Clinics, demonstratie's en show's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Clinics, demonstratie's en show's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:12

Hee,

Ik ben een enorm vrijheidsdressuur liefhebbster.
Ik doe het ook bijna liever dan dat we daadwerkelijk rijden. Ik haal er zo veel plezier en teamwork uit.
Je band met je paard word hier zo anders door, veel oprechter, eerlijker en intenser.
Door met vrijheidsdressuur en grondwerk aan de slag te gaan, ben ik veel meer bewust geworden van mijzelf, hoe ik me zelf moet zien en hoe ik mezelf aan mijn paard moet 'presenteren.'
Ik begin hier door mijn paard steeds beter te leren kennen, herken bijna elk trekje, of ze geintresseerd is, moe, afgeleid ect..

Ik heb overigens een 12 jarige fries.
Naar shows kijken vindt ik erg leuk, ik heb Frederic Pignon op Horse event 2013 gezien en Nalanta op Paard 2014 in Hardenberg. En er staan nog wat shows in de planning.
Weet iemand ook of Frederic Pignon en Nalanta ook op horse event 2014 komen?

Ik zie soms ook wel eens topic's voorbij komen van mensen die ook show's, demonstratie's en clinics geven. Maar dan zie ik deze mensen bij een oefening helemaal op de knieën naast het paard zitten.
Bijvoorbeeld bij het kniëlen of het compliment. Maar dat is toch niet de bedoeling? Het verfijne is toch dat je het op een kleine stem of zweep hulp de oefening uit moet voeren?

Voor de mensen die show's geven: Wat doen jullie op z'n show? Hoe bereid je je paard voor? Laten jullie gewoon oefeningen zien? Of echt een show met muziek zoals Frederic Pignon? Hoe reageert je paard op het publiek, de muziek?

Ik heb nog veel meer vragen, maar dit is denk ik wel genoeg haha.

Groetjes!

NikkivanOlst

Re: Clinics, demonstratie's en show's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:16

Mensen gaan tegenwoordig al shows geven als het paard kan flemen, voetje geven en met hulp in het compliment gelokt moeten worden. Opzich niks mis mee, maar zo jammer en geeft echt een vertekend beeld van wat VD is...

Zelf heb ik inmiddels wel wat shows gedaan, van de eerste show in de Brabanthallen heb ik ENORM veel geleerd. Heb daarvoor wat kleinere dingen gedaan en toen de brabanthallen. Pony gelijk losgelaten maar ze vond het ENORM spannend... Ik heb daar geleerd dat een paard een paard blijft en dat je ALTIJD ALTIJD moet terug kunnen vallen op improvisatie.

Doet een paard iets niet, bijvoorbeeld het liggen vanuit spanning? Oke, doe iets waardoor zijn spanning afvloeid!
Gaat je paard er vandoor omdat je in vrijheid werkt? Doe alsof je hem wegstuurt en wacht tot hij terug komt...

Het is voor grote shows lastig voorbereiden, zoek maar eens een flinke hal waarin je alles kunt nabootsen wat je paard daar gaat zien: publiek, kraampjes, herrie, vlaggen, honden, spullen, lichten, geluidssetjes....

Zelf train ik dus altijd wel op muziek, vreemde omgeving etc, maar niet op de complete situatie. Hoe het paard reageert hangt compleet af van hoe jij bent (paard zal vaak veel op jou gaan hangen omdat het een nieuwe vreemde situatie is) en hoe het paard reageert op zoveel tegelijk :j

Zo heb ik ook wel eens een paard op show gehad die compleet dichtklapte en alleen nog maar op mij focuste, werkte geweldig natuurlijk, maar niet wat je wil... Uiteindelijk een paar shows later ging ze met het publiek interactie vertonen, dat is veel leuker :j

Op de EquiDay heb ik tot nu toe elke keer een paar beginnende combinaties meegenomen, maar dan praat je puur over een informatieve clinic, dan is het niet erg als het niveau nog wat verschild :)

Ga je over een echte show praten, dan vind ik toch wel dat een paard alles op zweepcommando vlekkeloos uit moet kunnen voeren :j

De kunsten liet ik nooit achter elkaar zien, dan ben je in 5 minuten klaar, altijd wat grondwerk aspecten er door :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:25

VisibreTeam schreef:
Mensen gaan tegenwoordig al shows geven als het paard kan flemen, voetje geven en met hulp in het compliment gelokt moeten worden. Opzich niks mis mee, maar zo jammer en geeft echt een vertekend beeld van wat VD is...

Zelf heb ik inmiddels wel wat shows gedaan, van de eerste show in de Brabanthallen heb ik ENORM veel geleerd. Heb daarvoor wat kleinere dingen gedaan en toen de brabanthallen. Pony gelijk losgelaten maar ze vond het ENORM spannend... Ik heb daar geleerd dat een paard een paard blijft en dat je ALTIJD ALTIJD moet terug kunnen vallen op improvisatie.

Doet een paard iets niet, bijvoorbeeld het liggen vanuit spanning? Oke, doe iets waardoor zijn spanning afvloeid!
Gaat je paard er vandoor omdat je in vrijheid werkt? Doe alsof je hem wegstuurt en wacht tot hij terug komt...

Het is voor grote shows lastig voorbereiden, zoek maar eens een flinke hal waarin je alles kunt nabootsen wat je paard daar gaat zien: publiek, kraampjes, herrie, vlaggen, honden, spullen, lichten, geluidssetjes....

Zelf train ik dus altijd wel op muziek, vreemde omgeving etc, maar niet op de complete situatie. Hoe het paard reageert hangt compleet af van hoe jij bent (paard zal vaak veel op jou gaan hangen omdat het een nieuwe vreemde situatie is) en hoe het paard reageert op zoveel tegelijk :j

Zo heb ik ook wel eens een paard op show gehad die compleet dichtklapte en alleen nog maar op mij focuste, werkte geweldig natuurlijk, maar niet wat je wil... Uiteindelijk een paar shows later ging ze met het publiek interactie vertonen, dat is veel leuker :j

Op de EquiDay heb ik tot nu toe elke keer een paar beginnende combinaties meegenomen, maar dan praat je puur over een informatieve clinic, dan is het niet erg als het niveau nog wat verschild :)

Ga je over een echte show praten, dan vind ik toch wel dat een paard alles op zweepcommando vlekkeloos uit moet kunnen voeren :j

De kunsten liet ik nooit achter elkaar zien, dan ben je in 5 minuten klaar, altijd wat grondwerk aspecten er door :j

Dankje voor je reactie!
Volgens mij heb ik een boek van jou besteld, "Vrijheidsdressuur meer dan een kunstje".

Amable

Re: Clinics, demonstratie's en show's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:41

Ik geef ondertussen al een aantal jaren shows, voorbereiden zit hem vooral in veel trainen op vreemde locaties, dus bijv midden in het bos, een keer bij de manege om de hoek en ook tijdens de weekmarkt in het dorp. Verder helpt een schriktraining ook al enorm. Je kan natuurlijk nooit geheel voorkomen dat je paard een keer schrikt, maar je moet wel weten hoe je dan moet reageren en je paard moet wel al eea gezien hebben.

Zelf probeer ik wel altijd een "lijn" in mijn shows te hebben, een soort thema. Hoewel ik nu ook al een tijdje een show draai die eigenlijk een soort kur op muziek is, maar dan met vooral veel VD. Tijdens mijn demo's / clinics klets ik eea aan elkaar, dus dat is dan zonder muziek maar met uitleg. Ik probeer wel vooral veel oefeningen achter elkaar te doen, geen circusact waar je na iedere oefening om applaus vraagt maar juist eigenlijk verbazen doordat het zo "gewoon" lijkt.

Wat naar mijn idee veel mensen vergeten is dat een show of demonstratie vooral draait om "performen" De oefeningen die je laat zien zijn natuurlijk belangrijk, maar minstens zo belangrijk is jouw eigen uitstraling, contact met je publiek, speels omgaan met wat er gebeurt, interactie tussen je paard, jou en je publiek enzovoort. Je zou eigenlijk theater ervaring op moeten doen voor je voor publiek gaat staan. Ik hoor vaak terug nav mijn clinics dat ik eea zo leuk vertel, ik probeer het publiek altijd minstens een paar keer aan het lachen te maken. Na mijn shows hoor ik wel eens van mensen dat ze tranen van ontroering in hun ogen hadden staan, dat is wat je wilt. Ik probeer ook altijd wat oogcontact te maken met mensen uit het publiek, te zien wie daar zitten. Dat is echt minstens zo belangrijk als het trainen van je paard. Ik zie tegenwoordig steeds vaker showtjes waarbij iemand met zijn paard aan het trainen is zoals ze thuis trainen, volledig gefocust op het paard en vooral proberen te vergeten dat er publiek aan de zijlijn staat. Tja, dat is m.i. dus geen goede performance. Je moet als showgever ook een entertainer zijn, als een vis in het water voor het publiek staan :)