Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maya schreef:Belangrijkste vind ik dat beide ponies goed de stemcommando's kennen. Als er toch onverhoopt eentje vandoor naait moet je het handpaard kunnen losgooien door touw over de hals te slingeren, Hoooo te zeggen en dat ze dan luisteren. En soms heb je dat gewoon, uit joligheid, energie teveel dat ze gaan drammen. Is geen probleem, als je paarden op elkaar ingespeeld zijn, luisteren ze wel en blijven ze bij de achterblijver.
Verder rijd ik met een gewoon hoofdstel, zonder teugels, wel bittussenstukje waar een fijn touw aan bevestigd is. Dit moet comfortabel in de hand liggen met ook dat je makkelijk kan verlengen en verkorten zonder enorme lussen te hebben. Mijn touw is zo'n 3 of 3,5 meter lang. Gezien ik door de polder rijd vind ik het prettig om paard kortbij te hebben. Ik rijd op het langzaamste en kleinste paard (Haflinger) omdat die het stabielst is, het beste luistert en het relaxed. Het zogenaamd snelle en grotere paard (Tinker) past zich aan haar tempo aan. Bij mij lopen ze op ongeveer dezelfde hoogte, soms eens een stukje voor, maar nooit een paardlengte, verder altijd erachter, eventueel in treintjesformatie mocht ik verkeer tegenkomen.
In mijn geval loopt mijn handpaard altijd rechts, links snapt ze niet goed, en inmiddels is ze ook op zo'n leeftijd dat dat er niet meer in gaat komen ook verwacht ik.
Zweep neem ik niet mee, ik rijd mijn rijpaard met links, en mijn handpaard heb ik mijn rechtse hand voor, dan heb ik geen hand vrij om de zweep lekker te hanteren.
Filmpje waar je mijn optoming / positie kunt zien. : http://youtu.be/5R2MQhvRuY4