Mn shetlander wil ik gaan longeren, maar heb ik gehoord en gezien dat je met een touw, aan het bit, tussen de benen, over de rug heen ( bij de schoft) en zo precies weer terug, dat je zo ook kunt longeren en het paard meer in de voorwaartse-neerwaartse houding loopt. Nu is mijn vraag; Kun je dat ook doen door met touwen aan elkaar vast te maken?
Lijkt mij zeer onverstandig, ten eerste zijn die dingen daar precies voor gemaakt. Maar als me nog jong en onervaren bent kun je daar beter niet zelf mee gaan lopen klungelen maar laat een ervaren iemand je dan helpen.
Je kan inderdaad twee halstertouwen daarvoor aan elkaar knopen, maar begin eerst eens met gewoon lekker los longeren, met een halster en een longeerlijn, als je dat nog niet zo vaak hebt gedaan.
Ja ik ga mee met Chouchou, kent ze het longeren al wel? Anders moet je dat natuurlijk eerst rustig aanleren, in het begin is een hulpteugeltje helemaal niet nodig en niet erg verstandig.
Ik denk dat je zoiets aan iemand moet overlaten die er meer verstand van heeft. En wat geeft het voor meerwaarde om het te doen? En heeft je Shetlander dat wel echt nodig?
Ja hoor dat kan! Maar de originele longeerhulp zelf is veel praktischer en fijner voor het paard. Daarom ben ik van mijn zelfgeknoopte daarop overgegaan.
rommulus
Geplaatst: 19-05-14 13:41
Er zijn verschillende nadelen van deze manier longeren. 1e is dat de lijnen geen rust geven in de mond doordat de benen toch bewegen. Een betere manier zou zijn met een longeer singel en daar de laagste gaatjes van te pakken. Hierdoor krijg je geen rukken in zijn mond. 2e nadeel is dat ze plekken kunnen krijgen in hun "oksels" als je geen geschikte lijnen gebruikt. 3e nadeel is dat je sneller fouten kan maken.
Evt zou je een men singeltje kunnen pakken of zelfs een zadeltje waarmee je de beugels onder zijn buik vast zet en de lijnen door de beugels doet. Hiermee heb je hetzelfde effect maar is het een stuk veiliger en fijner voor je paardje waardoor je een stuk lichter hulpen kan geven en je niet zo gouw een houten bekkie krijgt.
Die touwtjes komen op die manier erg dicht bij de grond bij een shet. Kans dat er een been in terecht komt is mij te groot. Ga op zoek naar iemand die je les kan geven in werk met lange lijnen en dubbellonge. Samen met een longeersingel om je (hulp)teugels door heen te laten lopen is dat stukken veiliger.
om een keer te proberen of het werkt voor jou paard kan het niet veel kwaad, maar als je dit echt een fijne manier van longeren vind zou ik toch een echte longeerhulp aanschaffen