Handpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Handpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:12

Hoop dat het hier goed staat.

Ik heb een tinker en een welsh pony.
Ik had het idee om eentje als handpaard mee te kunnen nemen tijdens ritjes.
Echter hoe pak ik dit het beste aan?

Ik wil er niet zomaar op gaan zitten en meesleuren.
Enige voorbereiding lijkt me wel zo fijn, alleen hoe?

De tinker is groot (1.60) en loopt iets langzamer dan mn welsh (1.38)
Ik denk dat de tinker het beste gaat als rijpaard en de welsh als handpaard.

Iemand tips?
En wat kan ik het beste gebruiken? Hoofdstel, halster, touwhalster of....?

horselovee30

Re: Handpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:16

halster, misschien een aantal keer in de wei of bak proberen om het uit te testen ?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:18

Naast de fiets oefenen buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:25

Als je paard netjes mee kan lopen aan het halster kan dat ook naast een ander paard.
Ik zou de eerste keer(en) wel even een bitje in doen zodat je wat meer controle hebt maar als het verder een rustig paard is kan het ook aan een halstertje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:33

Eerst moeten beide dieren apart echt goed in positie kunnen blijven t.o.v. jouw bij het wandelen aan de hand. Dan ga je je toekomstige handpaard leren op schouderhoogte naast je rijpaard te blijven terwijl je ze beide aan dezelfde kant van je hebt lopen. Ik gebruik touwhalsters, op de gewone platte halsters kunnen ze gaan hangen (wil je echt niet) en als je een bit nodig hebt om handpaard onder controle te houden is die (nog) niet geschikt als handpaard.

Met 2 paarden op stap kan lastig zijn, leer ze ook apart al om zowel links als rechts van je echt netjes mee te lopen. Ook doorlopen terwijl er gemest wordt zal je er in moeten trainen (anders heb je een probleem onderweg). Dressuurzweep mee om te veel voorwaarts komen van je handpaard te blokkeren is aan te raden (zeker als handpaard sneller loopt), want handpaard voor je hebben geeft touwtjes in de knoop en 2 onbestuurbare paarden. Mocht je halstertouw uit je hand vallen kan je hem daarmee ook weer "oppakken" zonder af te hoeven stappen.

Rijpaard op 1 hand kunnen rijden (o.a. neckreining aanleren) is noodzakelijk, anders krijgt die een ruk in de mond als je handpaard zijn positie t.o.v. jouw niet vast houdt.

Niet te snel willen, echt goed de basis gehoorzaamheid er in en dan is het verder een kwestie van km's maken. Na 3 dagen op pad (en de training vooraf natuurlijk) ging het helemaal vanzelf.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:42

Ik handpaard best veel, vooral uit gemakzucht en tijdgebrek. Ik heb m'n handpaard aan een touwhalster en een dun lijntje (featherline) van 15ft. Deze leadrope heb ik laten maken door equiplay, omdat ik 22ft te lang vond en 12 ft te kort. Ik rij veel paden waar de paarden achter elkaar moeten, dus is voor mij deze lengte fijn.

Ik rij altijd op het dominante, zekere paard en heb deze voorop. M'n handpaard loopt (manegepaardwaardig) volgzaam en eigenlijk zonder na te denken mee. Beide paarden zijn onder zadel, toch werkt de andere als handpaard mee niet zo goed. Die kan bijvoorbeeld wel a la fleche mee in het land, maar dat vind ik buiten minder handig op een of andere manier.

Ik heb m'n ponies eerst geleerd om ter hoogte van m'n knie mee te lopen, aan beide zijdes. Toen heb ik ze geleerd te wisselen van kant achter langs, waarbij het paard waar ik op zit gelijk went aan de lijn langs het lijf. Toen meenemen achter me aan en wisselen van positie knie en volgen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:18

Toen ik handpaard reed ben ik er gewoon op gaan zitten en gaan rijden :=

Maar een goede voorbereiding is een rijpaard dat op zithulpen en neckreining goed functioneerd en een handpaard dat zeker een goede basis grondwerk kent dus ook je hulpen vanaf de grond (in dit geval vanaf het paard) goed opvolgt.

Oefenen kun je het beste een keertje in de wei/bak doen :)

Ik had zelf een KWPN'er en een welshje, grootste paard was rijdpaard en kleine was handpaard :j
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:43

tamary schreef:
Ik gebruik touwhalsters, op de gewone platte halsters kunnen ze gaan hangen (wil je echt niet) en als je een bit nodig hebt om handpaard onder controle te houden is die (nog) niet geschikt als handpaard.

Hmm hoezo tegenstrijdig?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 14:50

Bedankt al voor de vele tips.
Nu begin ik wel te twijfelen over welk paard handpaard maken en welke rijpaard.
Wat zouden jullie doen?

Pony, 138m heeft een sneller tempo.
Haar rij ik buiten altijd op touwhalster en reageert overal zeer fijn op.
Makkelijk te rijden, ook met 1 hand.
Grondwerk zit er goed in, van beide kanten.

Tinker, 1,60m en een iets rustiger tempo.
Bitloos in gereden, maar tegenwoordig alleen nog met bit.
Dit omdat het bitloos hoofdstel schuurplekken veroorzaakt.
Makkelijk te rijden, maar wil wel eens druk doen aan het begin van de buitenritten (teveel enerie).
Grondwerk kent ze ook, maar is minder subtiel dan mn andere pony.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:53

Wij handpaarden ook wel eens.
Onze paarden zijn goed opgevoed, bekend met stemhulpen en we zijn gewoon gaan rijden. Mijn pony is dit al vanaf jongs af aan gewend, dus die mag meestal als handpaard fungeren en het paard als rijpaard.
Wij doen altijd met hoofd stel en halstertouw, maar t zou hier ook wel gewoon aan een hamster lukken.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:00

Haha een hamster zou ik er niet aan vast knopen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:06

Belangrijkste vind ik dat beide ponies goed de stemcommando's kennen. Als er toch onverhoopt eentje vandoor naait moet je het handpaard kunnen losgooien door touw over de hals te slingeren, Hoooo te zeggen en dat ze dan luisteren. En soms heb je dat gewoon, uit joligheid, energie teveel dat ze gaan drammen. Is geen probleem, als je paarden op elkaar ingespeeld zijn, luisteren ze wel en blijven ze bij de achterblijver.

Verder rijd ik met een gewoon hoofdstel, zonder teugels, wel bittussenstukje waar een fijn touw aan bevestigd is. Dit moet comfortabel in de hand liggen met ook dat je makkelijk kan verlengen en verkorten zonder enorme lussen te hebben. Mijn touw is zo'n 3 of 3,5 meter lang. Gezien ik door de polder rijd vind ik het prettig om paard kortbij te hebben. Ik rijd op het langzaamste en kleinste paard (Haflinger) omdat die het stabielst is, het beste luistert en het relaxed. Het zogenaamd snelle en grotere paard (Tinker) past zich aan haar tempo aan. Bij mij lopen ze op ongeveer dezelfde hoogte, soms eens een stukje voor, maar nooit een paardlengte, verder altijd erachter, eventueel in treintjesformatie mocht ik verkeer tegenkomen.

In mijn geval loopt mijn handpaard altijd rechts, links snapt ze niet goed, en inmiddels is ze ook op zo'n leeftijd dat dat er niet meer in gaat komen ook verwacht ik.

Zweep neem ik niet mee, ik rijd mijn rijpaard met links, en mijn handpaard heb ik mijn rechtse hand voor, dan heb ik geen hand vrij om de zweep lekker te hanteren.

Filmpje waar je mijn optoming / positie kunt zien. : http://youtu.be/5R2MQhvRuY4

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:18

Maya schreef:
Belangrijkste vind ik dat beide ponies goed de stemcommando's kennen. Als er toch onverhoopt eentje vandoor naait moet je het handpaard kunnen losgooien door touw over de hals te slingeren, Hoooo te zeggen en dat ze dan luisteren. En soms heb je dat gewoon, uit joligheid, energie teveel dat ze gaan drammen. Is geen probleem, als je paarden op elkaar ingespeeld zijn, luisteren ze wel en blijven ze bij de achterblijver.

Verder rijd ik met een gewoon hoofdstel, zonder teugels, wel bittussenstukje waar een fijn touw aan bevestigd is. Dit moet comfortabel in de hand liggen met ook dat je makkelijk kan verlengen en verkorten zonder enorme lussen te hebben. Mijn touw is zo'n 3 of 3,5 meter lang. Gezien ik door de polder rijd vind ik het prettig om paard kortbij te hebben. Ik rijd op het langzaamste en kleinste paard (Haflinger) omdat die het stabielst is, het beste luistert en het relaxed. Het zogenaamd snelle en grotere paard (Tinker) past zich aan haar tempo aan. Bij mij lopen ze op ongeveer dezelfde hoogte, soms eens een stukje voor, maar nooit een paardlengte, verder altijd erachter, eventueel in treintjesformatie mocht ik verkeer tegenkomen.

In mijn geval loopt mijn handpaard altijd rechts, links snapt ze niet goed, en inmiddels is ze ook op zo'n leeftijd dat dat er niet meer in gaat komen ook verwacht ik.

Zweep neem ik niet mee, ik rijd mijn rijpaard met links, en mijn handpaard heb ik mijn rechtse hand voor, dan heb ik geen hand vrij om de zweep lekker te hanteren.

Filmpje waar je mijn optoming / positie kunt zien. : http://youtu.be/5R2MQhvRuY4

Wacht even, als ik jouw tekst lees staat er "als er onverhoopt eentje vandoor naait moet je het handpaard kunnen losgooien door het touw over de hals te slingeren, hooo te zeggen en dat ze dan luisteren"
Dat vind ik toch wel heel knap als hij/zij dan nog luistert terwijl het paard waar je op zit aan de kletter gaat?!? Heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar het lijkt me sterk dat je handpaard dan blijft staan....

Ik heb het zelf een aantal jaar gedaan, een Fjord onder het zadel en eentje ernaast. Eerst in het weiland gekeken of dat het ging, maar het handpaard liep braaf naast het andere paard, wanneer ze wat achter raakte, draafde ze zelf aan tot ze er weer naast was.

Maar daarna reed ik er dus in Rotterdam mee rond, waar je toch wel door het verkeer moet, wil je bij een bos of park uitkomen. Ik zou de meest voorwaartse naast je houden, omdat je anders kans hebt dat de "trage" achterkomt en het dus misschien een gesleep kan worden. Daarom had ik er ook altijd een hoofdstel in bij het handpaard met een iets langer halstertouw dan gemiddeld eraan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:23

furyke schreef:

_O-

anneliesdj: ik denk dat ze meer bedoelt dat je met touwhalster verfijnder kan inwerken. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:40

Ja dat bedoel ik met een bitje ook ;)
Als een paard netjes is opgevoed luistert hij ook met een gewoon halster.

TS; ik zou rijden op de grote en de kleine aan de hand meenemen.
Als je zit op een kleiner paard en de grote gaat aan de hand vervelend doen hangt die over jou en je paard heen en duwt hem/haar aan de kant, dat wil je zeker niet. En los daarvan is het makkelijker het paard met het hoogste tempo aan de hand mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:41

Precies andersom Marianne1980, je rijpaard heb je immers wel onder controle want in zo'n situatie, dan kun je handpaard losgooien en heb je twee handen om je rijpaard op de rem te trekken. Bijv. in een flinke bok en galopsessie. Je handpaard bestuur je dan dmv stemcommando. Als je rijpaard niet te handhaven is, dan is die dus ongeschikt om mee handpaard te rijden.

Gewoon halster vind ik ongeschikt, hoofdstel vind ik zelf minimaal, je moet wel net iets meer te zeggen kunnen hebben. Touwhalster werk ik nooit mee, dus daar heb ik geen mening over.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:49

bedankt iedereen!
Ik ga het in ieder geval met touwhalster proberen.
en dan inderdaad toch rijden op de tinker en het welshje ernaast.

ik wil sowieso eerst in de bak oefenen, misschien ook eens in de wei. Als dat van de eigenaar mag.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:02

furyke schreef:

:') :') :')
Lees het nu pas...autocorrect dus haha

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 08:42

Dinsdag had ik t geprobeerd.
T ging verbazingwekkend goed.
Gereden op de tinker en de pony aan een touwhalster met halstertouw ernaast.
Gewoon binnen in de rijbak.

Zelfs het van kant wisselen (achterlangs) snapte ze na 3 keer.
Stap en draf gedaan, geloof dat de pony t echt leuk vond.

Wil nu nog een paar keer in de bak oefenen en dan eens naar buiten op een rustige dag.