Paard vindt longeren te dom voor woorden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Paard vindt longeren te dom voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:44

... :')

Ja echt een merrie is het. Ze ziet me al aankomen met de longe... :=
Ten eerste wilt ze totaal niet in een cirkel om me heen en komt ze steeds naar me toe.
Wanneer ze dan eindelijk op de cirkel blijft is ze echt niet vooruit te branden!
Ze luistert wel goed naar mijn stemhulpen en maakt netjes haar overgangen. Maar totaal net
actief en onder luid protest. Zo is longeren niet nuttig voor haar. -O-
Terwijl het juist zo lekker zou zijn voor d'r achterhand en ontspanning over de rug.
Het gekke is dat ze tijdens het rijden ontzettend voorwaarts en aan het been is. Tegen het loperige aan. Dus ze houdt heel erg van werken wanneer het niet aan de longe is. :')

Ik zat te denken aan balkjes neerleggen om het 'interessanter' te maken.
Of haar eens los te gooien in de bak, kijken of ze dan wat meer 'fut' krijgt.

Iemand tips?

horselovee30

Re: Paard vindt longeren te dom voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:47

Gewoon proberen, dan kan je er een zweepje bij houden om haar te laten lopen of zonder longeer lijn gewoon met stemhulpen krijg je ook een goede band van

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:48

horselovee30 schreef:
Gewoon proberen, dan kan je er een zweepje bij houden om haar te laten lopen of zonder longeer lijn gewoon met stemhulpen krijg je ook een goede band van

Van de zweep is ze ECHT niet onder de indruk. Ze vindt het gewoon niks aan...
-O-

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:50

:= ik ben het wel helemaal met haar eens haha, zou er zelf ook niet aan moeten denken

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:58

Misschien als je wat meer op je eigen energie en intentie let? Als je al met het idee dat ze toch niet wil naar de cirkel loopt, zal ze waarschijnlijk jouw intentie overnemen/spiegelen. Jij hoger in je energie, je paard hoger in haar energie.
Tussentijds belonen als ze wel haar 'best' gedaan heeft door haar rust te geven (naar je toe halen en even belonen met een kriebeltje en even niks laten doen) werkt voor sommige paarden ook heel goed.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:03

wollies schreef:
Misschien als je wat meer op je eigen energie en intentie let? Als je al met het idee dat ze toch niet wil naar de cirkel loopt, zal ze waarschijnlijk jouw intentie overnemen/spiegelen. Jij hoger in je energie, je paard hoger in haar energie.
Tussentijds belonen als ze wel haar 'best' gedaan heeft door haar rust te geven (naar je toe halen en even belonen met een kriebeltje en even niks laten doen) werkt voor sommige paarden ook heel goed.

Ik snap wat je bedoelt. Ze reageert heel erg goed op complimentjes, merk dit vooral tijdens het rijden dat ze zich dan lekker ontspant en ook 'briest' als antwoord.
Aan de longe echter niet. :p

Ik ben zelf een persoon met hoge energie, er zijn al een aantal ponies gaan racen bij mij aan de longe omdat ik zo enthousiast 'GAAAALOP *\o/* " zeg. :')
Dit paard is nergens door vooruit te branden. Stem, zweep, stapje naar d'r toe, pets op dr billen. Maakt allemaal niet uit..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:10

mijn merrie moet er ook niks van hebben en trapt beledigd naar de zweep :=

Moones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:12

Ik herken mijn eigen merrie hier in; onder het zadel voorwaarts en alert maar aan de longe..... Ik longeer haar nu los, zonder enige hulp of dwangmiddelen, in een roundpenn of een afgezet stuk bak en ze vind het helemaal leuk! Zweep gebruikte ik niet; daar was ze helemaal niet van onder de indruk. Ik probeer haar zo min mogelijk te logeren, heb nl. het idee dat ze in het verleden misschien iets te vaak is gelongeerd. Ik heb op internet wat grondwerk filmpjes van Clinton Anderson bekeken; super leuk en heel duidelijk uitgelegd!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:20

Ik zou het anders formuleren; longeren is wel nuttig voor haar, maar niet op de manier waarop jij het nu doet :D :D

Ten eerste, als ze naar je toe komt en niet op de cirkel blijft, en zo ongemotiveerd blijft, doe jij dus iets niet goed met je lichaamstaal. Wat er dan niet goed gaat is natuurlijk niet te zeggen aan de hand van een stukje tekst, daar zal je begeleiding voor nodig hebben.

Kijk in ieder geval of je haar niet onbewust belemmerd met je lichaamspositie of de energie die je uitstraalt, en hoe het interessant voor haar!
Zoals Pat Parelli zegt, luie paarden bestaan niet, wel ongemotiveerde paarden ;).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:21

Probeer eens goed les te nemen in longeren. Longeren kan ontzettend saai zijn, maar kan ook verschrikkelijk leuk, afwisselend en ontspannend zijn!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:39

xDreamerx : Ik begrijp wat je zegt. Grappig genoeg heb ik hier aardig wat lessen in gehad. Ook joinups gedaan en veel lessen gehad volgens de methode van lammert haanstra. Dus ik dacht dat ik het wel aardig kon.. :') Ik denk dat het interessant maken het beste werkt. Zat zelf aan balkjes te denken. Wat denk jij?

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:41

Mijn merrie was eerst ook zo haha. En als ze een keer netjes liep vond ze het saai worden en zette ze al haar kracht erachter om weg te komem em zag je mij weer door de bak gesleept worden :o
Bij mij was het "gewoon" een kwestie van volhouden.
Tips die ik heb gekregen:
-Doe alsof je een zaklamp hebt ingeslikt.. deze moet ongeveer naar de flank van je paard schijnen.
-Jij en je paard zijn een soort van taartpunt, je arm met de lomgeerlijn is de ene schuine zijde, je arm met de zweep deandere lange zijde en jij bent de punt.
-je kan de zweepcommando's op verschillende manieren geven, als een biertje of als een wiskhy. Oftewel als je het commamdo geeft moet je er helemaal achter staan en het als het ware met je hele lichaam geven, dus kracht erachter zetten. Doe je dat niet ben je een biertje :D reageert je paard niet als je op de grond tikt als een wiskhy dan tik je op de kont, en reageert die daar niet op geef je een hardere tik. Bij mij lukt het nu (als ik me gedraag als een wiskhy) met alleen op de grond of in de luckt te slaan.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips!
Succes!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:56

Los longeren werkt bjj mij trouwems niet omdat mijn paard dan echt haar eigen plam trekt. Ze gaat wel de kant uit die ik wil maar als ik haar wil laten draven heeft ze echt iets van: ja doei! En dan begint ze hard te galopperen en dit doet ze steeds hoe vaak en hoe 'biertjes-achtig' ik het ook probeer. _O-