Had even de zoekactie gebruikt maar vond toch niet de gouden tip. Mijn 5-jarige ruin is ontzettend voorwaarts aan de longe (altijd wel eigenlijk). Of je nu los, met enkel of met dubbele longe longeert maakt eigenlijk niet uit, hij is nauwelijks in stap te krijgen. Vanaf het moment dat je begint wil hij draven en dribbelt daardoor weg. Hij negeert hierbij mijn stemcommando's, die hij overigens heel goed kent (paard is ook betuigd). Ik longeer zelf met dubbele longe en daarmee krijg ik hem wel weer in stap, maar dat kost veel te veel kracht: hij reageert nl niet op je ophouding, komt tegen het bit of krult zich op en draaft door. Zodra hij wel vertraagt naar stap en je daarop de lijn weer ontspant gaat hij weer draven. Ik vind het ook vervelend om te zien dat hij zich hierdoor in stap niet kan ontspannen, hij loopt zich maar op te winden, hij vind het volgens mij echt niet leuk, maar ja, ook warming up en cooling down zijn belangrijk.Verder geen streken zoals omdraaien, gewoon veel te voorwaarts

Wie heeft er advies voor mij?