bijgezet longeren, opwarmen zonder bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

bijgezet longeren, opwarmen zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:08

Ik ga mijn paardje longeren met bijzet, eerst met een longeerhulp en over een paar weken (als ik les heb gehad :P ) met pessoa. Ik vroeg me af of ik de longeersessie direct moet/kan beginnen met de bijzet. Ik kan me voorstellen dat het voor het paard fijn kan zijn om in zijn eigen houding lekker warm te worden en pas als tweede stap hard te gaan werken. Aan de andere kant is zijn eigen houding aardig giraffestijl dus niet perse heel gezond voor zijn rug, al is het onbelast natuurlijk. Hij komt overigens overdag zeker een uur of 8 buiten dus erg stijf zal hij niet zijn.

Ik hoor graag jullie advies!

Corine96

Re: bijgezet longeren, opwarmen zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:12

Ik vind het altijd fijn mijn paard eerst zonder bijzet te longeren, vooral omdat ik niet weet in wat voor bui hij is en of hij nog wil springen o.i.d., ik ben bang dat hij in de bijzet zal gaan hangen en op een gegeven moment achterover zal gaan als hij met bijzet gaat springen.
Dus, of je paard nou buiten in geweest of niet, ik zou m eerst los longeren ;)

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:16

ik doe wel eerst zonder bijzet en dan pas om..
Kan ze warm worden voordat ze echt aan het werk moet. Met rijden begin je ook rustig toch en dan pas oppakken.
Toen ik voor het eerst na een blessure weer mocht longeren heb ik de bijzet er gelijk om gedaan om haar wat rustiger te houden, anders had ze waarschijnlijk zichzelf en de bak afgebroken :o

Als je paard een giraffe is dan denk ik dat het nog steeds verstandig is om eerst even de spieren warm te laten worden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:23

Net als met rijden. Ik neem met rijden ook gelijk een lichte kontact teugel dus met longeren ook. Zet de touwtjes eerst nog vrij lang en maak ze dan steeds iets korter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 09:40

Bedankt voor de tips!

Wat vinden jullie van rijden na het lobgeren? Ik heb het na 15 minuten longeren vaak wel gezien en zou nog kunnen rijden qua tijd. Maar aan de andere kant is bijgezet longeren best heftig natuurlijk...

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:15

wat je ook kan doen is de touwtjes eerst langer houden (wel opletten dat hij er niet in kan stappen!), en steeds iets korter maken, dan kan hij er ook langzaam aan wennen in plaats van dat je eerst vrij longeert en hem daarna opeens inspant.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:19

Hoe ga je precies longeren, met een longeerhulp of met bijzetteugels eerst en later dus met pessoa?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:14

Momenteel begin ik zonder en doe na een minuut of tien de longeerhulp erann. Dan longeer ik nog een minuut of 15. Na mijn les, over een week, vervang ik de longeerhulp door de pessoa.

Vinden jullie dat je na zo'n training nog kan rijden of is dat te heftig?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:16

Hier doe ik wel gelijk met bijzet maar eerst lang en later wat korter. Rijden zou ik alleen doen als je niet erg lang hebt gelongeerd en als je niet zo lang gaat rijden. Ligt ook aan de conditie van je paard natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:18

longeren is vrij zwaar voor een paard,ik zou daarna niet gaan rijden.
Of inderdaad kort longeren,de laatste minuten bijzetten.Bijzetten nooit te kort.Het paard moet begrenst worden,niet gedwongen naar beneden getrokken.Dan houd je een krabbelend paard over.Dat is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:19

Ik zelf doe niet rijden en longeren achter elkaar (logeren als in; aan het werk, dus niet even de scherpheid eraf slingeren maar dus echt werken met het lichaam trainen), omdat ik dat niet eerlijk vind tegenover m'n pony, maar dat zal meer met mijzelf te maken hebben denk ik en het feit dat ik met een kwartiertje niet uitgehongerd ben :+

Als je goed traint aan de longe is dat best inspannend voor het dier z'n lichaam, dus vind ik rijden zelf al niet zo fijn en het dan weer moeten afhalen van het spul en opzadelen vind ik zelf ook een gedoe :+

Ik longeer d'r eerst eventjes los, dus dat ik even kan kijken of ze gekkigheid eruit wil rennen, en dan begint het echte werk en sjouwen we 20 / 25 minuten met longeerkoord om, en is ze aan het werk met d'r lichaam. Als beloning is het dan weer helemaal los uitstappen, dus ook niet erop, maar gewoon echt zelf d'r lichaam af laten koelen en d'r spieren.

Maar ik denk dat je moet kijken wat je zelf het fijnste vind en wat je paard aangeeft. Er zijn paarden die er geen moeite mee zullen hebben, anderen weer wel. :j