Natural Horsemanship (NH)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

Natural Horsemanship (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 17:15

Hoi,
Kan iemand mij informatie geven over NH?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:18

Wat wil je weten?

Er is genoeg informatie te vinden op internet.. Google maar eens!
Hier heb je bv al een hoop informatie om mee te beginnen :)

xponylove

Re: Natural Horsemanship (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 17:22

Wat jullie allemaal hebben gedaan met NH

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:23

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:22

Sinds kort heb ik een fries paard van ruim twee jaar. Omdat hij nog te jong is om in te rijden en ik toch veel bezig wil zijn met mijn paard ben ik nu aan het oefenen met grondwerk en NH. Dit doe ik vooral door de kleine vertrouwend oefeningen veel te doen. Ik ben nog erg nieuw met deze techniek en heb daarom hulp. Ik vind het ook leuk om te lezen welke ervaring mensen met grondwerk en NH hebben, zodat ik daar misschien inspiratie uit op kan doen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:31

Ik zelf volg NH lessen bij Elvira Noot van Paard&Ruiter Natuurlijk.
http://prnatuurlijk.nl/

Ik liep namelijk helemaal stuk met mijn paard...
Hij had een peesblessure gehad en daarna was hij totaal veranderd door de boxrust..
Ik had een ander paard, maar geen fijne verandering..
Hij was gevaarlijk, gemeen en onvoorspelbaar..

De transformatie die wij (ik en hij) door hebben gemaakt zijn onbeschrijfelijk..
Mensen die ons niet gezien hebben in die tijd, die kunnen het zich ook niet voorstellen dat hij ooit zo geweest is..

Maar zonder NH was het nooit zo snel goed gekomen, of misschien was het wel nooit meer goed gekomen..
Voor mij is het dus echt geweldig..

Je kunt haar altijd een berichtje sturen of haar site bekijken voor meer informatie..
Ze is ook op bokt te vinden onder de naam El_vis.

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:15

Ik denk dat je hier heeeeel veel kan vinden, anders eventjes Googlen of op youtube zoeken, succes!
[VNA] Van Nature

johnvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:50

Ik doe veel aan parelli en moet zeggen dat mijn band met d'r veel beter door geworden is

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:25

Femke_L schreef:
Ik zelf volg NH lessen bij Elvira Noot van Paard&Ruiter Natuurlijk.
http://prnatuurlijk.nl/

Ik liep namelijk helemaal stuk met mijn paard...
Hij had een peesblessure gehad en daarna was hij totaal veranderd door de boxrust..
Ik had een ander paard, maar geen fijne verandering..
Hij was gevaarlijk, gemeen en onvoorspelbaar..

De transformatie die wij (ik en hij) door hebben gemaakt zijn onbeschrijfelijk..
Mensen die ons niet gezien hebben in die tijd, die kunnen het zich ook niet voorstellen dat hij ooit zo geweest is..

Maar zonder NH was het nooit zo snel goed gekomen, of misschien was het wel nooit meer goed gekomen..
Voor mij is het dus echt geweldig..

Je kunt haar altijd een berichtje sturen of haar site bekijken voor meer informatie..
Ze is ook op bokt te vinden onder de naam El_vis.

Een paard zal nooit gemeen zijn. Dan zal je paard wel bang zijn geweest...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:29

Ohnee? Nou geloof mij maar dat een paard écht wel gemeen kan zijn...

Een paard kan misschien niet denken zoals een mens, maar geloof mij maar dat er paarden zijn die gerichte acties uithalen om jou te bezeren.. En dat is wat ik gemeen noem in deze situatie...

Die van mij was in die tijd echt niet bang te noemen..
Hooguit verveeld en respectloos en daardoor vertoonde hij onaanvaardbaar gedrag..
Als je zijn gedrag had kunnen zien (heb er soms nog spijt van dat ik het niet heb gefilmd), dan had je zelf kunnen zien dat hij totaal niet bang was.. Hij had wel een overschot aan opgekropte energie.. En bij hem was er duidelijk een figuurlijk 'steekje los' gaan zitten..

Anyway... Je wilde iets weten over NH, niet over het feit of paarden gemeen kunnen zijn..

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:39

Femke_L schreef:
Ohnee? Nou geloof mij maar dat een paard écht wel gemeen kan zijn...

Een paard kan misschien niet denken zoals een mens, maar geloof mij maar dat er paarden zijn die gerichte acties uithalen om jou te bezeren.. En dat is wat ik gemeen noem in deze situatie...

Die van mij was in die tijd echt niet bang te noemen..
Hooguit verveeld en respectloos en daardoor vertoonde hij onaanvaardbaar gedrag..
Als je zijn gedrag had kunnen zien (heb er soms nog spijt van dat ik het niet heb gefilmd), dan had je zelf kunnen zien dat hij totaal niet bang was.. Hij had wel een overschot aan opgekropte energie.. En bij hem was er duidelijk een figuurlijk 'steekje los' gaan zitten..

Anyway... Je wilde iets weten over NH, niet over het feit of paarden gemeen kunnen zijn..

Ik geloof niet dat paarden gemeen kunnen zijn, misschien was hij boos om iets wat er gebeurd was?
Een paard zal je heus niet expres willen bezeren als je aardig tegen hem/haar hebt gedaan.
Te veel snoepjes gegeven? Daar kan hij ook van gaan bijten.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:42

Sorry, maar je hebt het hier tegen een 27-jarige... (teveel snoepjes gegeven? die van mij krijgt nooit snoepjes overigens.. )

En geloof mij, mijn paard wilde mij écht wel expres bezeren... Vraag het maar aan de mensen om mij heen die hem gezien hadden in die tijd...

En ja, hij was zeer boos, gefrustreerd, etc.
Maar wat wil je.. een paard was jaren 24/7 heeft buiten gestaan en die dan opeens 8 weken boxrust moest...
(behalve stappen aan de hand, wat steeds meer een hel werd)...

Als een paard je het licht uit je ogen wil schoppen, steigerend op je afkomt, dan geloof maar dat het paard gemeen is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:54

Femke_L schreef:
Als een paard je het licht uit je ogen wil schoppen, steigerend op je afkomt, dan geloof maar dat het paard gemeen is...

Nee hoor, een dergelijk paard is niet gemeen, is alleen zwaar gefrustreerd en heeft nooit zijn grenzen gewezen gekregen dus gaat het zelf invullen. En dat kan juist heel gevaarlijk worden.

Of een dergelijk dier op de rail gezet kan worden? Jawel, maar dan moet je misschien harder inkomen dan je zelf wilt of aankunt, en je moet heel konsekwent zijn.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:09

In mijn geval is het helemaal goed gekomen...
Zoals ik al zei, door NH lessen te gaan volgen..
Heel consequent geweest, duidelijk gemaakt dat ik de leider ben en dat ik geen angst meer voor hem had/heb..

En ik gaf hierboven ook aan dat hij gevaarlijk was...
De grenzen werden altijd duidelijk aangegeven.. Het was een hartstikke braaf dier.. Het kwam door een nare samenhang van omstandigheden.. (blessure, boxrust,etc.)

Als hij nu weer een blessure (incl. boxrust) zou krijgen, dan zou ik het waarschijnlijk heel anders aanpakken omdat ik nu op een andere manier met hem omga..
Wat overigens niet wil zeggen dat ik slecht met hem omging, maar wel anders..
Hij was gewoon onwijs verveeld en gefrustreerd door de boxrust en had hij een overload aan energie.. En naar mijn mening was hij wel degelijk 'gemeen/vals'... Het is maar net hoe je het noemen wil en hoe je het bekijkt....

Er was bij hem écht een knopje omgegaan, hij was onhandelbaar, gevaarlijk, respectloos en gericht in zijn acties..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:13

Ik kan me helemaal voorstellen dat je, als je paard steigerend en met zijn voorbenen maaiend op je afkomt, daar behoorlijk onder de indruk van kunt zijn. Maar als je het op een NH manier hebt kunnen oplossen, was je paard niet zover heen dat je hem echt niet kon benaderen. Want idd, je hebt ze er tussen zitten die ook via NH niet te benaderen zijn. Of iig niet voor de gemiddelde beoefenaar waar ik ons beide even voor het gemak onderschaar.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:50

Mee eens...
Ik ben wel even bang geweest dat hij 'te ver heen' was en dat het niet meer op te lossen viel..
Ben erg blij dat het via de NH manier toch gelukt is...
Ik ben er zo blij mee dat ik probeer om alles zo paard vriendelijk en natuurlijk mogelijk te doen...