simpele activiteiten met paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

simpele activiteiten met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:23

hallo bokkers.

ik hoop dat dit hier goed staat en dat jullie tips voor mij hebben.

Ik zit al een tijdje in een flinke depressie waar het gelukkig steeds wat beter mee gaat.
Maar ik heb al een tijdje geen zin om echt bezig te gaan met mijn pony, wat ik erg jammer vind. Het lukt me gewoon niet om zin te maken of echt plezier te hebben.
Misschien komt dit ook omdat ik niet echt inspiratie heb om iets te doen.

even wat info over mijn pony:
ze staat bij een boer op een stal met andere paarden 24/7 buiten, verder word ze daar goed verzorgt als ik een paar dagen niet kom. Verder is mijn pony 18jaar oud en heeft ze kissingspines dus ik rij nog maar af en toe in het bos bv. maar dit ook niet veel omdat ik zelf ook last van rugklachten heb.

Nu hoop ik dat jullie leuke en simpele activiteiten voor mij hebben wat ik kan doen met mijn pony zodat ik meer plezier ga krijgen in de omgang met mijn pony.
longeren en rijden geeft mij geen plezier en mijn pony volgens mij ook niet zo, wandelen is geen succes want in het bos hebben we heel erg last van de vliegen.

Wat ik zelf heb bedacht is om te proberen te gaan fietsen met mijn pony aan de hand, en haar staart een keer te wassen.

Graag geen te moeilijke activiteiten, ik moet er plezier in houden en een beetje afleiding van mijn dagelijkse 'problemen' hebben. En daarnaast wil ik graag dat mijn pony er ook plezier in heeft.
Dus geen vrijheidsdressuur en ingewikkeld grondwerk, dat is mij te hoog gegrepen.

Groetjes.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:34

Al gewoon Liberty werk overwogen? Je zal uiteraard eerst een connectie (Hook on) moeten bewerkstellen (dus dat zal wel wat skill vereisen), maar nadien doe je waar je zin in hebt. Gewoon even met het paard over de weide wandelen, gewoon even samen zijn, etc.

Je kan ook simpelweg niets doen, maar gewoon in de weide aanwezig zijn. Dat kan soms wonderen doen voor mens en paard (doe ik heel regelmatig). Je paarden zullen dan even gedag komen zeggen, als het hen past, wellicht in jouw buurt wat staan grazen. Dus geen druk maar vooral veel rust.

SnuitjeLove

Re: simpele activiteiten met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:37

helaas heb ik niet altijd het gevoel dat ik een band of een klik met een paard heb, dus dat is ook wel een van de redenen waarom ik het werk met haar minder leuk vind. Ik heb het gevoel dat ze geen interesse in mij heeft. Daarnaast is ze verder niet dominant over mij ofzo.
En is het verder een hele brave pony, daarom ben ik wel aan haar gehecht en doe ik haar ook niet zomaar weg.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:38

wat houd liberty werk verder in?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:40

Vrijheidsdressuur hoeft niet ingewikkeld te zijn hoor. Het eerst wat ik mijn paard heb aangeleerd was mijn hand aanraken met zijn neus als ik met mijn vingers knipte. Ik heb er een clicker voor gebruikt maar het kan waarschijnlijk best zonder. Of je paard leren achteruit gaan, de achterhand opzij zetten. Of een kusjes geven. ;) Dat zijn geen moeilijke kunstjes.
Maar anders kan je ook gewoon poetsen, een keer leren de staart of manen vlechten. In de wei gaan liggen en een boek lezen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:54

Dankje voor de tip.
Vrijheidresuur heb ik het geduld niet voor en ik heb geen zin (voorlopig) om mijn paard nieuwe dingen te leren. Het gaat mij er gewoon om om iets te doen met mijn paard of bij mijn paard. Denk dat ik een leuke massage borstel ga kopen en daar even flink wat borstelbeurtel mee ga gevenofzo.

xluus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:56

een schriktraining in de bak ?:p

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:00

Een fles antiklit kopen en dan je pony helemaal mooi maken? Manen en staart helemaal uitpluizen?
Of leuke vlechtjes maken in de manen of staart?
En die masageborstel vinden mijn pony's heerlijk, dus kan ik je zeker aanraden.
Met je pony gaan voetballen met een grote opblaasbal?
Of spelletjes doen. Leuk parcoursje bouwen met pionnen en balkjes oid en dan aan de hand of onder het zadel erdoorheen en enge dingen proberen te overwinnen?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 23:09

Dankjewel voor de vele tips pepper32

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:14

ik zou toch zeggen dat het wandelen toch de beste optie is. Dat is namelijk heel goed als je een depressie hebt. Dan zou je als eerste activiteit het zelf maken van een vliegenweringsspul. Even googlen en ze vindt wel wat.
Grondig borstelen en vlechten in zijn manen, dan worden ze langer van. Foto's maken. Ik weet niet of je pony witte manen/voeten o.i.d heeft, maar al sje die wat met betadine shampoo, worden ze hier mooi wit van. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Want gewoon met je paardje bezig zijn, helpt toch tegen een depressie.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 23:39

Dankjewel voor de tips. Mijn pony is schimmel inderdaad. Ik hoop dat wanneer ik weer plezier met mijn pony heb het ook beter zal gaan met mijn depressie

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:17

ben vanochtend weer heen geweest, ging eerst met tegenzin. Maar had mezelf geen verplichtingen van rijden of longeren opgelecht.
Ben toen heerlijk in het zonnetje bezig geweest met het poetsen van mijn pony. Heb er eindelijk een keer weer van genoten.
Ga binnen kort haar staart wassen.

meer tips zijn altijd welkom

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:59

goedzo, van paardjes wordt je nu eenmaal vrolijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:24

ik lees ff mee. Heb geen depressie (meer) maar kan me goed vinden in wat marymary zegt. In de buurt van paarden zijn geeft me een goed gevoel en maakt het makkelijker om om te gaan met alles uit het "gewone" leven.

Wat ik zelf heel moeilijk vind, maar soms wel doe is in de wei gaan zitten en niks hoeven. Ik ben van het type dat niet stil kan zitten en dan dus vooral dingen voor anderen gaat doen, ipv voor mezelf. Ik praat mezelf mooi aan dat ik in de wei ga zitten voor de pony, maar uiteindelijk vind die mij vaak niet boeiend, maar vind ik voor mezelf wel een beetje rust.

heeft het misschien ook met jouw mood te maken dat je paardje niet graag met je werkt? Als je daarin kleine stapjes kunt nemen, zoals je gisteren gedaan hebt, word je paardje waarschijnlijk ook steeds leuker.

Poetsen en vlechten is leuk. Of misschien kun je eens een vreemd voorwerp meenemen de wei in en kijken hoe ze reageert? Of een leuk spelletje met een bal, pionnetjes ed?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:28

Je kan ook bodypaint kopen, zwarte, en je paard omtoveren tot Zebra! Dat houd de vliegjes weg, en dan gaan wandelen en daarna een leuke lange wasbeurt!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:04

hahaha dat vindt ik een goeie! ik heb eens iemand gesproken die haar paard had gepaint en zij gebruikte gewoon waterverf/kinderverf.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 06:35

Vind je foto's maken van je paard ook leuk?

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 06:46

Heeft je pony lange manen? Dan kan je misschien een keertje invlechten :)