vrijheidsdressuur met een ouder paardje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janahxginger

vrijheidsdressuur met een ouder paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:54

de titel zegt het al. ik heb een kwpn van 22 jaar, en ik ben bezig wat vrijheidsdressuur en grondwerk te doen met hem. maar ik weet niet als het nog 'gezond' is om hem ook grotere trucjes te leren etc.
wat is jullie raad hiervoor? :)

NikkivanOlst

Re: vrijheidsdressuur met een ouder paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:20

Ja hoor je kunt zeker nog lekker aan de gang!
Wel beginnen bij het begin natuurlijk, en dan kijken waar het schip strand :)
22 is nog niet zo enorm oud, als je paard fysiek goed in orde is kun je nog best ver komen :)
Alleen goed opletten met zware oefeningen waarbij het paard veel van zijn lijf moet gebruiken zoals buigen, spagaat, compliment, knielen, steigeren of liggen. Train met mate en bouw juist bij een wat ouder paard enorm langer op, die spieren hebben meer tijd nodig om goed in vorm te komen :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:16

Ik heb een shet van in de 30, en daarmee doe ik ook nog aan vrijheidsdressuur. Ik heb hem leren nee schudden, jambette, flemen, kusje geven. Dus de wat simpelere oefeningen waarbij hij niet zo veel zijn lichaam hoeft te gebruiken.

binkieexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:24

ik verzorg een pony van 30 en daar lukt het ook nog mee!!! ;) ;) ;) ;) ;)

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:18

Ik ben ook bezig met VD bij mijn shetjes de een is 14 dus daar kan nog wel alles mee
Maar de ander is 27 die leer ik ook niet meer buigen en steigeren of dingen die veel van het lichaam vraagt ook al wordt ze bijna nog daglijks gereden nog best vaak mee gesprongen want dat vind ze super leuk als ze mag springen is het net een 5 jarige
Steigeren leer ik ze allebei niet

L_Cusveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:12

Dat kan zeker! Met Eclaire, mijn 28-jarige verzorgpaardje, doe ik ook aan vrijheidsdressuur :) De grootste oefening die ik met haar doe is de klassieke buiging :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:40

mijn dochtertje wil ons paard ook wat trucjes leren, maar hoe doe je dat! Ze wil bv dat paard de voorbenen kruist als zij dat ook doet, of paard een buiging laten maken.
Ik heb echt geen idee (me er ook nooit in verdiept moet ik zeggen) hoe je zoiets aan kan leren. Tips?

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:43

max66 schreef:
mijn dochtertje wil ons paard ook wat trucjes leren, maar hoe doe je dat! Ze wil bv dat paard de voorbenen kruist als zij dat ook doet, of paard een buiging laten maken.
Ik heb echt geen idee (me er ook nooit in verdiept moet ik zeggen) hoe je zoiets aan kan leren. Tips?

ik laat vaak mijn vriendinnen komen die hier al o zo ver mee staan. en internet gebruik ik ook veel! :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:47

max66 schreef:

Misschien even onder begeleiding van een instructeur doen? Ook in VD kan een hoop misgaan, zeker als je een jong iemand het laat doen gewoon bij het begin beginnen :)

Beginnen met voerweigeren en targetten, en van daaruit kun je verder werken
(kun je vinden op www.visibreteam.nl onder vrijheidsdressuur)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:51

VisibreTeam schreef:
max66 schreef:

Misschien even onder begeleiding van een instructeur doen? Ook in VD kan een hoop misgaan, zeker als je een jong iemand het laat doen gewoon bij het begin beginnen :)

Beginnen met voerweigeren en targetten, en van daaruit kun je verder werken
(kun je vinden op http://www.visibreteam.nl onder vrijheidsdressuur)

@visibreteam: zou ik je eens een pb mogen sturen? :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:55

bedankt voor de tips, ik ga eens op die site kijken...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:05

@Janahxginger, natuurlijk :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:15

Tuurlijk kan dat, zolang jouw paardje er nog van geniet moet je het zeker doen, kwaad kan het meestal niet :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 21:17

Dani199764 schreef:
Tuurlijk kan dat, zolang jouw paardje er nog van geniet moet je het zeker doen, kwaad kan het meestal niet :)

genieten doet hij zeker! en hij is super enthousiast.

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:35

ik denk dat het gewoon kan hoor ! hangt natuurlijk ook wel van je paard/pony zijn conditie af ;)