advies gevraagd: hoe rugspieren paard trainen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

advies gevraagd: hoe rugspieren paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:54

Dag bokkers,

Mijn jonge paard (vierjarige merrie) is door een medisch probleem (diastemas) erg veel gewicht verloren, alsook haar bespiering.
Ze is nog niet terug op gewicht, maar we zijn wel al begonnen met zadelmak maken: Logeren, met of zonder zadel en een keer per week (soms per twee weken) iemand er op om te wennen.

Recent kwam de zadelpasser langs, om het zadel passend te maken op haar huidige bespiering. Zij meldde mij dat mijn merrie zo goed als geen bespiering op de rug had, wat als probleem geeft dat, als we zouden starten met rijden, zij de schokbreking van spieren en vet mist.

Als advies kreeg ik om ontspannen te longeren, zodat ze met haar neus naar beneden kan lopen. Dit probeer ik nu om de dag te doen. Graag zou ik het uitbreiden met drafbalkjes op de grond te leggen.

Graag hoor ik dan ook van jullie welke (leuke) nuttige oefeningen er nog zijn die we kunnen meenemen.

Bedankt!

senna21

Re: advies gevraagd: hoe rugspieren paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:56

Het lijkt mij verstandig om een (paarden)DA te vragen om advies voor voeding en supplementen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:57

Senna, ze staat onder opvolging van de dierenarts, bedankt :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:59

Ik denk dat dit idd goede oefeningen zijn, maar ik zou haar niet laten "stofzuigen" (of toch niet constant) maar neusje op borsthoogte en achterhand genoeg activeren.

Sommigen adviseren ook pessoa en/of dubbele longe, maar zeker van pessoa ben ik zelf niet zo'n grote voorstander.

Om je paard goed te leren dragen (wat ook goed ruggebruik inhoudt), kan je ook aan de hand bijv. schouderbinnenwaarts en travers aanleren. Voor de mijne vind ik dit nog best werken qua rugspieren.

Geen idee of supplementen voor spieropbouw werken (vb. Pavo Muscle Build), zelf zou ik ook wel interesse hebben in ervaringen hiermee.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:07

Ik zou zeggen bijzetten aan de longe, lang en laag.

Verder is achterwaarts oefenen goed voor de rug, en galopwerk maakt paarden vaak ook sterker. Dus naar niveau van het paard zou ik dit opbouwen.

Een fysiotherapeut kan je helpen met oefeningen voor je paard, ook om zelf thuis te gaan doen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:17

Ik heb deze opgebouwd met achterwaarts vragen en enkele basis oefeningen van vrijheidsdressuur. De spagaat, op blok staan etc. Mijn paard was toen wel 17 jaar en heeft een jaar geduurd voor hij zijn spieren terug had.

Ook longeren lekker lang en laag werkte.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:18

Als afwisseling kun je haar ook over balkjes laten draven en / of lage in en uitjes laten springen.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:21

Kelly_ann schreef:
Ik zou zeggen bijzetten aan de longe, lang en laag.
.

dacht ik ook aan

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:24

Nee niet bijzetten aan een longe, zetten ze zich alleen maar vast in de nek en rug!!
Dubbele longe is het beste of pessoa.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:27

Ik volg dit even. Hwn, waarom ben jij geen fan van de pessoa?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:30

In geval van een medisch probleem zoals bij jou merrie zou ik ten eerste de nadruk leggen op de training om bespiering te krijgen. En dus niet bezig gaan met het zadelmak maken en inrijden van je ja paard.
Belangrijk is nu dat de gehele conditie weer optimaal wordt zodat je dan het rijden kan oppakken.

Longeren lang en laag.
Ik zou dat doen met dubbele longe als je daar bedreven in bent.
En anders met de pessoa.
Verder zou een longeerhulp een optie zijn
Ik zelf ben van de laatste niet zo gek. Maar veel paarden lopen er fijn mee.
Voor de afwisseling zou je kunnen gaan grondwerken.
Daar heb je dan later als je gaat inrijden ook veel profijt bij

Als je wat met supplementen wil kan ik je creatine van pharma horse aanraden

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:33

Ik gebruik altijd touwtjes om bij te zetten (ala Lammert Haanstra). Hierbij wordt het paard zo min mogelijk 'vastgezet'. Die ervaring heb ik ook. Ik heb een kijkerig paard en bij spanning komt ze altijd wat omhoog. De touwtjes staan het toe maar vragen haar ook weer om na te geven.

Veel overgangen stap-draf, draf-stap enz vragen. Drafbalkjes dragen ook goed bij aan de bespiering.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:38

Heb je al is over aqua training nagedacht?
is ook erg goed voor de rugspieren

Wij hadden hier in de buurt een soort van klein strandje waar dit mogelijk was
dus 15 min per keer lekker in water stappen :))
Is ook heel goed voor ontwikkelen van de rugspieren :j

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:58

Bedankt voor alle tips alvast.
Aquatraining is het me toch iets te frisjes voor :brr:

Supplementen begin ik liefst nog niet meteen mee. Ze staat trouwens op de wei, krijgt hooi, bietenpulp, luzerne en recup mash van aveve.

Vandaag nog wat balkjes laten lopen tijdens het logeren, vond ze appeltje eitje 8-)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 05:27

Zou hem idd ook niet te veel laten stofzuigen wissel wat af in hoogte en lengte Paard moet op 4 benen lopen niet alleen op de voorbenen

Om de rug spieren wat op te laten bollen Kun je onder aan de buik zelf door je knieen je handen onder de buik door halen tot het midden Dan met je vingertoppen druk geven handen weer naar je toe halen Dan zie je de rug op bollen Omdat ze de buikspieren aanspannen Zijn filmpjes van op google Voor en na het rijden paar x

Zou er dan ook niet op gaan zitten tot deze is aangesterkt en je zadel past Anders krijg je weer andere problemen

Laat deze aan de longe wat overgangen lopen

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 09:50

Dresjoepie, bedankt voor de tip voor het bollen van de rugspieren.
Verder is het zadel wel aangepast op haar rug.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:57

Nog even niet erop on ieder geval, dat lijkt me niet fair naar het paard.
Verder lekker trainen met longeerhulp en een keer een GOEDE happy athleet masseur laten komen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:00

Wendy_Chewie schreef:
Dag bokkers,

Mijn jonge paard (vierjarige merrie) is door een medisch probleem (diastemas) erg veel gewicht verloren, alsook haar bespiering.
Ze is nog niet terug op gewicht, maar we zijn wel al begonnen met zadelmak maken: Logeren, met of zonder zadel en een keer per week (soms per twee weken) iemand er op om te wennen.

Recent kwam de zadelpasser langs, om het zadel passend te maken op haar huidige bespiering. Zij meldde mij dat mijn merrie zo goed als geen bespiering op de rug had, wat als probleem geeft dat, als we zouden starten met rijden, zij de schokbreking van spieren en vet mist.

Als advies kreeg ik om ontspannen te longeren, zodat ze met haar neus naar beneden kan lopen. Dit probeer ik nu om de dag te doen. Graag zou ik het uitbreiden met drafbalkjes op de grond te leggen.

Graag hoor ik dan ook van jullie welke (leuke) nuttige oefeningen er nog zijn die we kunnen meenemen.

Bedankt!

Ik zou er eerst voor zorgen dat ze weer op gewicht is. Voordat je iets met haar gaat doen. Als ze dat is kan ze ook pas haar spieren op kracht laten komen. Nu gaat alle voeding nog naar het dikker worden toe.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:17

Precies wat frieswietske ook zegt, als ze zo onder gewicht is, is het niet slim om haar aan het werk te zetten. Dat werkt eerder tegen dan voor je.
Ik zou haar een tijdje op een rijkere voeding zetten, soort merriebrok zodat ze eerst haar tekorten aan kan vullen voordat je vraagt om de energie voor beweging in te zetten. Niet bang zijn dat ze te dik wordt, spieropbouw vraagt heel veel energie (voeding) en duurt ook lang.

Mijn advies zou zijn, komende winter lekker niets doen , goed voeren en het lichaam verder laten herstellen. Spieropbouw is in dit geval ook nog steeds herstellen van de ziekte. door normale beweging op de wei traint ze zich al en als het lichaam er weer "voller gespierd" uitziet, is het tijd voor meer training...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:39

een passend zadel is mooi, maar jouw merrie is jong (rug is niet volgroeid) en mist de bespiering.
je wilt rugproblemen in de toekomst voorkomen?
zorg dat ze weer gezond en op gewicht komt.
grondwerk doen om de band tussen jullie te verbeteren, prima.
laten wennen aan zadel en lange teugels, prima.
longeren, met mate omdat het geen werk mag zijn dat kan jouw paard in die conditie en leeftijd nog niet goed aan.
ik zat ook aan merrie brok te denken hoewel jouw keuze van voeding goed lijkt.

zelf denk ik dat je geduld moet hebben, liever een paar maanden later dan te snel op haar rug.
ik begrijp uit je profiel dat het paard pas sinds september bij je is, misschien dat alles ook wat langer duurt omdat ze ook moet wennen aan haar nieuwe thuis.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:29

Wendy_Chewie schreef:
Dresjoepie, bedankt voor de tip voor het bollen van de rugspieren.
Verder is het zadel wel aangepast op haar rug.

Graag gedaan toevallig een filmpje op de site van bit magazine van een fysio over het trainen van buik en rug spieren onder het zadel super interessant
http://youtu.be/jauATSlGBJo

Zou nog wel even wachten met rijden tot ze wat is aangesterkt is Maar kan je alvast tips opdoen Die je nu al met longeren kan toepassen