Concord leader (longeerhulp touw) gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Concord leader (longeerhulp touw) gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:56

Ik wil graag mijn paard vanaf de grond wat meer gaan trainen in de vorm van longeren. Nu twijfel ik tussen een longeersingel en bijzet wil of wat je tegenwoordig steeds vaker ziet: een concord leader? teminste ik heb me laten vertellen dat dit zo heet haha. Ik bedoel een los touw dat over de rug tussen de voorbenen naar het hoofd loopt.

Ik vind dit touw er heel ontspannen uitzien, maar wat als mijn paard met zijn been over dit touw stapt oid? Of kan dit niet gebeuren? Dit is dan toch levens gevaarlijk?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:57

Over het touw stappen is (vrijwel) onmogelijk. Ligt er overigens ook aan hoe strikkerig je paard is.

Heb een pony die al 1000 maal vast heeft gestaan met de benen in teugels (bit in), bijzet (te los na de training), de slofteugel (te los) en ga maar door. Pony beseft dit heel snel en stopt dan met bewegen, wacht tot ik haar 'red'.

Terwijl mijn paard voor ieder gevoel in paniek raakt, die zou zich dus alles in een keer kapot trekken, daarbij kijk ik dus ook beter uit met bijzet etc.

Concord leader is sowieso veilig.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 09-05-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: Concord leader (longeerhulp touw) gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:58

De kans is heel klein dat dat gebeurd hoor. Bedoel je zo'n simpel los touw? Concord leader is ingewikkelder.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:59

Is idd vrijwel onmogelijk, moet wel heel vreemd gaan.
Gebruik het zelf voor het longeren op wedstrijd om ff de pony wat moeier te maken alvorens ie in tweespan gaat. Vind het een fijn hulpmiddel!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:59

ja ik wist niet hoe het heet maar gewoon longeerhulp geloof ik? een wit los touw inderdaad. Oke en kan je deze verstellen of is dat een maat?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:00

Het systeem wat je beschrijft met het touw, is al oud. Je hebt geen touw nodig, het kan ook met een zachte slofteugel. Paarden gaan er ontspannen en over de rug door lopen.
Maar zoals je al aangaf, geen enkele manier van bijgezet longeren is zonder risico.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:00

Zelf denk ik er ook aan maar als jie over het touw heen stapt moet je me dat eens laten zien hoor want lijkt mij van niet

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:02

Ik ken het inderdaad als 'de longeerhulp'. Gebruik hem zelf ook en het is echt een onwijs fijn ding. Hij is verstelbaar. Maar hij is er wel in verschillende maten.

Mijn pony doet vaak even gek (bokken, slaan met voorbenen naar voren enzo) als reactie op de zweep en is er nog nooit overheen gestapt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:03

Die longeerhulp heeft een ring aan 1 van de 2 touwen zitten waar je de 2e doorheen haalt. Dit zorgt dat het smal is tussen de benen. Eroverheen stappen is vrijwel onmogelijk.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 20:06

bedankt, dan ga ik daar toch maar voor :)

Dressage001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:50

Longeerhulp is fijn. Ik gebruik hem zelf ook, echter met een halster. Mijn ervaring is dat het bij bevestiging aan het bit best onrustig in de mond is (steeds korte rukjes). De concord leader of longe zou ik ook wel eens willen proberen, maar vind het belachelijk veel geld voor een stuk touw...!

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:54

Mijn merrie heeft het ooit gepresteerd om met haar achterbeen aan haar oren te krabben toen ik even iets verstelde bij het longeren met touwtjes. Dat ging niet goed #) .
Sindsdien heb ik altijd een schaar in mijn zak als ik aan het longeren ben. Maar goed, dat was met touwtjes á la Lammert Haanstra, niet met de longeerhulp die jij bedoelt...

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:06

ik heb het zelf ook en zou dit sneller doen als singel met bijzet agz je je paard hiermee niet 'vast' kan zetten en je dit uit vooral ontspanning doet. bij mij is het nog nooit misgegaan dat hij over het touw stapte maar als je het koopt zou ik wel iemand vragen of hij/zij jou kan helpen omdat je evenmoet weten hoe je het vastmaakt :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:58

De Concord leader is niet om mee te longeren - daar moet je de Concord longe voor hebben.