Paard moeilijk in cirkel te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Paard moeilijk in cirkel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:33

Titel is een beetje raar sorry :z

Ik heb dus een leuke ijslander die super braaf is en bijna meteen doet wat haar opgedragen word. Maar nu zit ik wel een beetje met het longeren. Als ze eenmaal in de cirkel om me heen loopt is er niets aan de hand maar haar in die cirkel krijgen is een groter probleem. Ze heeft 2 kanten wat ze kan gaan doen ( hangt ook van het seizoen af )

In de zomer ( gewoon lekker weer ook wel in lente en herfst ):
is ze lastig in de cirkel om me heen te krijgen omdat ze achter me aan loopt. Normaal zet ik het paard stil en het paard blijft staan. Ik loop achteruit en ik geef aan dat het paard mag gaan lopen. Nu heb ik dus met Gydja dat ze of achter me aan sjokt als ik naar achteren loop of dat als ze wel blijft staan en ik aan geef dat ze mag gaan lopen dat ze gewoon naar mij toe wandelt. Ik loop dan opzei om haar toch om me heen te laten lopen. Nou uiteindelijk ziet het er heel debiel uit. Zie je mij door de bak of paddock ( we hebben een grote paddock ) heen springen om naast het paard te blijven terwijl het paard er alles aan doet om weer met haar neus tegen me aan te staan. Nu peroreer ik ook dingen met de zweep om haar goed te sturen alleen het is niet een heel groot succes want ze loopt regelmatig dwars door de zweep heen of negeert hem gewoon. Het is dan weer niet zo dat ze helemaal niet op de zweep reageert. Als ik aan het longeren ben ( en dus al in de cirkel om me heen loopt ) reageert ze wel weer fatsoenlijk.

In de winter ( met kou, sneeuw, ijs en wind ):
Gydja is van zich zelf erg druk in de winter en als ze de kans krijgt om te rennen doet ze dat ook graag. Onder het zadel is ze ook druk maar dat heb ik nu goed onder controle. Maar met het longeren vind ik het dood eng in de winter. Ze gaat uit zich zelf wel in een cirkel om zich heen draaien maar gaat er al bokkend en springend in. Ik ben gewoon doods bang dat ik een hoef in mijn gezicht krijg. Zo als ik hier boven heb uitgelegd laat ik het paard stil staan en loop naar achteren. Maar zodra ik haar los laat spurt ze weg en heb ik nog geen tijd gehad om naar achteren te lopen.

Heeft iemand tips?

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:47

het paard moet van je weglopen. Steeds de cirkel groter maken. Zoals jij nu doet, longeert het paard jou! dus zweep erbij en naar de schouder wijzen. Meestal snappen ze die hint wel ;) gewoon in het midden gaan staan en je ijslander van je af laten lopen! Als ze zo druk is in de winter, moet je haar eerst maar even laten uitrazen :j laat haar dan maar even een paar rondjes galoperen. Maar je moet daarna wel weer controle kunnnen krijgen! Dus, haar weer rustig laten stappen en ontspannen. Stappen is stappen! niet ongecontroleerd heen en weer dribbelen. dan pas verder gaan met longeren (of rijden, je kan haar voor het rijden ook even uit laten razen)

Gydja

Re: Paard moeilijk in cirkel te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:52

Het paard van me weg lopen deed ik altijd ook alleen dat lukte dus ook niet want het liep van me af en kwam snel weer terug. Ik boekte meer resultaat met dat ik weg liep en dan het paard liet lopen dan dat ik het paard van me af liet lopen... nou ja, wat eigenlijk helemaal niet lukte. Zweep hulpen werkt niet omdat ze daar niet op reageert ( ook wijzen naar de schouder interesseert haar niet, er tegen aan tikken ook niet ) Mijn shetlander loopt wel gewoon van me af en haar kan ik longeren zonder problemen. Ik heb het ook altijd zo gedaan alleen bij mijn ijsje werkt het gewoon niet...

In de winter wil ik haar wel laten uitrazen maar het is niet echt nodig. Het punt is meer dat ze bokkend van me weg loopt. Ja, spontaan kan ze in de winter wel van me weg lopen. Maar eenmaal op de cirkel loopt ze gewoon braaf haar rondje maar ze moet om een of andere reden bokkend de cirkel op...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:59

Misschien eens wat strenger zijn, een klein beetje tikken of naar de schouder wijzen is misschien niet voldoende.
Ook longeren moet een paard leren. Die doen het niet vanzelf. Met groene paarden begin ik altijd de eerste paar keer met iemand erbij, zodat ze begrijpen dat het de bedoeling is dat ze in een cirkel om mij heen lopen.
Als ik een paard longeer zet ik hem de kant waar hij op moet en loop dan iets schuin naar achteren terwijl ik de longeerlijn door mijn vingers laat glijden. Tegelijk geef ik een zweep. (Bij mijn paard is dat laatste allang niet meer nodig, die begrijpt helemaal wat er bedoeld wordt).
In het begin wel gehad dat ie zich wilde omdraaien, ja en dan maken ze "goed kennis" met de zweep.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:01

Is er niemand die je hierbij kan helpen? Vanachter de computer wordt dat lastig denk ik..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:07

haha :'D Ik denk ook niet dat het handig is om een computer mee naar een paard te nemen. Denk zelfs dat mijn paard de tanden er in wil zetten om te kijken of het eetbaar is.

Het stomme is ze kan het wel, ze heeft het wel geleerd en soms gaat het wel heel goed en loopt ze braaf de cirkel in. Maar als je uit gaat van wat het vaakste gebeurd is dus dat ze gewoon kriebels wil. Ik zal eens kijken of ik iemand kan optrommelen die me hier mee wil helpen. Ben alleen bang dat als iemand haar in de cirkel begeleid dat het paard dan moet gaan lopen dat allemaal prima doet maar als mijn hulp dan weg wil stappen uit de cirkel dat mijn paard achter haar aan wil of weer naar mij toe wil komen. Of er gewoon mee ophoud want ze vind aandacht en gezelligheid HEEL leuk.