Tips voor het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Tips voor het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:52

Mijn paard mist nog aardig wat rugspieren en vind het moeilijk om dan te zakken en te ontspannen.
Ze heeft daarnaast ook een redelijke onderhals wat het dan nog moeilijker maakt. Ik longeer haar 3 keer in de week met bijzet om haar te trainen. Ik vroeg me af of jullie misschien nog wat tips weten? In vergelijking met eerst gaat ze al best vooruit. De longeerhulp gaat steeds losser hangen en loopt ze meer op eigen benen. (foto's staan niet op volgorde)

(Geen idee of het topic hier hoort, zo niet mag die gerust verplaatst worden hoor).

Stap, loopt ze best netjes.
Afbeelding

Draf.
Afbeelding

Galop vind ze erg moeilijk, zakken doet ze dan bijna tot niet.
Afbeelding

Idem.
Afbeelding

Draf.
Afbeelding

Ook best netjes, longeerhulp wel aardig op spanning.
Afbeelding

Hier mag ze wat actiever draven.
Afbeelding

Mooie stap, longeerhulp lekker losjes.
Afbeelding

Draf, lichtelijke spanning.
Afbeelding

En haar lieve koppie na het harde werken.
Afbeelding

mrie

Re: Tips voor het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:07

Ik vind die onderhals erg meevallen. Ze ziet er uit als een paard was vooral aan de voorkant getraind wordt. Om haar meer bergop te gaan trainen en haar lijf meer in balans te krijgen is het misschien handig om meer aandacht te gaan schenken aan de achterhand. Als die beter getraind is zal ze nog meer op eigen benen komen wat de ontspanning en de halshouding ten goede komt.
Nu is het wel zo dat ze haar hals omlaag brengt, maar er is geen aanleuning, ze draagt haar hals niet goed

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:08

@ mrie: Hoe zou ik dat dan kunnen trainen, haar achterhand aan de longe? ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:36

Achterhand is lastiger te trainen aan de longe. Wat wel werkt is heel veel overgangen maken en tempowisselingen. vanuit achterwaarts in draf naar voren.
Leen bij de biep eens een van de boekjes van lammert Haanstra, daar staan veel oefeningen aan de longe in. Ik nam mijn paard ook vaak mee uit wandelen en nam dan alle hellingen mee die er in de omgeving waren. Heuveltjes lopen, en dan omlaag met zo min mogelijk versnelling.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:38

Ik zou zeggen iets minder strak aan de voorkant, zo kan je paard waarschijnlijk beter de achterhand eronder zetten. inderdaad overgangen. ook versnellingen maken in draf etc.
Hoelang train je haar nu zo? en hoe oud is ze? (of heb ik daar overheen gelezen)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:59

Ze is pas 4 jaar geworden. Ik heb haar nu een halfjaartje. Ik train haar met longeerhulp nu zo'n 5 maanden denk ik. Bedankt voor de tips!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:54

Oké nog jong.
Ik herken mijn merrie in die galop foto.
Zij deed toen precies zo (ze is nu 5 en t gaat wat beter)
Naar mijn idee zocht ze ruimde en balans

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 22:06

Ja balans mist ze soms nog wel eens. Onder het zadel train ik d'r ook lang en laag, werkt beter dan wanneer ik d'r kort oppak. Ik zal die longeerhulp wat langer doen eens kijken of dat beter gaat dan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:53

Succes ermee :)