ik wil leren springen !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123Julie

ik wil leren springen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:45

Hallo iedereen ik ben Julie en heb een paard die al 17 jaar is, en heb mijn paard al 3jaar. <3 /3
Mijn vraag is of dat ik nog met mijn paard kan springen ?
Zo ja hoe kan je dat het beste aanpakken, zelf heb ik nog niet gesprongen.

Toen ik mijn paard enkele dagen had reed ik op hem maar hij heeft een probleem.
Hij kan niet in rechtergalop aanspringen. Met deze vraag zit al lang vast help ! :(

Blixem

Re: ik wil leren springen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:47

Begineen met balkjes draven en dan steeds hoger

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:48

Nou, over die rechtergalop, doet ie dat wel aan de longe? Anders daar eerst mee oefenen!

en voor springen: neem een instructrice!
Kan je paard na 3 jaar nogsteeds niet aanspringen in galop? had je daar in het begin niet meteen aan de slag mee moeten gaan?

En ja, je kan met een paard van 17 nog prima springen als je kijkt of je paard het zelf aankan, ik ken paarden van 20 die nog 90 cm springen zonder moeite, maar ook paarden van 20 die het lekkerder vinden om alleen maar buitenritten te maken

gwen2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:49

Heeey,
Als je paard nog goed fit is kan je waarschijnlijk nog gewoon gaan springen. Hoe ver je komt ligt aan zijn/haar talent. Ik ben opgegroeid met paarden en les gehad van me moeder ben zelf springruiter.
Je kunt het het beste gewoon opbouwen. Dus thuis of bij de manege laag beginnen en misschien met hulp van iemand die er iets vanaf weet? Als je dan nog verder wilt zijn er zat oefenparcoursjes!
Ik denk dat hij wel in de rechtergalop aan kan springen, dat moet je gewoon oefenen je kunt misschien proberen op de grote volte aan te springen of je rechterhand wat naar binnen te doen zodra je wilt aanspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:50

Als je paard niet in de rechtergalop kan aanspringen zou ik eerst wat lessen nemen om je dressuurbasis op peil te houden. Voor springen kan je eerst oefenen met cavaletti en dan geleidelijk aan opbouwen tot een echte sprong. Maar als jij dit nog nooit hebt gedaan raad ik je aan lessen te nemen en niet zelf te gaan klooien.

123Julie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:54

aan de longe doe die het wel heel flink zelfs, maar ook als iemand anders op mijn paard zit springt hij wel aan in galop maar niet de rechter.

123Julie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:56

Yezzi schreef:
Als je paard niet in de rechtergalop kan aanspringen zou ik eerst wat lessen nemen om je dressuurbasis op peil te houden. Voor springen kan je eerst oefenen met cavaletti en dan geleidelijk aan opbouwen tot een echte sprong. Maar als jij dit nog nooit hebt gedaan raad ik je aan lessen te nemen en niet zelf te gaan klooien.

oké wat ik wil bereiken is gewoon springen hoog hoeft niet ik doe geen wedstrijden later wel.
alvast bedankt voor je informatie

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:59

als hij ook aan de longe niet aan wil springen miss even de fisio laten komen ? en anders gewoon daar aan werken en lekker af en toe eens een springlesje meepakken

123Julie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:00

faunty schreef:
als hij ook aan de longe niet aan wil springen miss even de fisio laten komen ? en anders gewoon daar aan werken en lekker af en toe eens een springlesje meepakken

aan de longe springt hij wel aan in rechtergalop ;-) en er aan werken doe ik zeker elke dag

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:02

dan raad ik echt aan de fisio en zadelmaker te laten komen , miss je zadel niet meer oke ? of een knoop in z'n rug / heup . ik weet niet in welke omgeving je woont maar ik ken nog wel een goeie !

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:04

Ik zou les nemen, een instructrice kan je helpen met die rechtergalop, misschien doe jij zelf iets fout? Iemand die dan vanaf de grond kijkt kan dat beter zien dan jij zelf, geen aanval of zo, maar vaak kan ligt een probleem eerder bij de ruiter dan bij het paard

Kan je hem niet op stemhulpen in galop zetten? Als hij dit aan de longe doet, misschien dat het dan ook onder het zadel kan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:06

123Julie schreef:
faunty schreef:

aan de longe springt hij wel aan in rechtergalop ;-) en er aan werken doe ik zeker elke dag

Waarschijnlijk niet op de goede mannier, dus les nemen is je beste optie!!

gwen2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:09

Ik zou een les nemen je dressuurbasis moet eerst goed zijn voordat je kan gaan springen. En probeer je hand is naar de zijkant te doen als je wilt gaan aanspringen?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:20

ik zou idd ook zeggen :laat een fisio/dierenarts/ iemand die er verstand van heeft je paard even nakijken of hij nergens last van heeft. Als die niet zo is is het mischien dat hij jou hulp niet begrijpt.
Mijn paard heeft de linker gallop ook erg moeilijk gevonden. Gelukkig was die erg op de stem gericht dus kon ik mijn stemhulp goed gebruiken zodat ze die ``link`` ging leggen van de hulpen hoort bij gallop. Ook is het belangrijk dat je goed beloond als hij dit wel doet. Ik heb van 1 sprongetje gallop nu een aantal voltes / voledige rondes in de bak gemaakt in een half jaar ( ik heb nog maar 2 .5 jaar ervaring dus vandaar dat dat wat moeilijk ging). Het is in elk geval ook handig dat je in de hoek aanspringt om te beginnen (zodra ze dit snapt) en steeds maar in de zelfde hoek.

succes !

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:23

oh en voor het leren springen:
(begin ik nu ook voor het eerst mee met mijn 3 keer een sprongetje gemaakt op de pony van een vriendin)
Ik heb veel drafbalkjes eerst geoefend, toen 1 balkje op de grond gelegd en hier overheel gegalloppeerd en hier tot 4 achter elkaar opgebouwd en ook 1 balkje neer gelegd en een eindje verderop nog een ( oefeningen om zelf afstanden in te leren schatten) , nu heb ik 3 keer na de dressuurles een sprongetje gemaakt en mijn paard snapt dit goed ! We gaan er nog gewoon in draf naar toe en dan een klein kruisje/ stijlsprong ( ong 40 cm ) en ik ben er heel trots op :)

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:59

Je kan het beste beginnen met dat je paard goed aan kan springen in galop, veder eerst draven over de drafbalkjes en later in de galop. Dan langzaam opbouwen. Succes!

123Julie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:26

bedankt voor al deze informatie !! xxx

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:29

Als hij nog fit is kan het BEGIN MET BALKJES anders kan hij een trauma krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:59

Als jouw paard nog in staat is om te gaan springen, zou het zeker kunnen. Ik zou alleen wel professionele hulp zoeken zoals een instructrice, die kan jou helpen met de rechtergalop en kan jou helpen met het springen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:40

Lunafans schreef:
Als hij nog fit is kan het BEGIN MET BALKJES anders kan hij een trauma krijgen

Een trauma zal niet zo gauw hoor ! Gewoon rustig aandoen en kijken hoe het gaat

horsesbond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:42

Beginnen met balkjes, dit opbouwen..
eens een keer 2 achter elkaar leggen.. of 3
als dit goed gaat kun je langzaam de hoogte in gaan bouwen!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:17

als je paard stijf is zou ik het noiet doen, als ie fit is inderdaad gewoon balkjes oefenen, dan naar buiten en daar balkjes, op een zandpad met iemand anders bijvoorbeeld en dan later af een toe een boomstammetje. als dat goed gaat zou ik het in de bak proberen

have fun :j