Bijzetteugel, elastiek of longeerhulp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

Bijzetteugel, elastiek of longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:50

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:51

Ik vind zelf met touwtjes altijd het fijnste werken.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:53

Suzanne F. schreef:

en wat bedoel je met touwtjes? :')

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:54

Ik werk zelf altijd met de dubbele longe. Simpelweg door de verschillende hoofd-halshoudingen die je ermee kan vragen. :)

_Zoe

Re: Bijzetteugel, elastiek of longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:57

Ik gebruik zelf altijd ook zo'n longeerhulp en vind hem erg fijn en handig in gebruik :)

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:58

_Zoe schreef:
Ik gebruik zelf altijd ook zo'n longeerhulp en vind hem erg fijn en handig in gebruik :)

en waarmee helpt het precies?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:59

De longeerhulp werkt inderdaad heel fijn. Paard gaat er lekker ontspannen van over zijn rug lopen zonder hem in een houding te dwingen. Hij is bovendien heel gemakkelijk te bevestigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:02

Ik longeer enkel nog maar met longeerhulp :). Alle paarden hier reageren er enorm goed op en gaan er fijn laag van over de rug lopen. Ideaal ding. Onze fysiotherapeut raadt 'm ook aan.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:04

Longeerhulp :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:06

Ik maak gebruik van de longeerhulp als ik ontspanning en ruggebruik zoek. Wil ik iets specifieks trainen gebruik ik bijzetteugels, dan kan ik hem ook in contrastelling trainen enz. Maar de longeerhulp gebruik ik vaker! Touwtjes zijn ook fijn in gebruik, dus tussen de benen door de bitring en weer naar de singel. Elastiek vind ik dan weer niet fijn, daar ging hij heel erg op hangen terwijl ik wil dat hij zichzelf draagt.

Mocht je niet weten waar de longeerhulp op lijkt: (al heb ik een versie met dikker en zachter touw)

Afbeelding

De enige valkuil bij deze hulpteugel is de afstelling, je moet hem niet te strak hebben en ook niet te los uiteraard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:40

fleurtjuhh2 schreef:
Suzanne F. schreef:

en wat bedoel je met touwtjes? :')

Zoals ik het zeg. :')
Touwtjes van de singel naar het bit en weer terug. Kan je op veel verschillende manieren en hoogten instellen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:45

Ik ook touwtjes!

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 15:52

Hier kan een slotje op! Ik heb de longeer hulp besteld bij Epplejeck besteld!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:54

Goede keuze;) mijn paard loopt er ook fijn mee!

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 15:56

19marjo90 schreef:
Goede keuze;) mijn paard loopt er ook fijn mee!

Jaa die van mij werkt er suuuper op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:11

Ik vind de longeerhulp niet fijn. Hij schuift me teveel door het bewegen van de voorbenen en dat vind ik te onrustig in de mond. Paard kan er niet echt het bit mee opzoeken en aanleuning vinden. Tenminste: die van mij niet. De meeste paarden die ik ermee heb zien lopen, lopen achter het bit door dat ding.

Ik heb voorkeur voor een longeersingel en touwtjes. Of de dubbele longe.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:20

Longeerhulp! Mijn paard heeft eigenlijk nog nooit moeten werken aan de longe en onder het zadel liep ze tot 2 dagen terug gelijk een kameel :p
Ik heb die longeerhulp van epplejeck, voor het rijden longeer ik haar er +- 10 minuten mee en nu loopt ze mooi nageeflijk, nuja iets achter de teugel maar daar word aan gewerkt.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:27

Dubbele longe! Wel oefenen met iemand die er ervaring mee heeft!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:50

safina schreef:
Ik vind de longeerhulp niet fijn. Hij schuift me teveel door het bewegen van de voorbenen en dat vind ik te onrustig in de mond. Paard kan er niet echt het bit mee opzoeken en aanleuning vinden. Tenminste: die van mij niet. De meeste paarden die ik ermee heb zien lopen, lopen achter het bit door dat ding.

Dat kan ook komen door een gebrek aan activiteit van achter, en die heeft de longerende persoon in de hand. Nooit last van, maar dat is omdat ik die van mij goed door laat lopen. Als je je paard inderdaad zijn gang laat gaan met de LH, zonder overgangen en activiteit te vragen, dan kunnen ze er inderdaad goed misbruik van maken. Rukt hij overigens in de mond lijkt het me dat hij verkeerd afgesteld staat, te kort namelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:55

Lara_Silver schreef:
safina schreef:

Dat kan ook komen door een gebrek aan activiteit van achter, en die heeft de longerende persoon in de hand. Nooit last van, maar dat is omdat ik die van mij goed door laat lopen. Als je je paard inderdaad zijn gang laat gaan met de LH, zonder overgangen en activiteit te vragen, dan kunnen ze er inderdaad goed misbruik van maken. Rukt hij overigens in de mond lijkt het me dat hij verkeerd afgesteld staat, te kort namelijk.

Helemaal mee eens :). Die van mij komt niet achter de LL met de longeerhulp omdat ik zorg dat hij daar niet komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:11

Ik zou wel eens foto's willen zien van longeren met een longeerhulp, waarbij het paard nageeflijk is en het bit aanneemt. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:20

Ik zou volgende weekend mijn vriend kunnen vragen om foto's te maken van mijn pony. (ben vandaag al geweest en mijn bijrijdster rijd morgen) Echter longeer ik met de LH icm met een kaptoom om zelf geen contact met de mond te hebben. Maar dat zou niet veel moeten veranderen. Kijken of het plaatje dat mijn pony levert meer naar jou smaak is. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:35

Ik vond via google een foto van bokker Hannepan (uit het topic [HAR] Longeerhulp of pessoa gebruiken?) , waarop een haflinger in mijn ogen al heel fijn loopt met de LH; om je even een voorproefje te geven van een voorbeeld dat ze er met genoeg ruimte en activiteit echt wel heel fijn op kunnen lopen.

Afbeelding

Dit vind ik bijvoorbeeld een fijn beeld, en zo krijg ik mijn pony ook aan het lopen met de LH.. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat helemaal niet het beeld is wat jij in je post beschreef. Maar beter dan bovenstaand kan ik je namelijk ook niet laten zien. :+ (daarvoor gebruik ik namelijk bijzets, om wat met de hoogte en stelling te kunnen spelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:41

Dat is leuk! +:)+ Maar ik ben ook wel benieuwd naar plaatjes en video's van paarden die nageeflijk lopen met een longeerhulp aan het bit. Als ik Google op het woord 'longeerhulp' en naar de foto's en video's kijk, dan zie ik die namelijk niet. Dan zie ik allemaal beeldmateriaal van paarden met een wapperende longeerhulp, die het bit mijden om onder het getrek links en rechts uit te komen.

Maar misschien zoek ik niet goed genoeg en heeft iemand wel beeldmateriaal waar ik heel vrolijk van word.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:43

Wapperen doet hij sowieso, ook bij mij, rukken in de mond doet hij niet maar dat is omdat ik die van mij vrij ruim ingesteld heb. Ik denk dat de meeste ook een beetje huiverig zijn om ze langer te laten omdat het dan vrij laag komt tussen de benen. (terwijl die van mij er nog nooit een been in heeft gehad) Je vind op google inderdaad veel foto's. Ik kan ook filmen als je wil, dan kun je ook de momenten zien dat hij achter de loodlijn komt, waarna hij een voorwaartse hulp krijgt en zich dan weer optilt. Ik longeer trouwens wel met bit, dus de longeerhulp aan het bit, maar gewoon de longeerlijn vast aan de kaptoom, zodat ik zelf niet in kan werken. (en longeerstukjes vind ik rommel)

Het kan natuurlijk ook gewoon dat deze manier van longeren je niet ligt of niet aanstaat. Het is ook een manier om voornamelijk beweging te geven zonder dat je paard zonder enige vorm van oefening met zijn hoofd in de lucht loopt, voor mij althans. Gericht trainen doe ik echt met de bijzets zoals ik al eerder zei, omdat ik die veel specifieker kan instellen en ook in contra kan werken als ik merk dat hij weer een beetje moeite heeft met één kant, en ik dan ook goed in hoogte kan variëren, dat kan met de LH natuurlijk niet.