Hoe leer je lange lijnen aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Dyonne

Hoe leer je lange lijnen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:33

Hoii,

Ik wil mijn shetlander lange lijnen aanleren alleen weet ik niet zo goed wat de beste manier is.
Wat is de beste manier om lange lijnen aan te leren bij je pony?

Mvg, calippolove

Jamiejoyce

Re: Hoe leer je lange lijnen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:36

Het beste is hulp of les krijgen van iemand die er verstand van heeft

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:41

Dat heb ik al vaak zat gehoord.
Ik vraag het hier niet voor niks ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:42

Jamiejoyce schreef:

Exact!

Ga les nemen van een ervaren iemand. Las gisteren een topic van je dat je hem voor de wagen wilt beleren en of lange lijnen dan de beste manier is om te beginnen.

Zo te lezen is er van jou kant in het mennen nog niet zoveel ervaring en in het beleren voor de wagen helemaal niet. Daarom is het verstandig om er iemand bij te halen die een paard kan beleren voor de wagen en jullie samen les kan geven.

Net als met het zadelmak maken heb je maar 1 kans en die moet je niet verpesten. Je kan het maar 1x goed doen.
En net als met zadelmak maken is ervaring in wat je de pony wilt leren zeer belangrijk, je zet ook geen beginner op een paard dat nog niet zadelmak is.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:56

MarliesV schreef:
Jamiejoyce schreef:

Exact!

Ga les nemen van een ervaren iemand. Las gisteren een topic van je dat je hem voor de wagen wilt beleren en of lange lijnen dan de beste manier is om te beginnen.

Zo te lezen is er van jou kant in het mennen nog niet zoveel ervaring en in het beleren voor de wagen helemaal niet. Daarom is het verstandig om er iemand bij te halen die een paard kan beleren voor de wagen en jullie samen les kan geven.

Net als met het zadelmak maken heb je maar 1 kans en die moet je niet verpesten. Je kan het maar 1x goed doen.
En net als met zadelmak maken is ervaring in wat je de pony wilt leren zeer belangrijk, je zet ook geen beginner op een paard dat nog niet zadelmak is.

Ik had al gezegt: Dat heb ik al vaak zat gehoord.
Ik vraag hier hoe IK het beste met lange lijnen kan beginnen.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:01

Ik had al gezegt: Dat heb ik al vaak zat gehoord.
Ik vraag hier hoe IK het beste met lange lijnen kan beginnen.[/quote]

En dat antwoord wordt hierboven dan toch ook gegeven? Je hoeft niet gelijk zo geirriteerd te doen, ze bedoelen het goed. De enige goede manier is nu eenmaal de hulp te zoeken van iemand die het je voor kan doen en je hier de eerste keren bij kan helpen. Het is nu eenmaal niet iets wat je zomaar even kan doen als je het nog nooit hebt gedaan. Paardrijden leer je ook niet uit een boekje.
Laatst bijgewerkt door Vinia18 op 08-05-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:07

Eigenlijk geeft het al aan dat je de kennis er niet voor hebt als je het al vraagt.
En les nemen is niks om voor me te schamen het is alleen maar goed als je zelf ziet dat je les nodig hebt en er om vraagt.

Ik raad het je toch echt aan anders is straks de pony verpest zou jammer zijn toch

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:09

Of als er ongelukken gebeuren.

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:13

Waarom wil je geen hulp van een ervaren iemand?

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:17

Ik heb helemaal niet gezegt dat ik geen hulp wou, ik krijg namelijk al hulp alleen wil ik gewoon weten hoe je het beste kan beginnen, en dan graag geen reacties van: les nemen raad ik je aan of dergelijke.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:20

Dan kan toch de gene waar jij hulp van krijgt zeggen hoe je dat moet doen?
Die is daar toch voor of zie ik dat verkeerd?

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:22

Kan ook maar waarom doen jullie zo moeilijk en willen jullie dat niet uitleggen? Wat dat vraag ik

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:25

Idd waarom moet je het hier vragen als je hulp krijgt? Die kan het jou haarfijn uitleggen. Zelf begin ik iig met de dubbele longe. Als ze dat snappen is de stap heel klein om erachter te lopen. Maar de dubbele longe vergt ook oefening voordat je de handigheid hebt, dus ook daar geldt voor dat een paar lesjes geen overbodige luxe zijn. Dat kun je ook niet leren via de computer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:34

calippolove schreef:
Kan ook maar waarom doen jullie zo moeilijk en willen jullie dat niet uitleggen? Wat dat vraag ik

Ik wil graag leren autorijden en hoef niet te horen neem autorijles, ik wil van jullie horen hoe ik moet beginnen.

Ik neem aan dat jij dan ook zegt: ga naar iemand die je goed kan leren rijden.
Dat leer je niet via het internet.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:42

Ik doe lange lijnen al een hele tijd, even denken hoe ik ben begonnen...

Doe eerst follow de lead, je paard leert dan dat een touw achter de bil aan niet eng is, deze oefening is ook alvast handig voor het van hand veranderen.

Je hebt twee lijnen, je zet je paard op de cirkel. De buitenste lijn hangt los over zijn rug heen (dus niet al achter de bil langs!!!) de binnenste lijn, is net als bij longeren. De buitenste lijn gaat door een ringetje de binnenste lijn nog niet!!! Doe dit beide kanten.

Als je de vorige oefening goed in controle hebt, zwiep je de buitenste lijn achter de kont langs. Let op dat de lijn boven de hak blijft!!! Doe dit beide kanten.

Nu haal je ook de binnenste lijn door het ringetje, longeer zo verder. Doe dit ook weer beide kanten! Je kunt nu ook gemakkelijk van hand veranderen maar hier moet je wel hulp bij hebben, ingewikkeld uit te leggen...

Nu ga je in de centrum positie (naast het paard) opschuiven. Zorg dat de teugeldruk gelijk verdeeld is. Als je dit beide kanten op kunt, door naar de volgende stap!

Schuif op naar de menpositie (achter het paard) dit doe je door de teugels te verschuiven. Je kunt hetzelfde sturen als erop. Als je aan wilt drijven; maak een zwiepbewegingkje naar de binnenste bil, eventueel beide, nooit de buitenste, ze gaan dan namelijk opzij!

Gebruik altijd handschoenen bij dubbele lange lijnen!!! Het beste zijn katoenen lijnen. Ook ik vind dat je hulp moet zoeken, maar zo begin je (in mijn ogen) met dubbele lange lijnen. Heb het geleerd bij Equixantos. Dit is de natural horsemanship manier. Over de stappen die ik hiervoor genoemd heb, heb ik ongeveer 1 jaar gedaan, denk dus niet dat je de laatste stap direct al in de eerste x kan doen. Doe alle stappen op volgorde. Doe het rustig aan, neem stapjes terug als je pony het niet begrijpt, je bent dan te vluchtig geweest bij de vorige stap!

Iig, succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:50

Citaat:
Schuif op naar de menpositie (achter het paard) dit doe je door de teugels te verschuiven. Je kunt hetzelfde sturen als erop. Als je aan wilt drijven; maak een zwiepbewegingkje naar de binnenste bil, eventueel beide, nooit de buitenste, ze gaan dan namelijk opzij!

??
Je paard hoort op je stemcommando te versnellen/vertragen.
Je teugels gebruik je niet om te drijven.
Dat geeft nl ruis (trekken/rukken) in de mond.
Je kunt evt een zweepje gebruiken om je stemcommando te versterken.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:20

Oké, ik gebruik nooit stemcommanda's, dit is mijn manier, werkt prima!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:20

Stemcommando's zijn wel voor de TS van belang want dat is het grootste deel van de communicatie tussen paard en menner dus met aanleren is dat wat je er op moet zetten.

TS het is niet dat wel niet willen helpen maar de basis moet je leren in de praktijk.

Las trouwens dat je pony nog maar 2 jaar is. Dat is te vroeg om te beginnen met longeren. Wacht alsjeblieft daar nog een jaar mee.

Ga nu lekker bezig met de opvoeding en het volgen en luisteren naar kleine aanwijzingen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:22

Als ie 2 is, dan nog zeker niet doen, maar je kan met gewoon longeren beginnen, daarbij is hij al gewend aan de routine

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:47

2 vind ik personlijk nog te jong, lekker poetsen knuffelen wandelen dat soort dingetjes.
Hoefjes uitkrabben

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:04

Als ik het goed lees gaat het over haar shet, en die is 4 jaar.
Ook ik raad aan, neem les.
Het lijkt en ziet er makkelijk uit, maar dat is het zeker niet!

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:37

Het gaat over mn verzorgshet ;) maar bedankt ik weet nu hoe het moet :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:31

Maar tussen de theorie kennen en deze kunnen toepassen zit nog een groot verschil... Dus ik hoop dat je zo verstandig bent een ervaren persoon te laten helpen de eerste paar keer. Ik zou er iig niet blij van worden als mijn verzorgster zomaar wat zou gaan uitproberen wat ze op internet heeft gelezen.

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:57

Wanneer je er zelf geen verstand van heb zou ik het niet doen, les krijgen of goed dingen doorlezen em filmpjes kijken