kan je fouten maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

kan je fouten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:25

Hoi, nog een dingetje:

de eigenaresse van de paarden zegt dat ik eigenlijk niet mag longeren ivm dat ik ''iets kan doen zodat ze slechter gaan lopen'' of zoiets. Wat moet ik doen dan? IS het waar? kan ik, als ik gewoon zoals ik het doe longeer (ik doe het voorzichig), een paard 'stukmaken' of zodat ie iets zakt qua niveau?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:27

Zolang je oplet kan er niet veel bijzonders geboren wat een ander niet kan overkomen dus je hebt er wel verstand bij nodig. . Wel kan hij bijvoorbeeld in de longeerlijn lopen als je die op de grond houd :) Ik zou wel longeren pas als je weet hoe het moet etc.

Verder zou ik niet gaan longeren als het van de eigenaar niet mag. Het is haar paard dus hoor je naar haar te luisteren :)
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 18-09-14 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:29

Jammer dat ze dat zegt. Er bestaat een kans dat het paard zich forceert, tegen de afrastering loopt, struikelt in een gat.
Tja, er kan van alles gebeuren als je paarden houdt!

Misschien kun je aan haar vragen of jullie een keer samen longeren.
Zo kan jij van haar leren, maar ziet zij misschien ook wel in dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:30

dat klopt ik doe het ook niet hoor ;-) maar de longeerlijn raakt de grond niet dus het is gewoon eigenlijk dat ze het zelf wil doen denk ik.... bedankt ;-)

de paarden zijn zover ik weet gewoon rustig, alleen de een waar ik ook niet op mag rijden is misschien wel een risico ja. in de wei is ze wel een schat en met poetsen ook. alleen wordt ze met een ruiter soms wat bang, onzker en vooral stresserig

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:31

stukmaken niet, tenzij er een ongeluk gebeurt tijdens het longeren.. maar je kunt hem wel of te opgejaagd laten lopen, of juist te lui maken.
beiden ga je absoluut merken als je ze vaker longeert en er daarnaast dan op wilt rijden.

ook kun je verkeerde commando's aanleren en lichaamshoudingen van jezelf, waardoor hij ineens anders/ongewenst reageert wanneer de eigenaar hem wil longeren.

gewoon rondjagen aan een lijntje is niet zo moeilijk op zich maar of dat echt longeren is.. het juiste tempo vinden en behouden, wanneer juist overgangen, wanneer juist niet.. heeft allemaal te maken met het doel dat je met het longeren wil bereiken.

als je wilt leren longeren dan lijkt het mij verstandig om dit samen met de eigenaar te doen en alleen in zijn/haar bijzijn of lessen te nemen van een instructeur die door de eigenaar gekozen is..

het is immers niet jouw paard en als jouw wijze van longeren niet overeenstemt met het doel dat een eigenaar daarmee zou willen bereiken, dan kun je dus inderdaad miscommunicatie krijgen

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:35

Als ik zeg iets NIET doen en iemand doet het toch omdat ie op bokt zou lezen "zoveel kan er niet mis gaan" dan zou ik heel chago zijn ;) Even tipje :p

Het paard kan bijvoorbeeld heel lastig zijn met longeren (of het nu rondslingeren was, of echt longeren). Mijn pony draaide in het begin ook om en ging dan omhoog, dat is er nu uit, maar als hij de kans krijgt een paar keer, probeert ie het weer. Krijgt ie een paar keer zijn zin, ben ik weer terug bij af.... Dus stel (ik zeg niet dat het zo is) dat zoiets het geval is, dan snap ik wel waarom een eigenaar dat liever niet wil. (Ik heb nu zoiets, dat ik er dan per se bij wil zijn en zodat ik, mocht het nodig zijn, in kan grijpen)

Vragen waarom en hoe en wat kan natuurlijk altijd ;) en zeggen dat je het wilt leren, zou ik als pluspunt zien... (Of ik zou iets zo gevaarlijk/raar/slecht moeten vinden ;) maar dan zou ik dat gewoon uitleggen)

Anniek22

Re: kan je fouten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 18:58

okee heel erg bedankt voor de tips. ik zal er met de eigenaresse over hebben :-)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:59

Kortweg, ja je kan veel misdoen. Dat kan je door het rijden ook. Longeren is niet simpel rondjes laten lopen. Veel mensen gebruiken het longeren om de gangen, houding ed. te verbeteren. Zo hebben wij een paard wat graag op de voorhand slentert. Haar moet je echt leren op de achterhand lopen, doe je dat niet en laat je haar maar doen belast ze zich te erg waardoor ze weer last van haar schouders krijgt. Dus in dat geval kan je veel misdoen door haar maar gewoon te laten lopen.

Vraag anders eens om te mogen kijken als de eigenaresse longeert en vraag waar zij op let en aan werkt. Eventueel vraag je haar om het te leren. Maar nooit doen zonder zij er van weet en je ook toestemming heeft gegeven. Zeker niet omdat hier gezegd wordt dat er weinig mis kan gaan.
Als je dat doet met onze paarden lig je na 5 minuten buiten. Afspraken zijn er om aan gehouden te worden, ga ook niet in discussie alsin: daar zeggen ze dat het geen kwaad kan dus ik wil het wel doen. Vraag of ze het je wil tonen, waar zij aan werkt en of ze het je wil leren waar zij dan bijvoorbeeld nog altijd bij mag zijn om je te corrigeren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:16

Stuk zal een paard niet snel zijn, maar goed longeren is zo eenvoudig nog niet. Het is soms ook een belangrijk onderdeel van de training en daarmee kan je idd fouten maken. Bijvoorbeeld verkeerde dingen aanleren of juist goede dingen afleren.
Ik zal even wat voorbeelden geven met mn eigen knol:
Mijn paard is zeer gevoelig en niet al te snugger. Zodra hij iets snapt en beloning krijgt, zal hij het voortaan altijd doen. Zo zet hij altijd zijn rechter voorbeen op de bok bij de smid. Ook als de smid om zn linkerbeen vraagt. Hilarisch om te zien (hij kijkt er heel trots bij!) en zeer onschuldig, maar in echte training zijn zulke 'foutjes' niet meer zo onschuldig. Met longeren is het erg lastig om hem op de linkerhand te laten inbuigen want dat is zijn moeilijke kant. Als je hier niet flink aan werkt, gaat hij het als normaal zien om verkeerd om gebogen te lopen. Dan kan hij nog zo braaf zn rondje draven, maar op den duur gaat het gevolgen hebben voor zn hele houding en manier van lopen.

Overleg gewoon met de eigenaresse, laat merken dat je het wil leren. Wil zij het echt niet hebben, dan heb je dat gewoon te accepteren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:36

Een paard weet echt wel wie hem longeert en voordat ze dingen echt verkeerd aanleren of vergeten ben je wel even verder.

Mss kun je vragen of je onder begeleiding van de eigenaresse mag longeren? Dan leer je hoe zij het normaal doet en dan kan zij in de gaten houden of er niets fout gaat. Als ze dat niet goed vind dan houd het idd op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:45

Ik heb begrepen dat je verzorg IJslander 23 is, stijf loopt en misschien cushing heeft.
Dan begrijp ik best dat de eigenaresse longeren te zwaar vindt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:00

Het kan echt waar zijn dat het paard er slechter van gaat lopen als je het niet op de goede manier doet.
Maar het kan ook gewoon zijn dat de eigenaresse het gewoon niet wil hebben, wat haar goed recht is :)

Ik heb met die van mij ook liever niet dat anderen er mee gaan knoeien. Is een snel onzeker diertje en als er dan iemand dingen aan haar gaat vragen die ze niet snapt, of met de verkeerde lichaamshouding erbij ofzo....dan kan ze heel erg overstuur raken en dat schaadt haar vertrouwen.

Stel dat jij een paard longeert en het dier doet niet wat je vraagt: in het ene geval zal je dan even streng moeten zijn om te voorkomen dat het dier slecht gaat luisteren, terwijl je in het andere geval misschien zelf het commando op een hele rare manier geeft om met je lichaam het paard afremt terwijl je met je stem zegt dat het harder moet....en dan weet zo'n dier ook niet meer wat er van hem verwacht wordt :(:)

Ze kunnen dan rare dingen gaan doen, plotseling scherp omdraaien met nare blessures van dien, afleren om goed scherp te reageren op commando's....en gewoon erg onzeker worden doordat ze geen goede leiding krijgen.

Als eigenaar merk je dan echt wel dat je paardje een stuk minder lekker in zijn vel zit en minder fijn aan het werk gaat.

Dus gewoon aan de eigenaresse vragen of je mee mag kijken zodat je kan leren hoe zij het doet.
Of probeer duidelijk te krijgen of de eigenaresse je wel ziet zitten als verzorger: heeft ze wel vertrouwen in je en wil ze wel dat je meer leert doen met de paarden, of doet ze het eigenlijk liever zelf ;)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 15:00

Ik snap wat jullie bedoelen. met mn ijslander met cushing doe ik alleen grondwerk in de bak, niks anders. anders is het te zwaar voor haar. erg bedankt!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:07

Longeren kan erg belastend zijn. Paarden zijn van nature gewend en gebouwd om alleen rechtuit te lopen. Aan de longe lopen ze alleen bochten, dit geeft een overbelasting op pezen en gewrichten. Je moet het dus opbouwen en goed weten wat je doet en zeker niet te vaak doen.

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:57

zolang je maar weet waar je mee bezig bent en niet zomaar van alles aan je paard hangt denk ik eerlijk gezegt niet dat er veel erg kan gebeuren