Ezels en vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Ezels en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:03

Hallo!
Ik help in de weekenden graag op een melkveebedrijf, dit begon ooit omdat ik stage moest lopen, maar ik vond het zo leuk en leerzaam dat ik nog steeds graag kom. Deze mensen hebben ook twee leuke ezels, vandaag ging ik hun land even uit mesten. Hele leuke beestjes! :D Toen die mensen (tevens kennissen van mijn opa) merkten dat ik ze zo leuk vond vroegen ze of ik ze misschien af en toe als daar tijd en zin voor heb wil verzorgen. Er zitten verder geen verplichtingen aan en ze vinden het ook leuk als ik ze wat kunstjes leer. Ze zijn nog wel wat bang, maar met een beetje geduld komen ze al naar je toe.

Nu leek het mij dus leuk om ze wat simpele kunstjes te leren. Grote dingen als steigeren wil ik uiteraard niet zonder proffesionele begeleiding aan beginnen :) Het leek mij verstandig om te beginnen met voetje geven, voedsel weigeren, kusje, blijven staan, enz.

Zijn er meer mensen die vrijheidsdressuur doen met andere dieren als paarden? En zit daar nog verschil in?
Groetjes Hannah41 :)

Fenrir

Re: Ezels en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:06

Ik doe af en toe wat VD met ezels, heb het ook wel met andere dieren gedaan. Ezels zijn erg slim en hun lichaamstaal is subtieler dan dat van paarden, dus ze pikken ook sneller jouw signalen op (kan ook juist heel lastig zijn). In mijn ervaring vinden ze het erg leuk en leren ze graag!

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:07

Wat leuk! Volgens mij is het met een ezel bijna hetzelfde als met een paard. Ikzelf gebruik altijd een clicker. Dan kun je duiderlijker en sneller aangeven als het dier het goed doet. Kun je zo bij een dierenwinkel kopen (voor 2€ ofzo). :)
In iedergeval succes en veel plezier met de ezels! :))

NikkivanOlst

Re: Ezels en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:47

Ezels zijn slimmer dan paarden.... daar ligt je voor en je nadeel :)

Heb al met verschillende dieren gewerkt vanuit clicker training en in grote lijnen is het vrij eenvoudig.

Wel raad ik je aan om te zorgen dat je gelijk goed van start gaat en je dus goed inleest en weet wat je wil en hoe je het gaat aanpakken :)