa op fijne manier staan lekker zo laten gaan ze goed over de rug als je lekker veel tempowisselingen doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:10

Verder niemand?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:13

Ook longeren is niet iets wat je uit een boekje leert. Het is net zo moeilijk als rijden. (en daar neemt iedereen wel gewoon les in)
Boek een les bij iemand , met 3 lessen leer je een hoop waar je mee verder kan.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:47

AmoorM schreef:
Daniellejody schreef:

Ik ben een beetje aan het zoeken naar Lammert Haanstra, maar ik kan echt niet vinden hoe hij te werk gaat en wat zijn methode is. Op zijn site dat je lessen kunt nemen, maar lees eerst liever extra informatie. Of ik moet er over heen lezen.

Lammert heeft een boek met een DVD die is zeker aan te raden

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:55

Jouw problemen ga je niet oplossen met de pessoa, simpel zat. Die is namelijk vooral voor het activeren van de achterhand en het verzorgen van een vallende hals.

Beter is longeren met dubbele lijnen, waarbij je je paard zelf continu in kan stellen, de achterhand erbij kunt houden en zelfs zijgangen mee kan nemen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:01

Als je écht wilt longeren ter vervanging van het rijden, zou ik je toch echt willen aanraden om met dubbele longes te leren werken.

Dan kan je namelijk je paard echt met ophoudingen en bitcontact tot werken brengen.

Het is wel lastig in het begin en je paard moet er ook aan wennen.

Zeker bij een paard die achter de teugel komt of zich vasthoudt op een hulpteugel kan je beter met dubbele lijnen werken, dan kan je zelfs je paard leren halsstrekken, juist wat oprichten enz.

Ook voor het ondertreden is het beter als je even een ophouding kan maken of wat kan nageven zelf, het is gewoon paardrijden vanaf de grond dan. Geen enkele hulpteugel kan dat voor je oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:53

randalinpony schreef:
Als je écht wilt longeren ter vervanging van het rijden, zou ik je toch echt willen aanraden om met dubbele longes te leren werken.

Dan kan je namelijk je paard echt met ophoudingen en bitcontact tot werken brengen.

Het is wel lastig in het begin en je paard moet er ook aan wennen.

Zeker bij een paard die achter de teugel komt of zich vasthoudt op een hulpteugel kan je beter met dubbele lijnen werken, dan kan je zelfs je paard leren halsstrekken, juist wat oprichten enz.

Ook voor het ondertreden is het beter als je even een ophouding kan maken of wat kan nageven zelf, het is gewoon paardrijden vanaf de grond dan. Geen enkele hulpteugel kan dat voor je oplossen.

Ik wil het best leren. Maar we zijn sinds kort met de pessoa bezig en dat gaat eigenlijk goed, dus ik wil me eerst daar op focussen en als we wat beter in het longeren worden wil ik best open staan voor andere dingen. Maar ik heb liever niet alles tegelijk.