Problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_2001

Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:15

Hoi
Ik heb een shetlander die ik niet kan longeren, want ze gaat niet van me af, als ik naar achter loop draait ze zich om en komt ze op me aflopen. De zweep schrikt haar niet af en boeit haar helemaal niks, als ik hem bij haar hoofd hou en een beetje beweeg (niet slaan) dan loopt ze alsnog door. Ik wil dat ze wat afvalt want ze is aan de dikke kant, maar naast longeren blijven er niet veel mogelijkheden over.

Ik heb meerdere paarden het longeren geleerd, dus ik kan het wel maar helaas lukt het neit met haar! Heeft iemand tips?

Groetjes

Angela

Re: Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:31

Vraag een helper om haar op de cirkel te zetten, en te houden. Zo leert de pony wat de bedoeling is. Jij kan dan het longeerwerk doen, de helper zorgt dat de pony niet naar binnen valt.

horsesbond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:10

Probeer dit eens met zijn tweeen,
en leer je shet het nut van een zweep.
Mocht dit niet lukken kun je ook een stukje om je zelf heen afzetten (is uiteraard wel erg overdreven)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:27

Als je er niemand bij hebt ga je eerst gewoon grondwerken. Ze moet duidelijk leren dat jij leiding hebt en niet op zij gaat.

Ga bij de schouder staan en laat je niet weg duwen door de shetter. Blijf op je plek staan zelfs niet 1 stap naar achter gaan. Duw tegen de schouder met de punt van de achterkant van de zweep. En zeg stap. Blijf met je navel ter hoogte van de schouder en schouders open naar welke kant ze op moet. Wijs desnoods met je andere hand nog naar waar ze heen moet. Blijf de zweep naar de schouder wijzen dan draaien ze normaal gezien ook niet naar je toe;) Het is goed volhouden dat ze van je af gaat en weg stapt. Al is het in het begin maar 1 pas van jou af weg naar stap en stap naar voren. Doet ze dat...stap jij mee ter hoogte van de schouder in kruiwagen stap. Zoasl je een kruiwagen zou duwen als je de bocht om moet.

Snapt ze stap al niet werk daar dan eerst aan aan de hand. Ga naast haar ter hoogte schouder staan en zeg stap. Snapt ze het niet zeg je nog eens stap en tikje met een zweepje tegen de billen aan. Geen reactie zeg je nog eens stap en ga door tikken en blijven tikken steeds een beetje harder. Maar niet gaan rammen, maar irriteren ter hoogte van de lenden. Stapt ze maar 1 pas naar voren stap je mee en ga je mee lopen. Beloon haar de hemel in en eventueel geef je een keer een snoepje met een woord oke. Zodat je straks zonder snoepje kan doen en met het woordje de beloning kan geven.

Draf doe je hetzelfde als boven. ZO leren ze de commando;s en daarna komt past longeren. Want anders snappen ze het niet. Maar je zweep naar de schouder wijzen is normaal gezien de knoop ga van mij weg en blijf weg! Komt ze toch recht op je af lopen geef haar dan een duidelijke tik op de voorborst met hetzelfde geweld als dat ze op je af loopt. En stap vooral zelf niet weg..blijf staan waar je staat! Wees duidelijk maar wel eerlijk:) Dus niet slaan om het slaan maar duidelijk met een reden. En niet hard hoeft niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:30

Even kort: je moet ook niet naar achteren lopen maar haar juist van je af drijven :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:35

Ik vind het niet zo gek dat de shet omdraait. Jij loopt naar achter en biedt haar daarmee jouw ruimte aan. Het is zoals WowAmigo zegt de bedoeling dat zij van je af gaat lopen.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 23:08

WowAmigo schreef:
Even kort: je moet ook niet naar achteren lopen maar haar juist van je af drijven :)

Dat heb ik in het begin ook gedaan, maar ze is totaal niet bang voor mijn zweep, touw of stem dus daarom zet ik een stapje naar achter en probeer haar dan van mij af te drijven maar dat gaat niet

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 23:09

Kostolany schreef:
Als je er niemand bij hebt ga je eerst gewoon grondwerken. Ze moet duidelijk leren dat jij leiding hebt en niet op zij gaat.

Ga bij de schouder staan en laat je niet weg duwen door de shetter. Blijf op je plek staan zelfs niet 1 stap naar achter gaan. Duw tegen de schouder met de punt van de achterkant van de zweep. En zeg stap. Blijf met je navel ter hoogte van de schouder en schouders open naar welke kant ze op moet. Wijs desnoods met je andere hand nog naar waar ze heen moet. Blijf de zweep naar de schouder wijzen dan draaien ze normaal gezien ook niet naar je toe;) Het is goed volhouden dat ze van je af gaat en weg stapt. Al is het in het begin maar 1 pas van jou af weg naar stap en stap naar voren. Doet ze dat...stap jij mee ter hoogte van de schouder in kruiwagen stap. Zoasl je een kruiwagen zou duwen als je de bocht om moet.

Snapt ze stap al niet werk daar dan eerst aan aan de hand. Ga naast haar ter hoogte schouder staan en zeg stap. Snapt ze het niet zeg je nog eens stap en tikje met een zweepje tegen de billen aan. Geen reactie zeg je nog eens stap en ga door tikken en blijven tikken steeds een beetje harder. Maar niet gaan rammen, maar irriteren ter hoogte van de lenden. Stapt ze maar 1 pas naar voren stap je mee en ga je mee lopen. Beloon haar de hemel in en eventueel geef je een keer een snoepje met een woord oke. Zodat je straks zonder snoepje kan doen en met het woordje de beloning kan geven.

Draf doe je hetzelfde als boven. ZO leren ze de commando;s en daarna komt past longeren. Want anders snappen ze het niet. Maar je zweep naar de schouder wijzen is normaal gezien de knoop ga van mij weg en blijf weg! Komt ze toch recht op je af lopen geef haar dan een duidelijke tik op de voorborst met hetzelfde geweld als dat ze op je af loopt. En stap vooral zelf niet weg..blijf staan waar je staat! Wees duidelijk maar wel eerlijk:) Dus niet slaan om het slaan maar duidelijk met een reden. En niet hard hoeft niet.

Super bedankt voor de uitleg! Ik ga hier zeker mee aan de slag!