Paard rechtrichten aan de longe, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Paard rechtrichten aan de longe, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:20

Hallo bokkers,

Mijn merrie is nogal rechtsgebogen. Ze wil graag trekken aan de linkerteugel en de rechter niet aannemen. Ohz kan ik dat redelijk oplossen met veel schoudervoor rijden op de volte en op de volte laten wijken voor het been. Ik heb om de week les van een goede instructrice.

Maar ik longeer zeker 2x per week omdat ik haar ook graag onbelast wil trainen. Ik vind het ook erg leuk en verhelderend om haar te zien lopen van een afstandje.
Met longeren doet ze hetzelfde als ohz: rechtsgebogen lopen. Omdat ik dan geen beenhulp kan geven of schoudervoor kan rijden / wijken, krijg ik het rechtsgebogene niet gecorrigeerd.
Ik longeer afwisselend met pessoa, bijzettteugels, dubbele lijnen (allemaal op een kaptoom/sidepull combi).
Als ik in de bak longeer, wil ze linksom geen mooie volte maken. Ze trekt erg aan de longe en wil het liefst rechtuit en geen bochten maken. Regelmatig kantelt ze en komt ze omhoog met haar hoofd. Rechtsom heb ik geen druk op de longeerlijn en loopt ze makkelijk haar rondje.
Nogmaals, ohz krijg ik haar makkelijker linksom dan aan de longe.

Heeft iemand een goede tip voor me?
Ik heb een les gepland over een paar weken, speciaal voor het longeren, maar tussentijdse tips en visies kan ik goed gebruiken.

Groetjes

ZusJacobs

Re: Paard rechtrichten aan de longe, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:26

Als je bekend met met het longeren aan de kaptoom kun je er voor kiezen in het begin meer mee te lopen (en niet longeren in de longeerbak maar gewoon in de bak, dan is er ook geen steun van de bakrand). Op die manier is het makkelijker te corrigeren met de zweep de juiste lengtebuiging te behouden, wanneer dit goed gaat kun je de afstand groter maken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:30

Les nemen bij Mireille den Hoed die geeft regelmatig een
Workshop longeren; Rechtrichten aan de enkele longe.
As zaterdag is er 1 weet niet of er nog plek is.

Ik heb het zelf gedaan en erg veel van geleerd.

www.stalmireille.nl

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 14:14

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik heb een aantal keer grondwerkles gehad van iemand die een opleiding daarvoor deed. Ik heb een groot, lang paard wat niet zo sensibel is :+ ik vond grondwerk aan de kaptoom een crime daarom.
Ik krijg over een week of 3 longeerles, die heb ik al gepland.

Hoe en waarmee zetten jullie een scheef paard bij?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:47

Een scheef paard zet ik niet bij, maak je ze alleen maar schever. Met alleen de kaptoom kun je ontzettend veel, als je weet hoe. Ook met een groot paard!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:57

Ik zou ook met kaptoom werken en dan niet op de volte.
Je kan dan wijken en schoudervoor vragen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:07

Probeer haar achterhand eens naar buiten te zetten/het binnen achterbeen ver onder te laten treden. Haar binnen achterbeen mag buiten het spoor van haar buiten voorbeen komen. Natuurlijk langzaam opbouwen, steeds een paar passen en dat uitbreiden.doe dit met lichaamstaal en evt een zweephulp Zo heb ik mijn paard geleerd buiging aan te nemen op de linkervolte, ook een rechtsgebogen paard. Nu loopt hij bijna aldoor met de juiste buiging.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 01:03

Zou zeker niet bijzetten, kans is groot dat ze dan zich ergens anders wel vast zetten omdat ze in houding gedwongen wordt.
Mijn ervaring is dat veel stretchende oefeningen helpen, hoofd laag vragen en dan naar rechts en links laten buigen zo ver mogelijk.
Zelf heb ik een linksgebogen paard, ik longeer met dubbele lijnen, om zo toch lichte buiging te kunnen vragen. Vind ie onder zadel makkelijker als aan longe, net als die van jou. Ook hij kantelt dan soms zijn hoofd (in mijn geval rechtsom ipv linksom), wat ik dan doe is even kort een ophouding maken op de binnenteugel en goed voorwaarts houden, dat werkt bij mijn paardje goed. Hoewel hij nog niet consequent gebogeb en constant nageeflijk loopt, zijn spieren moeten dit nog opbouwen. Hou t leuk, beloon veel en dan komt t volgens mij wel goed! K zie nu bij die van mij iig al verbetering.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:20

Dank jullie voor de tips!

Het punt is, dat m'n paard wel makkelijk nageeft, ook op de moeilijke kant. Ook op die kant wil ze na opwarmen lang, laag en actief lopen. Maar dan niet met de juiste binnenstelling.