jezelf intressanter maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

jezelf intressanter maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:15

Hallo :)

Ik heb een 6 jarige fjord, ik ben sinds 29mei verhuisd naar waar ze 24/7 buiten staat. Ipv 's nachts op stal paar uur wei en rest van de dag de bak.
Als ik haar toen riep kwam ze naar me toe lopen als ze in de bak stond iig. Nu ze verhuisd is lijkt ze mij helemaal niet intressant te vinden en is gras belangrijker, en lijkt ze nergens plezier in tebhebbe, ook ik zit momenteel slecht in me vel en heb zelf ook weinig motivatie ook omdat ik alles alleen doe. Ik wil graag heel ver komen met vd en alles los kunnen. En ik wil het erg graag maar als Enya niet mee werkt heb ik er ook geen zin in. Maar de motivatie om dit te willen is er wel, het gras is gewoon intressanter te vinden lijkt gewoon alsof we geen band hebben meer sinds we verhuisd zijn. Terwijl ik heel erg van der hou, maar als ik paar dagen niet geweest ben is ze wel blij me te zien en doet ze vd zo goed mee en doe het niet eens elke dag.

Met vd de truucjs die ze kent vind ze leuk maar wil niks verder meer leren. Ook al beloon ik haar uitbundig met stem lekker krievelen en knuffelen. Maar het interesseert haar gewoon niet.
Ook het wandelen grondwerk zelfs als ik het zadel pakt lijkt ze geen zin te hebben. Terwijl ik veel buitenritjes ontspannen maak.

Hoe kan ik haar motivere en mezelf intressant maken.
Liwver niet over parelli beginnen daar heb ik niks mee, heb het gedaan en is niks voor mij. Mijn andere fjord is namelijk qua karakter zo anders die vind alles en doet goed mee. En Enya dus helemaal niet, pak nu liever die andere dan Enya, terwijl doe andere van me moeder is.
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 14-06-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:17

JoycexEnya schreef:
ook ik zit momenteel slecht in me vel en heb zelf ook weinig motivatie ook omdat ik alles alleen doe.

Ik denk dat dit het grootste gedeelte van het probleem is. Jouw motivatie is er niet en je zit slecht in je vel. Je brengt dit over op het paard.
Het paard voelt wat jij voelt en heeft er daarom ook geen plezier in.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:19

Geef het de tijd je fjord moet ook er wennen. Wel kunnen ze veranderen als ze 24 uur in de kudde staan ze zijn dan niet zo afhankelijk meer naar jou. Paarden hun voorkeur zijn vaak toch hun soortgenoten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:20

Maar hoe kan het dan dat ik met Svenn ( andere fjord) wel alles lukt ookal ben ik zo.
Svenn is ook drukker en wilt graag,
Enya lijkt het tegenovergestelde

Anoniem

Re: jezelf intressanter maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:25

Omdat geen enkel paard hetzelfde is ..
Je zegt niks van Parelli te willen weten omdat je het "geprobeerd" hebt en het niks voor jou is .. maar daar liggen dat soort antwoorden wel, waarom iets met het ene paard wel lukt en met het andere niet, of waarom het de ene keer wel gaat en de andere niet, etc. Maar daar wil je niks over horen dus doen we dat niet ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:31

Ik heb parelli les gehad dn ook al geprobeerd op Enya maar het lukte gewoon niet. Ze is gewoon anders en Svenn hebben we al 6 jaar en Enya heb ik bijna 2 jaar. Dan moet je gewoon omschakelen en dat vind ik, nu ik se allebek wel eens pak het super moeilijk vind.

Svenn is extrovert weet niet welke kant
En Enya introvery left brain geloof ik.
En die les is al wel eeb jaar geleden en snapte er niet veel van, heb wel een stick enzo maar voor de rest ben ik het meeste vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:35

Parelli is niet iets wat je "probeert op een paard" en dan kijkt of het lukt of niet .. Parelli is een manier van omgaan, van opvoeden, van interactie aangaan met je paard. Van wie heb je les gehad? Was dat een officiële Parelli-instructeur/trice?

Natuurlijk is het moeilijk om om te schakelen tussen 2 paarden maar dat zal je als mens toch moeten leren, je kan niet verwachten van de paarden dat zij zich aanpassen aan jou, jij als mens kan dat veel beter ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:37

Nee was geen officiële maar wel iemand die ver was in parelli.

Ook omdat parelli meest engels is en ik echt bagger slecht ben in engels. Denk ik ook van laat maar,

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:41

Hallo,

wat vervelend dat het niet loopt zoals je wil!
als ik je verhaal zo lees denk ik dat je te veel wil. Je schrijft dat je zelf niet zo lekker in je vel zit en dat je moeite hebt om gemotiveerd te blijven... Dat gevoel breng je over op je paard! Als jij niet blij bent, waarom zou je paard dan fijn gezellig iets met je gaan ondernemen? Zeker in het geval van een lbi die het gras veel interessanter vindt...

mijn advies zou zijn om de druk er weer af te halen... Wat minder moeten en wat meer willen... Denk voor je begint eens "waar heb ik vandaag nou echt zin in". Als dat toevallig naast je paard in het gras zitten is... Waarom niet? Als je zelf echt zin hebt zal het veel gemakkelijker zijn om je paard te motiveren mee te doen.
succes... En veel plezier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:45

JoycexEnya schreef:
Nee was geen officiële maar wel iemand die ver was in parelli.

Ook omdat parelli meest engels is en ik echt bagger slecht ben in engels. Denk ik ook van laat maar,

Dat kan je denken .. Maar je kan ook denken "en ik wil het toch allemaal begrijpen en leren", is dan meteen ook nog eens goed voor je engels ;) En er zijn ook genoeg instructeurs die in het nederlands les geven hoor :) Maar dan zou ik wel gaan voor een officieel iemand, en niet iemand die denkt dat hij/zij les kan geven omdat hij/zij toevallig met 1 paard ver is in de levels (en wat is ver, dat is ook nog een discussie waard).. ;)

Zelf heb ik ook 2 pony's, die op sommige punten exact hetzelfde zijn, maar op andere punten echt compleet het tegenovergestelde. Mij heeft het Parelli-traject (en dan vooral de horsenalities) echt geholpen om dit te begrijpen en om te leren hoe ik daarmee het best om kan gaan. Daarvoor was het allemaal maar een beetje gokken en dingen proberen en dan denken "en waarom gaat dit nu niet zoals ik verwacht'. Via Parelli heb ik daar allemaal antwoorden op gekregen en weet ik 9/10 op voorhand al welke reacties ik op welke vragen kan verwachten (ben zelf ook nog lerende dus maak wel eens fouten, maar het gebeurt toch een stuk minder dan daarvoor..). Maar het is natuurlijk jouw eigen keuze waar je mee verder wil gaan, wil niks opdringen, kan alleen maar vanuit mijn eigen ervaring spreken :) Als je vragen hebt mag je deze wel altijd stellen, mag ook via pb als je dat makkelijker vind :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:46

MeesMo schreef:
Hallo,

wat vervelend dat het niet loopt zoals je wil!
als ik je verhaal zo lees denk ik dat je te veel wil. Je schrijft dat je zelf niet zo lekker in je vel zit en dat je moeite hebt om gemotiveerd te blijven... Dat gevoel breng je over op je paard! Als jij niet blij bent, waarom zou je paard dan fijn gezellig iets met je gaan ondernemen? Zeker in het geval van een lbi die het gras veel interessanter vindt...

mijn advies zou zijn om de druk er weer af te halen... Wat minder moeten en wat meer willen... Denk voor je begint eens "waar heb ik vandaag nou echt zin in". Als dat toevallig naast je paard in het gras zitten is... Waarom niet? Als je zelf echt zin hebt zal het veel gemakkelijker zijn om je paard te motiveren mee te doen.
succes... En veel plezier ;)

Bedankt allemaal trouwens ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:49

De vraag is of je echt graag je paard wilt "leren" om dingen interessant te vinden.

Heb ook 2 totaal verschillende paarden, 1 er van vind bijna niks leuk. Sommige dagen pak ik haar van de wei en dan is ze speelser, nieuwsgieriger en actiever. Daar maak ik gebruik van wat betreft vd. Haal ik haar saai en ongeïnteresseerd van de wei af, dan ga ik maar rijden (crossen, wat ze wel leuk vind) omdat ik zelf niet weet hoe ik haar dan vanaf de grond "nieuwsgierig" moet krijgen.

Dus of je laat het zoals het is of zoekt een goeie hulp/instructeur.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:01

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:07

koekjes :Y)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:10

hebben jullie beiden misschien heimwee?? naar wat was?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:13

TS: misschien redeneer je verkeerd om.

Want waarom zou je als paard zijnde, die lekker 24/7 in een kudde staat, en lekker gras tot je beschikking hebt uberhaupt VD leuk vinden? Wij mensen vinden dat leuk, en jouw paard, toen ze nog op een 'slechtere' plek stond ook ( want ze had niets paardachtigs beters te doen , en het gaf de broodnodige afleiding in een kale bak..).

Waar ze nu staat wordt er beter tegemoet gekomen aan haar behoeften, en heeft ze je minder nodig. Dat ziet er misschien vervelend uit, maar het betekent gewoon wél dat ze veel beter, veel paardvriendelijker gehouden wordt. Een compliment voor jou als eigenaar dus!!

Wil je blijven VD-en met haar, dan moet je kijken wat je kun doen om haar te motiveren om het leren van nieuw VD weer interessanter zou kunnen maken. Een aai of knuffel is dan waarschijnlijk niet voldoende ( want aan haar sociale behoeften wordt nu, door de manier waarop ze gehouden wordt, al heel goed voldaan).

En het kán dus zijn dat je dan toch moet gaan leren werken met voedsel beloningen ( moet je wel begeleiding in zoeken, om problemen met een vervelend bedelend paard te voorkomen.) omdat dat kennelijk nog wel hetgeen is wat door je paard als beloning ervaren wordt. En dát is wat je nodig hebt om je paard gemotiveerd te houden om nieuwe dingen te leren: iets wat door haar als beloning ervaren wordt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:15

Punz schreef:
TS: misschien redeneer je verkeerd om.

Want waarom zou je als paard zijnde, die lekker 24/7 in een kudde staat, en lekker gras tot je beschikking hebt uberhaupt VD leuk vinden? Wij mensen vinden dat leuk, en jouw paard, toen ze nog op een 'slechtere' plek stond ook ( want ze had niets paardachtigs beters te doen , en het gaf de broodnodige afleiding in een kale bak..).

Waar ze nu staat wordt er beter tegemoet gekomen aan haar behoeften, en heeft ze je minder nodig. Dat ziet er misschien vervelend uit, maar het betekent gewoon wél dat ze veel beter, veel paardvriendelijker gehouden wordt. Een compliment voor jou als eigenaar dus!!

Wil je blijven VD-en met haar, dan moet je kijken wat je kun doen om haar te motiveren om het leren van nieuw VD weer interessanter zou kunnen maken. Een aai of knuffel is dan waarschijnlijk niet voldoende ( want aan haar sociale behoeften wordt nu, door de manier waarop ze gehouden wordt, al heel goed voldaan).

En het kán dus zijn dat je dan toch moet gaan leren werken met voedsel beloningen ( moet je wel begeleiding in zoeken, om problemen met een vervelend bedelend paard te voorkomen.) omdat dat kennelijk nog wel hetgeen is wat door je paard als beloning ervaren wordt. En dát is wat je nodig hebt om je paard gemotiveerd te houden om nieuwe dingen te leren: iets wat door haar als beloning ervaren wordt.

Ik geef al voedselbeloningen, en prijs haar zeg maar de wereld in :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:16

TS heeft aangegeven geen zin te hebben in parelli. Waarom wordt er dan toch over doorgezeurd?

Er zijn genoeg methodes die veel paardvriendelijker zijn dan parelli.

TS ik denk dat je te veel wil. Misschien vindt je paard het wel leuker om gewoon samen in de wei te zijn. Doe ook eens iets wat zij leuk vindt: stoeltje er bij, boekje er bij, drankje er bij, en je paard doet wel voor hoe het moet: samen chillen. Wie weet komt ze ook wel zo nu en dan een kijkje nemen wat je aan het doen bent, of jij kunt af en toe eens naar haar toe gaan voor een knuffel.

Paarden vinden het leuk om samen met iemand een werkje te doen of te truttelen met poetsen enzo en ze vinden het ook leuk om samen niks te doen (net als dat je bij voorbeeld thuis op de bank tv kijkt met je hond naast je op de bank of met je kat op schoot. Paarden zouden zoiets leuk vinden maar ze zijn wat groot voor in huis. Dus dan maar buiten :)) )
Als samen werkje doen/truttelen en samen niks doen ongeveer gelijk verdeeld zijn zal ze vast ook meer lol krijgen in de werkjes. Ik ben er een tijdje geleden mee begonnen en inmiddels komt mijn ruin (meestal) meteen aanwandelen als ik bij de wei ben. Ook als hij en z'n vriendjes er net een stuk gras bij hebben gekregen. Hij begroet mij en soms wil hij dat ik 'm even ergens kriebel en daarna loopt hij meestal richting het hek: "kom we gaan" :') Allemaal los.
En soms wil hij liever blijven staan. Nou prima, als hij in de wei staat is hij ook mooi en lief en geweldig.

Als jij af en toe meedoet met wat je paard graag wil zal je paard het ook wat leuker gaan vinden om mee te doen met wat jij graag wil. Het is zeg maar net zoiets als twee vriendinnen die samen wat willen gaan doen en waarbij de één naar de bios wil en de andere wil naar het strand. Dan doe je ook de ene keer wat de één wil en een andere keer wat de ander wil. Of je doet allebei. Dan is het voor allebei leuk.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-06-14 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:19

Het werken met voedselbeloning is iets wat je paard gewoon motiveert... Vanuit clickertraining bijvoorbeeld, dan leer je een paard ook gelijk om niet te happen en te bedelen :)

Wat Punz inderdaad zegt kan ik me heel goed bij aansluiten, ze heeft al haar behoeftes dus daar kun je niet mee 'belonen', een brokje daarintegen....

Daarnaast moet je eens kijken naar jezelf, als jij niet happy bent, werkt je paard niet mee, waar jij weer niet happy van word, dat is een vervelende cirkel waar ik zelf ook 1,5 jaar in heb gezeten met mijn KWPN'er... :)

Misschien iemand anders een poosje laten werken met je paard? Zelf begeleiding zoeken die niet alleen jouw paard motiveert, maar OOK jou als trainer en eigenaar?

Ook denk ik dat je je doel omlaag moet krikken, 'alles kunnen en alles loskunnen' is een doel waar je in jaren naar toe moet werken, werk eerst een stappenplan uit en pak daaruit elke keer 1 doel. Dus niet 'alles los' maar 'een voetje geven op commando'. Het is leuk om doelen te behalen, dat is voor jou en je paard motiverend... Als je je doel te hoog stelt is het niet leuk om die te behalen, behaal je elke keer een klein doel, dan geeft dat motivatie voor je volgende doel :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:20

Eens met wat Koper zegt!
En anders gewoon eens lekker met haar aan de hand gaan wandelen, gewoon relaxed dingen doen. Vergeet ook niet dat een nieuwe plek heel veel nieuwe indrukken betekent voor je paard, en ook dat moet verwerkt worden. En dan kan het zijn dat je paard gewoon echt even geen plek heeft om daarbij ook nog andere nieuwe dingen te leren.!

En nogmaals: ik vrees dat de verminderde belangstelling op zich ook een compliment is: ze heeft de afleiding minder nodig ( en staat dus op een voor haar veel betere plek!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:26

Er wordt nergens doorgezeurd over Parelli, er wordt geopperd dat ze misschien niet de juiste lesgeefpersoon heeft gehad en dat antwoorden voor haar vragen (waarom is fjord 1 zo anders dan fjord 2) echt wel te vinden zijn door de horsenalities.

Verder lijkt het wel of tegenwoordig alles maar gewoon kan opgelost worden met bij je paard in de weide te gaan zitten en niks te doen. Uiteindelijk zal je toch wel weer eens iets gaan moeten ondernemen, het is juist hetgeen je doet wat bepaalt of je paard je interessant vind of niet. Waarmee ik NIET wil zeggen dat je nooit zomaar eens bij je paard moet gaan zitten. Natuurlijk moet je dat doen! Dat is trouwens bij Parelli ook de absolute nummer 1 stap, "undemanding time", niks doen, gewoon bij je paard zijn. En iets wat je regelmatig in je schema moet passen, niet eens een keer doen en dan nooit meer, neen, regelmatig gewoon eens niks doen.

Dus je kan wel aversie hebben tegen Parelli en alles wat daarbij hoort, maar als er dan reacties komen die eigenlijk juist hetzelfde inhouden als wat Parelli zegt vraag ik mij af waarom er altijd zo op Parelli gekapt moet worden ..

En nogmaals, TS doet wat ze wil, ik wilde alleen maar aangeven dat er echt wel antwoorden op haar vragen te vinden zijn. Eerst begrijpen waarom je paard reageert zoals die reageert en dan kan je pas verder. Maar ik heb inderdaad gezegd "daar kan je je antwoorden vinden" ipv de antwoorden gewoon voor te kauwen zodat TS zelf geen moeite meer moet doen .. Zelf zoeken heeft mij heel erg veel geholpen maar misschien werkt dat in deze tijd niet meer zo en moet alles op een presenteerblaadje.. , mijn fout dan ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:28

Het lijkt me indd ook keer leuk on helw dag in de wei ye zitte en te observeren.

Ga het zeker eens proberen @koper

@ visibreteam.
Enigste in de buurt die ik weet is Joyce de Vos. En vriendinnen die ik heb hebben hier geen intresse in en doen er ook niks mee.

Hoe ben je met die kwpner eruit gekomen?
Ik weet van melzef dat ik hierin te perfectionistisch ben en alleen kijk naar het eindresultaat.

@Punz

Heb donderdag met haar gewandeld maar als ik dan ging rennen komt ze wel achter me aan maar op die andere plek kwam ze bokkend en jollig achter me aan. Later bij een paar paardeb deed ze dat wel. Maar in het begin verwachten ik weer dingen van der. Ze liep toen ook echt mee vn heb hier eigenlijk geen zin in terwijl ik dat wel had

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:32

Ik ben er uit gekomen door eens flink naar mezelf te kijken.
Me bij elke 'miscommunicatie' af te vragen: wat doe ik dat mijn paard zo reageert?
Wat doe ik dat mijn paard niet wil? Wat doe ik.... ?
En dus eerst hard gewerkt aan mezelf voor ik weer doelen voor ons samen ging stellen :)

En gewoon genoten. Even helemaal geen doel voor ogen, samen werken, uitproberen en zo TOCH vooruitgang boeken zonder de druk van 'een doel halen'

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:35

Ik bedoelde niet wandelen zoals los meelopen, of met haar rennen. Juist niet, gewoon even geen werk, maar relaxte dingen doen. Dat is alles. Verder gewoon je dingen doen, gewoon rijden ( en daar wel gehoorzaamheid vragen), maar alleen even geen druk op "nieuwe" dingen...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:47

Okee bedankt ga zeker dingen proberen