neckrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 12:04

hallo,
ik heb een haflinger van 21 jaar. Ik wil met haar neckrope gaan rijden. Ze kan wel gewoon met een halstertje en teugels rijden. Maar als we met neckrope gaan rijden dan luistert ze totaal niet.
Heeft iemand tips om haar het te leren?

Groetjes Inde

xponylove

Re: neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:39

Niemand?

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:51

Manier 1:
Ga met een hoofdstel of halstertje met teugels rijden en doe ook de neckrope om, wanneer jij een gebaar geeft met het hoofdstel of halster geef je ook het gebaar met de neckrope, zo gaat ze een soort van verband zien.

Manier 2:
Jij of iemand anders kan er op gaan zitten, het paard heeft alleen een halster met een halstertouw eraan en de neckrope om. Wanneer degene die jouw helpt het paard naar links stuurt geef je ook jouw gebaar voor links met de neckrope aan. Zo gaat ze net zoals bij Manier 1 het verband zien.

Je kan ook even filmpjes zoeken op youtube, misschien heeft Eva Roemaat of Jesse Drent hier wel iets over geupload..

Veel sucses!

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 16:59

Mooie manieren. Heeft iemand anders nog andere manieren? ik wil zo veel mogelijk proberen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:01

Stuur en stop jij haar met de teugels? Zo ja dat weet ze gewoon niet wat ze moet als je dat zondee teugels rijd. Paard dan goed aan de hulpen zetten, leren sturen met je benen en zit. :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:07

Je kan niet zomaar verwachten dat het paard dat in een keer snapt als hij het nog nooit heeft gedaan ;). Het is niet vergelijkbaar met het hoofdstel dus hij snapt het waarschijnlijk gewoon niet..
Je kan het beste beginnen met een hoofdstel en neckrope tegelijk. Dan kan je ze tegelijk gebruiken en het hoofdstel langzaam afbouwen tot hij het snapt.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:06

Niet zomaar de neckrope omdoen en rijden, maar eerst beginnen met kleine stapjes zoals met hoofdstel rijden maar niet aan de teugels komen dus op je zit gaan rijden. En als je met teugels rijd lekker losjes laten hangen en alleen beetje druk op de nek geven of de neckrope en het hoofdstel allebei omdoen zodat je het hoofdstel als noodrem kan gebruiken of gewoon simpel om wat meer duidelijkheid te geven op het moment dat het nodig is.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:54

Oke. Nog meer methodes?

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:56

Zoals bovenstaande ook al zeiden, het belangrijkste is rustig opbouwen!

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:18

Ik had dit probleem ook met mijn pony.... Ik heb het opgelost met longeren, en ben erg blij met het resultaat:
Ik heb mijn vriendin meegenomen, heb de pony met een halstertje aan de longe gedaan en een neckrope omgedaan. Toen ben ik erop gaan zitten, ik heb zo alle "knopjes" erop gezet (commando's voor de gangen en natuurlijk de rem niet te vergeten), hiervoor heb ik natuurlijk wel een paar keer nodig gehad. Elke keer heb ik wel al uitgestapt op neckrope zonder longe, dat uitstappen heb ik steeds langer gedaan en korter aan de longe dat ging super dus heb ik er ook elke keer een paar stappen extra draf bijgedaan en uiteindelijk zit je in de galop zonder longe. maar de eerste paar keer nadat ik los kon rijden met haar ben ik alsnog aan de longe begonnen en heb ik alle "knopjes" herhaalt zodat ze die goed onthoud. Nu een paar weken later kan ik zelfs met al springen op neckrope ! ;D

Geen idee of het ook bij jou pony werkt natuurlijk, maar bij mij in iedergeval wel ;p

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:21

indegoofy schreef:
ik wil zo veel mogelijk proberen

Dat gaat niet, dan breng je de pony alleen maar zoveel mogelijk in verwarring.

Één methode kiezen en consequent dezelfde hulp blijven gebruiken voor een bepaalde oefening (b.v. linksaf), dan gaat de pony het op een gegeven moment wel snappen.

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:11

Rex_Rolfo schreef:
indegoofy schreef:
ik wil zo veel mogelijk proberen

Dat gaat niet, dan breng je de pony alleen maar zoveel mogelijk in verwarring.

Één methode kiezen en consequent dezelfde hulp blijven gebruiken voor een bepaalde oefening (b.v. linksaf), dan gaat de pony het op een gegeven moment wel snappen.

mee eens ja!