Paard warmstappen voor losgooien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donniedepony

Paard warmstappen voor losgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:11

Heey!
Ik heb een vraagje over losgooien. Ik wil mijn paard namelijk ook wat vaker gaan losgooien, omdat ik merk dat ze dit heel leuk vind. Maar moet een paard vooraf worden warmgestapt of iets? Ze staat niet op stal maar in de wei en staat dus niet stil, maar ik vroeg me af of het toch nodig is.
sorry als dit een domme vraag is :o

dresjoepie

Re: Paard warmstappen voor losgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:16

Dit is altijd verstandig voor je wat met je paard gaat doen minstens 10 min warm stappen !!!
Doe je wel voorzichtig met losgooien Beetje spelen mag natuurlijk maar niet te gek Heel snel kans op blessures

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:21

ik longeer altijd eerst ca 10 minuten voordat ik haar lekker los laat rennen. Na het losgooien ook altijd weer even goed uitstappen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:24

Zo overdrijven is ook een vak, in de wei hebben ze evenveel kans op blessures als dat je losgooit.

@ts staat je paard 24/7 op de wei en gooi je dr vanuit de wei vandaan los? Wat doe je met losgooien? Jaag je op of laat je dr zelf kiezen?
Als je dr vanuit het niets opjaagt is het handig om even in te stappen, maar als je je paard zelf laat kiezen is het geen probleem.

donniedepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 18:36

Ik laat haar zelf kiezen. Ze loopt achter me aan dus soms doe ik wel 'renwedstrijdjes', maar ik jaag haar nooit echt op door er met een zweep achteraan te lopen ofzo.
Bedankt voor de reacties!

Ze staat inderdaad 24/7 in de wei, maar losgooien doe ik in de bak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:38

Maar in de wei loopt ze toch al los, wat valt er nog meer los te gooien dan eigenlijk??

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:45

donniedepony schreef:
Ik laat haar zelf kiezen. Ze loopt achter me aan dus soms doe ik wel 'renwedstrijdjes', maar ik jaag haar nooit echt op door er met een zweep achteraan te lopen ofzo.
Bedankt voor de reacties!

Ze staat inderdaad 24/7 in de wei, maar losgooien doe ik in de bak.

Dacht dat je bedoelde met de zweep :) Dan is het idd niet nodig zo lang stappen even paar rondjes om allebei warm te worden voor de ren wedstrijd

donniedepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 19:32

Bedankt voor alle antwoorden!
Ja, ze zou inderdaad gewoon in de wei kunnen rollen enz. maar blijkbaar vindt ze de bak toch interessanter ofzo

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:09

Ik ken iemand die galoppeerde altijd eerst met haar paard voordat ze ging rijden. Het paard liep er gwn klasse z mee, vond ie fijn :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:42

Ik stap 2 minuten naar de bak en laat ze dan gewoon los. Ze staan niet op stal en zijn altijd redelijk in beweging.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:10

Doe toch niet zo raar.
Warm lopen doe je voor het werk. Losgooien is toch geen werk. Losgooien is lekker even de energie er af springen. Je paard staat zeker verder dagelijks op stal dat losgooien nodig is. Zoek een stal met een weide dat vind ze vast nog veel leuker

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:12

ze staat 24/7 op de wei? en dan wil je haar 'losgooien'?

Ikke niet snappen.......... paard loopt toch los in de wei.........??? }:0 :7 :o?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:14

Misschien wat beter lezen Mrie, in de OP staat duidelijk dat het paard in de wei staat. Wat een oordeel gelijk weer.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:15

Snap wel wat je bedoeld! Als ik m uit de wei naar onze grote paddock breng om 'los te gooien' stap ik m niet uit. Als hij uit stal komt wel.

Ts bedoeld denk ik gewoon spelen/opjagen zonder zweep. Vind mijn pony ook geweldig om rondjes om mij heen te rennen of recht op me af en op te laatste moment weg:')

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:18

troi schreef:
Maar in de wei loopt ze toch al los, wat valt er nog meer los te gooien dan eigenlijk??

Hier dezelfde gedachte...
Je paard loopt los in de wei en vanuit daar los gooien? En dan vragen of ze eerst moet stappen?

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:19

Anniek22 schreef:
Ik ken iemand die galoppeerde altijd eerst met haar paard voordat ze ging rijden. Het paard liep er gwn klasse z mee, vond ie fijn :D

Direct na het opstijgen? Op zich niet zo vreemd om in galop los te werken, maar zonder instappen zie ik nooit gebeuren.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:21

ElineCath schreef:
Snap wel wat je bedoeld! Als ik m uit de wei naar onze grote paddock breng om 'los te gooien' stap ik m niet uit. Als hij uit stal komt wel.

Ts bedoeld denk ik gewoon spelen/opjagen zonder zweep. Vind mijn pony ook geweldig om rondjes om mij heen te rennen of recht op me af en op te laatste moment weg:')

Tot dat ze een keer een mis calculatie maakt...
Op youtube staan ook filmpjes van mensen die met hun paard "spelen" dat kan behoorlijk mis gaan!
Geen kritiek maar goed bedoeld advies.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:22

Begrijp wat je zegt! Het is idnerdaad een risico, maar eentje die ik best wil nemen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:25

Die van mij loopt ook 24 uur buiten maar vind het ook heerlijk om te rollen in de bak om dan op te springen en nog even een paar rondjes te rennen. Bak is toch anders.
Instappen doe ik dan nooit. Wel stap ik in met het rijden, longeren of grondwerk maar minder lang als met een paard wat koud van stal komt.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:49

Gewoon losgooien zo, als je paardjes 24/7 buiten staat loopt die toch de hele dag.
Paard gaat als ze schrikken of spelen ook niet eerst een paar rondjes stappen :P
Als het nu hard werken was maar gewoon beetje gek rondrennen is dat niet nodig vind ik.

donniedepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 17:02

Cinzia__ schreef:
Gewoon losgooien zo, als je paardjes 24/7 buiten staat loopt die toch de hele dag.
Paard gaat als ze schrikken of spelen ook niet eerst een paar rondjes stappen :P
Als het nu hard werken was maar gewoon beetje gek rondrennen is dat niet nodig vind ik.

Haha nee da's inderdaad waar. Ach, nou weet ik in elk geval zeker dat het niet hoeft :o

Nogmaals iedereen bedankt voor de antwoorden!