Zitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:19

Hallo mede-bokkers!

Is het mogelijk om een paard te leren zitten zonder dat je eerst het liggen aan moet leren? Zo ja, wat is een goede manier om dit te doen? Er mogen 100000 tussen stapjes tussen zitten, alleen liever niet het liggen.

Alvast heel erg bedankt!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:36

Ja dit is mogelijk, het is alleen een vrij lastige weg en niet voor iedereen weggelegd :)

(ps, waarom wil je het liggen niet aanleren? Als het iets lichamelijks is zal ik zeker het zitten niet aanleren)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 06:34

VisibreTeam schreef:
Ja dit is mogelijk, het is alleen een vrij lastige weg en niet voor iedereen weggelegd :)

(ps, waarom wil je het liggen niet aanleren? Als het iets lichamelijks is zal ik zeker het zitten niet aanleren)

Nee, het is zeker niet iets lichamelijks. Maar het liggen vinden we voor later, bij het liggen stellen de paarden zich heel kwetsbaar op wat bij het zitten niet het geval is! Ik werk nog niet lang met het paardje (wel onder goede begeleiding) en wil dus eerst een stuk meer vertrouwen opbouwen en dan later misschien het liggen aanleren.

Zou je me uit kunnen leggen hoe het stappenplan zou verlopen?

HippoLogic

Re: Zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 06:57

Het leren zitten vanuit stand is vele malen moeilijker en vereist imo meer vertrouwen (en vooral deskundigheid) in de trainer dan vanuit het liggen. Niet elk paard wil vanuit stand gaan zitten.

Makkelijkste en snelste weg is werken aan vertrouwen tussen paard en trainer en dan vanuit liggen het zitten aanleren. Als hij niet wil gaan liggen wil hij ook niet gaan zitten. ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:33

Zitten vanuit stand is inderdaad van een heel ander niveau :)
Je paard moet namelijk een vrij onnatuurlijke beweging maken: de achterhand laten zakken en naar het zitten. Kost een hoop spierkracht en lichaamscoördinatie en vooral een goede begeleiding van de trainer. Dus niet iets wat ik zo even op internet kan gaan uitleggen :)

Vanuit liggen is daartegen een heel stuk makkelijker en vergt zelfs nog minder vertrouwen dan vanuit stand.

Dus gewoon gaan trainen, clickeren, de basis doornemen en zoeken naar de juiste weg naar het liggen en daarna zitten samen met je paard.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 10:15

Oké, heel erg bedankt voor de tips! Dan ga ik eerst rustig aan de slag met het liggen!