Drachtig en peesblessure, toch grondwerk en VD doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Drachtig en peesblessure, toch grondwerk en VD doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:07

Hoi,

Mijn paardje is drachtig en heeft jammer genoeg een peesblessure opgelopen, een scheurtje in haar pees. Door de dracht mag ze geen medicatie hebben en moet ik 4maand enkel stappen. Mevrouw is erg werkwillig, ik reed haar intensief en nu valt dit weg... Ze heeft dus energie teveel :\

Ik mag er eigenlijk op om te stappen, maar aangezien ze dan echt wil gaan werken en niet mag, doet ze nogal gek (hevig) steigeren, huppelen, ter plaatsen gaan galopperen en draven, opzij springen en noem maar op! Ik vind het risico dat ze zich nog meer pijn doet of dat haar pees verder scheurt toch te groot, dus heb met pijn in mijn hart besloten om er niet meer op de gaan...

Ik moet van de DA proberen om haar 2x per dag te stappen op een harde ondergrond, ik doe dit in het gangpad in de stallen en daar is ze vrij rustig, zolang ze geen gekke geluiden hoort ;) tijdens dit stappen probeer ik een beetje grondwerk te doen, volgen op lichaamstaal enz.

Ik heb dit nu ook al eens in de binnenbak geprobeerd en dit lukte ook redelijk, buiten de bokkensprongen die ze gisteren toch eens moest doen... In de longeerring en buitenbak lukt het niet, mevrouw is onhoudbaar daar.

Ook wil ik haar wat kleine kunstjes leren, ben al begonnen met targetten, hand aan raken, flemen en proberen voetjes geven. Dit in de stal en nu ook al 2x in de binnenbak.

Ik kan haar dus niet loslaten en ik vrees dat dingen zoals buigingen enz te belastend zijn voor haar been. Maar wil graag bezig blijven met mijn paard om zo deze lastige maanden door te komen. Iemand hier die goede tips en ideeën heeft voor mij? Iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

NikkivanOlst

Re: Drachtig en peesblessure, toch grondwerk en VD doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:05

Denkspelletjes zijn wellicht iets?
Dingen als voerweigeren, targetten, dingen vasthouden, kleuren herkennen, kleine hoofdkunstjes...

In het grondwerk kun je misschien denken aan de friendly game, (mag ze ook achteruit/opzij? Zo ja misschien sideways een beginnetje en de jojo game )

Er is genoeg te doen met een paard dat niet te veel mag lopen gelukkig :j

Info over clickertraining/voerweigeren/targetten en een lijst met oefeningen kun je ook vinden op www.visibreteam.nl

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 13:16

Bedankt :)

Voerweigeren dat word een ware opdracht :P targetten ben ik mee begonnen maar dat lijkt ze niet zo boeiend te vinden, hand aanraken daar in tegen vind ze wel leuk.

Achteruit mag :) in ben nu bezig met het achteruit gaan op commando en volgen enz. Ook cirekelen. Alles uiteraard in stap en vast aan een touw, zodat ze er niet opeens vandoor kan gaan, want dat zo een heleboel problemen met zich mee kunnen brengen!

Ik ga (als ik tijd heb) even op de site gaan kijken :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:29

Hand aanraken raad ik alleen wel af als je ook het voerweigeren wil trainen... Ik leer paarden namelijk zelf eerst altijd dat ze niet continue aan mijn handen zitten om bedelgedrag en happen tegen te gaan... Pas in een later stadium pak ik het handtargetten er bij :)