Ik heb dus een leuke ijslander die super braaf is en bijna meteen doet wat haar opgedragen word. Maar nu zit ik wel een beetje met het longeren. Als ze eenmaal in de cirkel om me heen loopt is er niets aan de hand maar haar in die cirkel krijgen is een groter probleem. Ze heeft 2 kanten wat ze kan gaan doen ( hangt ook van het seizoen af )
In de zomer ( gewoon lekker weer ook wel in lente en herfst ):
is ze lastig in de cirkel om me heen te krijgen omdat ze achter me aan loopt. Normaal zet ik het paard stil en het paard blijft staan. Ik loop achteruit en ik geef aan dat het paard mag gaan lopen. Nu heb ik dus met Gydja dat ze of achter me aan sjokt als ik naar achteren loop of dat als ze wel blijft staan en ik aan geef dat ze mag gaan lopen dat ze gewoon naar mij toe wandelt. Ik loop dan opzei om haar toch om me heen te laten lopen. Nou uiteindelijk ziet het er heel debiel uit. Zie je mij door de bak of paddock ( we hebben een grote paddock ) heen springen om naast het paard te blijven terwijl het paard er alles aan doet om weer met haar neus tegen me aan te staan. Nu peroreer ik ook dingen met de zweep om haar goed te sturen alleen het is niet een heel groot succes want ze loopt regelmatig dwars door de zweep heen of negeert hem gewoon. Het is dan weer niet zo dat ze helemaal niet op de zweep reageert. Als ik aan het longeren ben ( en dus al in de cirkel om me heen loopt ) reageert ze wel weer fatsoenlijk.
In de winter ( met kou, sneeuw, ijs en wind ):
Gydja is van zich zelf erg druk in de winter en als ze de kans krijgt om te rennen doet ze dat ook graag. Onder het zadel is ze ook druk maar dat heb ik nu goed onder controle. Maar met het longeren vind ik het dood eng in de winter. Ze gaat uit zich zelf wel in een cirkel om zich heen draaien maar gaat er al bokkend en springend in. Ik ben gewoon doods bang dat ik een hoef in mijn gezicht krijg. Zo als ik hier boven heb uitgelegd laat ik het paard stil staan en loop naar achteren. Maar zodra ik haar los laat spurt ze weg en heb ik nog geen tijd gehad om naar achteren te lopen.
Heeft iemand tips?