Probleem met belonen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Probleem met belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:16

Ik wil graag beginnen met grondwerk en een beetje VD met mijn pony.
Dit omdat ik zo meer afwisseling kan creëren, we zo meer vertrouwen kunnen opbouwen en omdat het natuurlijk leuk is :)
Nu zit ik alleen met één ding,
Ik wil het graag wat aantrekkelijker voor hem maken door te belonen met snoepjes.
De standaard dingen zoals netjes mee lopen, halt houden, terug en draaien kent hij al. En dat beloon ik altijd met een klopje en een "Braaaaaaaf goedzooooo".
Maar omdat ik dus nu meer dingen wil gaan vragen aan hem die misschien wat lastiger zijn wil ik hem kunnen belonen met brokjes/snoepjes omdat hem dat wat meer stimuleerd.
Maar nu het "probleem" meneer word heel heftig met snoepjes/eten. Hij is niet meer lekker relaxed maar hij word een en al gefocused op het snoep. Word boos/chagerijnig en dramt alsmaar door. En ik moet bekennen dat het ook niet leuk is als hij met zn oren in zn nek de dingen doet die ik van hem vraag.. dan is het plezier er gauw af.
Nu vraag ik me af of dit dus de goede keuze is, of dat ik het toch maar bij gewoon belonen moet houden..

Bedankt voor het lezen!

edit;
Of is er misschien een andere manier waarmee ik hem wat meer kan stimuleren ?

xAnnouk

Re: Probleem met belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 13:44

iemand met een idee ? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:17

Clickertraining!
Dus heel duidelijk aanleren dat eten pas NA de click komt en jij degene bent die over het eten beslist :)

Lees anders het artikel even op mijn site:
http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

(er staan overigens misschien nog meer handige dingen op voor je :) )

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:01

Je geeft in de je topic eigenlijk zelf het antwoord al... Hij wordt vervelend van snoepjes, niet doen dus. Het is toch veel fijner als hij het doet voor jouw beloning (met je stem of een aaitje)? Omdat hij het leuk vindt om met je samen te werken in plaats van dat hij het alleen voor het snoepje doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:02

Werken met een clicker. Op nalanta.nl is ook het een en ander te vinden :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:03

VD kan ook prima zonder snoepjes!
Gewoon door doen zoals je nu doet. Ik doe het nu ook een tijdje met mijn shet, en die pakt het goed op

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:04

Ik volg! Hier nog zo een. Hij vind het allemaal heel leuk, ook met poetsen kan hij heel lief zijn, tot er eten in het spel komt dan word hij ook ongeduldig.. Heb het eten nu een hele tijd weggelaten met de normale dingen (poetsen, bij aankomst) en dat is al een enorm verschil. Maar met de trucjes vind ik het zo sneu om veel te vragen en niks te geven.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:05

Werkt een clicker trouwens hetzelfde als bij een hond? Heb mijn hond wel met de clicker gedaan. (Overigens, mijn paard is wel al zo'n 30 jaar oud maar het is het proberen waard haha)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:19

Bedankt voor de reacties.
Alleen als ik moeilijkere/grotere dingen ga vragen ben ik bang dat hij het niet oppakt omdat ik hem alleen maar beloon met een aaitje.. Of praat ik mezelf dat aan?
Ik ben dan bang dat ik hem niet goed kan stimuleren om het te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:31

Met een aai of klopje, kun je ook je heel enthousiast gedragen, over hoe blij je daarmee bent enz.
Helpt ook goed ;)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:00

Oke bedankt! Dan ga ik het maar gewoon houden op belonen met een aai en mn stem :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:07

Clickertraining gaat je denk ik verder helpen. Een aai en een kriebel is leuk in het begin maar een paard krijgt er ook graag iets voor terug...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:06

Goed zo ts! Gaat helemaal goedkomen, heb je geen clickertraining voor nodig.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:54

VisibreTeam schreef:
Clickertraining gaat je denk ik verder helpen. Een aai en een kriebel is leuk in het begin maar een paard krijgt er ook graag iets voor terug...

Inderaad. Paard moet het wel leuk blijven vinden, en met voer zijn ze lekker extra gemotiveerd en hou je het leuk. Clickertraining inderdaad, en heel belangrijk, leer hem eerst het voedselweigeren aan en begin bij de basis. Uit je ruimte blijven, netjes meelopen, voer met rust laten totdat jij het zegt, etcetera.

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:36

Waarom leer je hem niet eerst voedsel weigeren? Je beloont 'm, laat zien dat je een snoepje hebt, en zo snel hij begint met irritant doen zeg je 'wachten' of een ander commando wat je fijn vinden, en dan wacht je tot hij normaal doet en dán pas geef je een snoepje met een commando erbij, als 'toe maar' oid. Zo leert hij vanzelf dat het geen zin heeft om vervelend te doen, omdat hij dan toch niets krijgt.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:21

Even geduld hebben, maar bedelen = negeren. Oftewel: wordt hij opdringerig, kijk je lekker de andere kant op tot hij klaar is, en intussen houd je hem gewoon uit je persoonlijke ruimte! Vally heb ik zelfs ooit geleerd dat ze pas een snoepje kreeg als ze haar hoofd wegdraaide, maar dat ging ook tegen me werken... Je ziet het misschien al voor je: hoofd wegdraaien werd het nieuwe bedelen xD

Gewoon consequent pas een hapje geven wanneer jij met je hand uitreikt, en niet omdat hij het vraagt. Ongeduldige reacties niet belonen, en oefeningen die hij beter gaat doen nog maar af en toe belonen met een snoepje: een aai moet ook genoeg zijn.

Wat ik er nog bij willen zeggen: ontspanning is ook een enorm goede beloning. Denk goed na over hoe je bepaalde dingen aan wil leren. Wijken voor druk werkt in veel gevallen ook uitstekend! Wil je je paard bijvoorbeeld leren om achteruit te stappen, om maar iets heel simpels te zeggen, dan kan het loslaten van de druk op bijvoorbeeld zijn borst al een gigantische beloning zijn die je af en toe kan versterken met een snoepje. Voet optillen: zodra hij zijn voetje optilt stop jij met tikjes geven met je zweepje o.i.d. Ik roep maar wat. Maar dan komt er niet eens snoep bij kijken, en is het een nog grotere motivatie als hij er dan een keer wél eentje krijgt ^^

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:29

Als mijn paard echt gaat doordrammen laat ik hem gewoon wachten op z'n snoepje. Ik duw hem weg en negeer hem net zo lang tot hij niet meer aan het snoepje denkt. Verder moet je vooral clickertraining doen! Dan is het voor je paard duidelijk dat hij iets krijgt als hij een klik hoort en niet eerder. Moet je wel heel consuquent zijn. Een keer belonen zonder klik en je kan weer overnieuw beginnen.

L_Cusveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:57

Had mijn paardje eerst ook! Ik heb het zelf afgeleerd door eerst met stem en klopje te belonen en het lekkers pas te geven als ze er niet meer zo mee bezig zijn. Ze was eerst erg happerig, maar toen ik wat later het snoepje gaf leerde ze het af :) Wat ik fout deed aan het begin was denken dat ze het zo snel mogelijk moest hebben, omdat ik dacht dat ze het anders zou vergeten, maar dat is dus niet zo :) Ik beloon eerst dus met stem om te laten weten dat het goed is en daarna komt eventueel wat lekkers

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:59

Oren naar achter kan ook concentratie betekenen he! Behalve als ie echt plat in ze nek liggen, maar meestal is dat concentratie