Geen aan dacht bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loenielala

Geen aan dacht bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 18:24

Hallo allemaal,
Ik longeer een paard van de buurman al een dikke maand of 2.
Nu begint het probleem steeds meer op te treden dan ze niet meer op mij let.
Ze luistert prima naar de stem maar ik ben onzichtbaar :(
Ze word door verschillende redenen nog niet veel gereden ze is 5.
Heeft er emand tips voor mij zodat ik het middelpunt van haar belangstelling word?? *\o/* *\o/* *\o/*
Alvast bedankt! :)

capopjekop

Re: Geen aan dacht bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:13

Laat je haar veel afwisselen qua tempo of laat je haar enkel rondjes lopen? Als ik merk dat mijn pony's aandacht verslapt laat ik haar wat anders doen, even een pasje verruimen of juist langzamer of de overgang naar een andere gang. Je moet het uitdagend houden, anders is het niet gek dat ze snel afgeleid zijn. Overigens werk ik ook graag met de dubbele longe, dan kun je ze ook van hand laten veranderen en nog makkelijk schakelingen in tempo en stelling.

Loenielala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 06:53

Ik laa haar zo veel mogelijk doen, van stap- ruime stap. Commando halt, achteruit lopen, verschillende tempo's draven halt galop enz..
Dus daar zal het nog niet zo snel aan liggen ze is erg snel afgeleid.
Ze luistert wel maar ze kijkt in principe gewoon de Andere kant op.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:12

Ze hoeft toch ook niet de hele tijd naar je te kijken? Als ze keurig iets doet als jij iets vraagt Let ze dus echt wel op je :)
En Let volgende keer voor de grap eens op het binnen oor, of deze naar jou gericht is. Als dit zo is is haar aandacht volledig bij jou hoor!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:14

Irenevdm schreef:
Ik laa haar zo veel mogelijk doen, van stap- ruime stap. Commando halt, achteruit lopen, verschillende tempo's draven halt galop enz..
Dus daar zal het nog niet zo snel aan liggen ze is erg snel afgeleid.
Ze luistert wel maar ze kijkt in principe gewoon de Andere kant op.

Als je met een longeerlijn werkt kan je haar ook naar binnen laten kijken door een beetje aan de lijn te trekken maar met de zweep haar buiten houd (ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen :+ )

En soms is het ook niet erg als ze niet naar je kijkt, maar het is ook niet goed als ze de hele tijd naar buiten kijkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:16

Dat klinkt meer alsof ze de verkeerde stelling aanneemt dan dat ze niet luistert.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:10

Een paard dat snel afgeleid is moet je aan het werk houden.
Ik weet niet hoe je longeert maar het is meer dan rondjes lopen.

Loenielala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:24

Ik probeer haar continu aan het werk te houden, met van alles en nog wat.
Maar goed het zal ook allemaal wel tijd nodig hebben denk ik.
En hoop ik :)

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:29

Leg anders een keer wat balkjes neer, dan let ze iig niet op de omgeving en moet ze wel op de balkjes letten en uiteindelijk ook op jou!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:52

Afwisseling en ook aan de hand oefenen. Ik rijd een merrie voor een ander en longeer deze ook. Ik doe zowel als met longeren en het er naast lopen zorgen dat ze op mij let. Haar naam roepen en haar netjes naast me laten lopen. Heeft ze haar aandacht bij me, beloon ik haar. Je kan zoveel doen met longeren! Volte verkleinen, pasje versnellen, pasje terug, halthouden, overgangen, tempowisselingen, balkjes, wijken op de volte en voornamelijk praten. Ik doe vaak voordat ik pasjes ga versnellen of wat dan ook, zeg ik vaak He aandacht! Opletten! Ze mag van mij gerust wel eens een keer even de aandacht op de bakrand hebben, maar het mag niet constant kijken en draaien met oren en ogen zijn. Ik zou gewoon veel afwisseling doen en ook oefenen aan de hand, om de aandacht erbij te houden.

Loenielala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 16:16

Suusje92 schreef:
Afwisseling en ook aan de hand oefenen. Ik rijd een merrie voor een ander en longeer deze ook. Ik doe zowel als met longeren en het er naast lopen zorgen dat ze op mij let. Haar naam roepen en haar netjes naast me laten lopen. Heeft ze haar aandacht bij me, beloon ik haar. Je kan zoveel doen met longeren! Volte verkleinen, pasje versnellen, pasje terug, halthouden, overgangen, tempowisselingen, balkjes, wijken op de volte en voornamelijk praten. Ik doe vaak voordat ik pasjes ga versnellen of wat dan ook, zeg ik vaak He aandacht! Opletten! Ze mag van mij gerust wel eens een keer even de aandacht op de bakrand hebben, maar het mag niet constant kijken en draaien met oren en ogen zijn. Ik zou gewoon veel afwisseling doen en ook oefenen aan de hand, om de aandacht erbij te houden.

Dankje