Probleem met longeren in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

Probleem met longeren in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 21:00

Dag bokkers :),

M'n paard heeft vaak problemen met de rechtergalop aan de longe. Hij springt goed aan, maar na een tijd springt hij achter over (hij blijft eerst een tijd met z'n achterbenen 'samen' lopen en voor blijft hij in de juiste galop). Hierbij gaat hij ook steeds sneller en wil hij protesteren (stoppen, omdraaien,...).

Ik weet niet goed hoe ik dit aan de longe moet oplossen? Doorgaan, bijzetten, hulpmiddelen, andere oplossingen? Tijdens het rijden heeft hij dit probleem niet, daar springt hij steeds goed aan en springt niet om vanachter. De aanleuning rechts is wel steeds moeilijker omdat het paard scheef is (linksgebogen, dus links gaat alles veel makkelijker). Ik probeer dit op te lossen met oefeningen als schouderbinnenwaarts, voltes, etc... Maar aan de longe weet ik dit niet zo op te lossen. Iemand tips?

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:38

het omspringen van alleen achter kan te maken hebben met een gebrek aan activiteit en kracht in de achterhand. Als jij aan het rijden bent zet je je paard achter meer aan het werk waardoor hij er meer onder komt en dus minder snel overspringt als aan de longeerlijn. Je hebt inderdaad gelijk dat het met enkel een longeerlijn lastig is op te lossen. Ikzelf gebruik dan vaak een hulpmiddel zoals de pessoa, maar dat is natuurlijk alleen een optie als je weet hoe je ermee om moet gaan of onder goede begeleiding.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 22:10

m9ara schreef:
het omspringen van alleen achter kan te maken hebben met een gebrek aan activiteit en kracht in de achterhand. Als jij aan het rijden bent zet je je paard achter meer aan het werk waardoor hij er meer onder komt en dus minder snel overspringt als aan de longeerlijn. Je hebt inderdaad gelijk dat het met enkel een longeerlijn lastig is op te lossen. Ikzelf gebruik dan vaak een hulpmiddel zoals de pessoa, maar dat is natuurlijk alleen een optie als je weet hoe je ermee om moet gaan of onder goede begeleiding.

Bedankt voor je antwoord. Een pessoa heb ik nog nooit gebruikt, ik ben een beetje bang voor ongelukjes ermee (met al die touwen :D en ik ben nogal een doemdenker, dat 'ie door het lint zou gaan door het touw achter z'n kont). Ik heb wel eens een longeerhulp gebruikt, maar die blijft zo zagen in de mond, ruggebruik was toen wel erg goed maar het zag er niet echt aangenaam uit... Ik heb wel de indruk dat wanneer hij vooraan wat meer begrensd wordt, dat het probleem dan minder is.

Elles

Re: Probleem met longeren in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:29

RT-V > > TVG

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:50

Laurrren schreef:
Bedankt voor je antwoord. Een pessoa heb ik nog nooit gebruikt, ik ben een beetje bang voor ongelukjes ermee (met al die touwen :D en ik ben nogal een doemdenker, dat 'ie door het lint zou gaan door het touw achter z'n kont). Ik heb wel eens een longeerhulp gebruikt, maar die blijft zo zagen in de mond, ruggebruik was toen wel erg goed maar het zag er niet echt aangenaam uit... Ik heb wel de indruk dat wanneer hij vooraan wat meer begrensd wordt, dat het probleem dan minder is.

ja dat snap ik wel hoor, ik was in het begin ook wat huiverig, toch vind ik het vaak wel fijn werken. dat het minder is als hij voor wat begrenst wordt geloof ik gelijk, op die manier valt het paard namelijk minder uit elkaar waardoor de achterhand dus beter bij de rest van het paard blijft. als je begrijpt wat ik bedoel haha. je kunt dus misschien toch het beste een oplossing gaan bedenken die het paard tijdens het longeren toch wat meer begrenst en aan elkaar zet.

ZowieZo

Re: Probleem met longeren in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:05

Kan je hem nog wel terugnemen als hij steeds harder gaat? Of blijft hij dan rennen en is hij niet meer bereikbaar? Want misschien kan het ook werken dat, zolang hij nog goed galoppeert heel veel belonen, en terug nemen naar draf voor hij verkeerd gaat. En dit herhalen tot je het goede galopperen steeds langer kan uitrekken. En wat @m9ara zegt, klinkt ook goed, een pessoa, omdat dat het paard wel meer bij elkaar houd en begrenst. Wie weet kan je iemand vinden die je er in kan begeleiden. En het gewoon rustig opbouwen, eerst het bontje even weg laten, vervolgens alleen in stap er bij doen, als dat goed gaat kort laten draven omdat dat toch weer anders voelt dan het stappen. En zolang alle touwtjes goed zitten, de knopen goed zitten, en er niets uit zichzelf los kan gaan hangen, lijkt me niet dat er heel snel echt iets mis zal gaan.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:21

ZowieZo schreef:
Kan je hem nog wel terugnemen als hij steeds harder gaat? Of blijft hij dan rennen en is hij niet meer bereikbaar? Want misschien kan het ook werken dat, zolang hij nog goed galoppeert heel veel belonen, en terug nemen naar draf voor hij verkeerd gaat. En dit herhalen tot je het goede galopperen steeds langer kan uitrekken. En wat @m9ara zegt, klinkt ook goed, een pessoa, omdat dat het paard wel meer bij elkaar houd en begrenst. Wie weet kan je iemand vinden die je er in kan begeleiden. En het gewoon rustig opbouwen, eerst het bontje even weg laten, vervolgens alleen in stap er bij doen, als dat goed gaat kort laten draven omdat dat toch weer anders voelt dan het stappen. En zolang alle touwtjes goed zitten, de knopen goed zitten, en er niets uit zichzelf los kan gaan hangen, lijkt me niet dat er heel snel echt iets mis zal gaan.

Nee, als hij gaat rennen aan de longe is hij niet te stoppen. Dan zit er niet veel anders op dan hem te laten uitrazen of omtrekken anders trekt hij de armen uit m'n lijf. Ik longeer trouwens meestal gewoon aan halster zonder hulpmiddelen. Als ik de longeerhulp gebruik dan gebruik ik een hoofdstel.