rust roest, maar wat met deze fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

rust roest, maar wat met deze fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:16

Hey,
Gisteren was ik weer bij mijn kennis haar paarden.
We trainen de haf om buiten de wei te gaan wat je in mijn ander topic kan vinden.

Gisteren longeerde ik de fjord van +28 jaar. Maar wat me een tijdje terug opviel, was me gisteren weer opgevallen.
Hij trekt wat met zijn linkse achterbeen en soms heft hij die niet goed op waardoor de hoef lichtjes over het gras schuurt. Hij zet het wel mooi onder zich in, bijna tot tegen de voorste been zelfs.
Het andere been tilt hij wel hoger op.
in galop zie je soms ook het been wat naar buiten trekken alsof hij stramme gewrichten heeft.

Voor geïntresseerden kan ik zondag een filmpje ervan maken.

Nu wil dat paard graag werken, maar ik wil hem niet te veel belasten. Wat kan ik het beste doen?
Wandelen op straat lijkt me ook niet erg slim met een hoef dat soms over de grond schuurt.

EliseXJoelle

Re: rust roest, maar wat met deze fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:42

Dubbele lange lijnen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:44

Ik denk dat wandelen juist wel eens heel fijn kan zijn :) Longeren is vaak toch wat (te) belastend, helemaal voor zo'n oudje :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:16

Ja wandelen doen we ook, maar soms struikelt hij in de wei al ten gevolge van het ontlasten of het haperen van zijn been.
Heb op mij gsm een filmpje, maar kan dit niet uploaden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:16

Zondag heb ik de fjord gelongeerd. Maar er is ineens verandering. Normaal draaft hij uit zichzelf en krijg je hem moeilijk in stap. Dit keer draafde hij 2 rondjes en ging hij stappen. Wou niet meer in draf gaan.
Denk dat hij te oud is om nog te draven. Maar galopperen over de wei kan hij anders nog goed als ik hem terugzet bij de haflinger.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:49

Dat schraperige met een achterbeen kan een kwestie van kracht zijn. Maar soms hebben ze dan last van hun onderrug. Laat hem eens nakijken door een goede chiropractor, dan kun je misschien wat lichamelijke dingen alvast uitsluiten.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:55

Waarom zal je een paardje van 28 nog willen longeren etc.
ik kan me nog herinneren van een ander topic van jou dat de fjord en haflinger ook al jaren niets gedaan hebben, waarom dan nu nog oppakken op deze leeftijd?
Je doet een beestje met een oud stram lijf er echt geen plezier mee om nog voltes te moeten lopen.

Laat het lekker van zijn oude dag genieten, als hij dagelijks op de wei komt, is dat meer dan genoeg beweging hoor. Houdt het bij tutten en lekker wandelen en meer niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:56

Arthrose heeft hij sowieso op die leeftijd, dan is longeren (ineens weer) niet zo best. Ik zou het niet doen.
Wandelen lijkt me veel fijner voor hem, dan kies je zoveel mogelijk de berm.

En als je wel meer wil doen zou ik hem idd eerst wat laten nakijken.

Edit: eens met bovenstaande ;-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 13:09

De fjord werd wel bereden, de haf niet. De fjord stond stil vanaf de eigenaar een knieoperatie kreeg 3 jaar geleden dus.
Maar de fjord is denk ik ouder dan 28, weten niet zeker.
De zondag voor deze zondag draafde hij wel nog lekker. Maar ik heb de eigenaar ook even laten kijken naar de fjord. En zijn tot het besluit gekomen dat longeren niet meer tot de orde zal komen.
Wandelen kan nog wel, maar dan misschien zonder ruiter. Dan zal de eigenaar op de haf moeten gaan, ipv op de fjord.
Op de berm is een goed idee, maar die is er niet altijd hé.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:09

Misschien is horse agility een leuke bezigheid als je nog iets wil doen? :-)
Niet te belastend voor het paard en het houdt hem mentaal wel fris.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:15

Horse agility? Nooit van gehoord, maar over balkjes laten lopen lijkt me eigg ook te veel belasting. Nee gewoon weidepaard en zo nu en dan een wandelingetje maken.

Voor astra, de haflinger, lijkt me dat wel nog leuk aangezien ik er de voorbije weken niet meer op gereden heb maar voornamelijk grondwerk heb gedaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:53

MaricoGraphy schreef:
De fjord werd wel bereden, de haf niet. De fjord stond stil vanaf de eigenaar een knieoperatie kreeg 3 jaar geleden dus.

En dat is dus stilstaan.
3 jaar geen beweging op die leeftijd is lang hoor.

Fijn dat jullie niet meer longeren!
Lekker wandelen lijkt me voldoende!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:09

Ik heb een fjord gehad die altijd sleepte met beide achterbenen (ook verschillende behandelingen laten doen) en die had mooi afgesleten punten maar zelfs na een trektocht van Heerhugowaard naar kootwijkerbroek in vier dagen met veel asvalt was het nog niet te ver gesleten. Ik denk dat lekker wandelen dus helemaal niet zoveel kwaad kan.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:56

Lekker blijven wandelen. Longeren lijkt me inderdaad nou niet meer zo heel geschikt voor een waarschijnlijk nog oudere 28 plusser. Wandelen kan echt geen kwaad, die hoef zal heus wel loslopen, die slijt niet zo kort af van die stukjes lopen. En bovendien, het "even eruit zijn" houd haar in t koppie fris. Knapt ieder paard van op ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:35

Nou het is denk ik een 30plusser. Vandaag hebben ik en de eigenaar liggen speculeren over zijn leeftijd. Het schijnt dat ze hem in 1981 hebben gekocht, dus 33 jaar geleden, en hij was zadelmak, dus waarschijnlijk 4 jaar oud bij aankoop.
Dat maakt hem nu dus geschat op 37 jaar.

Is toch lastig als je geen paieren hebt waar de geboortedatum op staat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:40

Wow das een knappe leeftijd, wat leuk dat ze hem al zolang hebben en er nog steeds actief mee bezig zijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:45

Nuja een goede verzorging doet veel he ;)
Paarden blijven ook tot hu dood bij deze mensen.
Vind het jammer dat ik op internet veel 20+ paarden te koop zie wegens geen tijd of aankoop van jonger paard. Ze moesten eens weten hoe oud een paard kan worden....

Mylord gaan we dus enkel nog af en toe meenemen op wandeling. De paarden staan dag en nacht buiten en krijgen dit najaar 3 grote weides ter beschikking. Aan beweging ontbreekt hen ze echt niets.
Dit zijn eigenlijk 3 aaneen grenzende weides maar we laten de poorten open zodat ze op elke weide kunnen dit is ook vandaag beslist geweest. 1 van die weides is zo groot dat die gemakkelijk in 3 weides gesplitst kan worden.