Cerastes schreef:Dus toch wel een kaptoom he, ja ik ga er 1 kopen via marktplaats...scheelt ook qua geld.
En die site ken ik idd, heb ook veel filmpjes gezien van marijke de jong!
Maar wat denk je, kan ik wel af en toe rijden op mn nieuwe paardje?
Of eerst LVO rechtrichten (aan de hand) doorlopen met haar?
Zeker kan je rijden. Waarom niet. En je paard is 6 jaar, geen 3. Ten eerste is het een goede afwisseling tov het grondwerk en ten tweede ga je later merken dat het grondwerk zijn doorgang vindt in het rijden. Als ik met mijn paard grondwerk heb gedaan en ik rij (daags) daarna dan hoef ik de zweep maar een halve meter langs me te houden op de binnenhand en hij maakt al een volte in stap, incl buiging.
Als je al bekend bent met de Marijke de Jong, kan je stap voor stap je grondwerk uitbreiden.
Je kan ook eerst wat grondwerk/rechtrichten (10 minuten) aan de hand doen en daarna opstappen.
Doe enkel grondwerk nooit te lang (zo'n 20 minuten hooguit). Het is vrij intensief voor een paard.
En ga eens een half uurtje stappen aan de hand en laat je paard wat grazen (indien mogelijk). Dat schept ook een band.
Als je toch van plan bent les te gaan nemen, raad ik je aan een instructeur te zoeken die bekend is met grondwerk en rechtrichten ipv iemand die enkel met jonge paarden bekend is. Dan heb je 2 vliegen in een klap en dat soort instructeurs zijn al bekend met jonge paarden.