Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tremjo

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:32

hey, ik ben veel te groot voor mijn verzorgshet geworden dus nu wil ik grondwerk met hem gaan doen. laatst wou ik hem longeren, maar hij snapte er niks van! het blijkt dus dat hij het longeren nooit heeft geleerd. ik wil het hem leren, maar hoe?? alvast bedankt!!!

jansje73

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:33

Ga eens eerst met je shetje rondjes lopen en kijken of het je lukt om daar steeds meer afstand tussen jullie in te krijgen Dat stapje voor stapje op te bouwen tot de grote van een longeer cirkel. Blijf je shetje ook goed belonen als hij/zij het goed doet. Heb geduld met dit en mocht het niet goed gaan of het niet lukken wordt dan niet boos en probeer het de volgende keer weer opnieuw. Succes ermee! +:)+

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:04

Ik zit ook met dat probleem, mijn verzorgpaardje heeft dat ook nooit geleerd. Ik heb al geprobeerd om aan de hand meer op afstand te lopen maar dat lukt zelfs niet, hij gaat dan stilstaan ofwel duikt hij achter in men rug. Wet ook niet goed hoe ik dit kan aanleren.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:59

met een lange zweep tegen zijn schouder prikken en dan zeggen 'naar buiten' of zoiets. Als hij een stapje naar buiten zet, heel goed belonen :-)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:38

Als je zelf niet weet hoe en je pony het niet snapt zijn jullie geen goede combinatie. Is er niet iemand in de buurt die meer ervaring heeft en jou het een en ander wilt uitleggen? Dingen in 1 keer goed aanleren is veel makkelijker dan later dingen afleren.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:45

Er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten:

1. Er moet altijd een driehoek zijn met jou en je pony. Die ''driehoek'' betekend dat jij precies tussen zijn schouder en kontje staat.

2. Hou er altijd een longeerzweep bij, als je paard om wilt draaien gewoon met de zweep verder naar voren duwen, wel voorzichtig natuurlijk. Niet straffen als hij het gewoon niet begrijpt.

3. Als hij eenmaal op het rondje loopt en hij komt wat naar binnen toe beweeg je je zweep naar zijn/haar schouder. Dit is voor paarden vaak het teken dat ze nodig hebben om naar buiten te gaan.

Als je hem nou echt niet op die volte krijgt kun je ook een vriendinnetje of iemand anders je pony vast laten houden en hem begeleiden op de volte. Daarna kan ze hem loslaten en kun je hem verder met je touw en zweep begeleiden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)

tremjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:29

Happie schreef:
Als je zelf niet weet hoe en je pony het niet snapt zijn jullie geen goede combinatie. Is er niet iemand in de buurt die meer ervaring heeft en jou het een en ander wilt uitleggen? Dingen in 1 keer goed aanleren is veel makkelijker dan later dingen afleren.

ik weet wel hoe je moet longeren enzo hoor. ik zoek alleen de beste manier om het hem aan te leren. mijn vriendin helpt me ook en nu wil het al wat beter!

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:42

Eerst aanleren dat hij zijn schouder bij jou uit de buurt kan bewegen. Alleen achterhand wijken helpt niet, dan blijven hoofd en schouder bij jou terwijl achterhand rondjes om je heen maakt. Je moet het hele paard weg kunnen sturen. Loop eerst bij zijn hoofd en laat hem een kleine volte om je heen lopen. Verplaats jezelf steeds meer naar de schouder, en stuur hem dan vanuit binnenbeen positie naar buiten. Kan nog steeds even duren voordat hij het door heeft, maar op deze manier krijg je in ieder geval geen extra problemen, want dat is nog moeilijker op te lossen ;)