als het hier niet goed staat graag verplaatsen....
Ik longeer mijn paard eigenlijk alleen als ze wat fris is om er gelijk op te stappen of om haar beweging te geven als ik niet ga rijden. Over het algemeen luistert ze heel goed naar mijn stemhulpen en gaat makkelijk in stap, draf, galop en weer terug op mijn stem.
De laatste tijd lukt het echter voor geen meter. Ik krijg haar namelijk niet bij me vandaan, ze blijft maar aan me plakken. Wat doe ik niet goed? Volgens mij doe ik niks anders als anders en ik begin echt het gevoel te krijgen dat ze aan het klieren is, hoewel ik normaliter altijd de fout bij mezelf zoek.
Ik loop naar het midden van de bak, ga bij haar flanken staan en wijs met de zweep naar haar achterhand, mijn navel wijst naar voren. Toch draait ze naar me toe en loopt achteruit. Ze doet dit zowel linksom als rechtsom.
Heeft iemand een idee waarom het nu ineens niet meer lukt?
Klinkt als uitproberen, ze wil graag duidelijkheid van je. Ik wijs in zulke gevallen met mijn longeerzweep naar de schouder vh paard. Is dit nog te subtiel, dus als ze er niet voor wijkt en de volte groter maakt, kun je ook nog met de longeerzweep zwiepen en als het paard echt aan het drammen is zelfs een mep ermee uitdelen. Als je dit stapsgewijs aanpakt en je paard dus tijd geeft op elke sterkere hulp te reageren werkt dit vaak heel goed. Consequent en duidelijk zijn is heel belangrijk.
Idd liep ik eerst als ik begon zelf naar achteren. Dit doe ik dus niet meer en wil dat zij van mij wegloopt, de volte op. Dit doet ze dus niet maar blijft aan mij plakken. Zwiepen met de zweel achter haar kont of zelfs een tikje op haar kont met de zweep lijkt niks te helpen. Ik snap dat het moeilijk is om zonder filmpje tips te geven....
Ze moet leren wijken voor de zweep. Maar dreigen zonder dat je het dreigement uitvoert werkt niet zodra ze je gaan testen. Ik zou een keer een flink dramatische lel uitdelen. Met dramatisch bedoel ik vooral dat er best wat theater omheen mag, maar ook een keer flink raken als ze ook dat negeert. Liever 1x flink raak dan blijven modderen en steeds meer autoriteit verliezen.
Ik doe ook grondwerken met d'r, waarbij ze me volgt, slalommen langs pionnetjes en zo en over balkjes, hardlopen (draven) en achteruit lopen. Ze volgt me braaf waardoor ik dan denk dat ze mij wel als leider ziet.
En met longeren stuur ik haar ineens van me weg! Het voelt zo verkeerd eigenlijk....
Het is voor veel paarden makkelijker te luisteren/communiceren van dichtbij dan op afstand. Maar ook dan mag je best verwachten dat ze naar je luistert. Zelfs als ze dat niet leuk vindt..
ik twijfel altijd of het kliederigheid van haar is of dat ik zelf iets verkeerd doe. Volgens mij weet ze best wat de bedoeling is.... Ik denk dat ik mijn instructrice maar eens mee laat kijken, dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat ik zelf iets fout doe.....
aNoa
Geplaatst: 21-08-14 20:50
Zweep naar de schouder van het paard bewegen. Als hij het echter echt uit dwarsigheid doet, gewoon zorgen dat je in de "driehoek" blijft en hem naar voren blijven jagen met de zweep.
Zoals jij het beschrijft doet ze juist precies wat je aangeeft met je zweep; Je wijst naar haar kont dus draait ze die van je af. Je moet juist naar haar flank wijzen.
ja. dat zou dan kunnen ja, ik wijs naar haar kont en die draait ze dan van me af idd (ik had ook al wel het idee dat het aan mij lag, maar eerder ging het altijd wel goed?!). Ik ga het straks eens opnieuw proberen maar zal dan naar haar flank wijzen.