Te dikke shet: hoe 'gezond' afvallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Te dikke shet: hoe 'gezond' afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:47

Hallo bokkers,

Mijn 13-jarige shet is erg dik.
Ik ben al hard bezig met afvallen en conditie opbouwen.
Maar ze wordt er niet veel dunner op.
Ze wordt nu 2 keer per week een half uur intensief gelongeerd, daarnaast oefenen we 1 keer in de week met lange teugelen + tuig (ze wordt momenteel voor de kar beleerd). Vaak gaat ze in het weekend ook mee aan de fiets naar het bos of maken we een wandeling door het bos met af en toe een laag sprongetje.
Maar qua gewicht veranderd er helaas nog niks, terwijl we al vrij lang hiermee bezig zijn.
Ze staat 24/7 buiten in een bijna kaal weiland, en krijgt alleen hooi toegevoerd.
Af en toe na het werk een klein handje biks.
Wormenkuur wordt ook altijd netjes bijgehouden.

Groetjes,
Eline

jansje73

Re: Te dikke shet: hoe 'gezond' afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:11

Tja die shetjes zijn vaak erg dik en moeilijk om ze te laten afvallen. Als ik het goed begrijp van je ben je met je shet een keer of 4 per week bezig met trainen. Je zegt ook dat je je shet nu 2 keer per week een half uurtje intensief laat werken aan de longeerlijn , kan je dit ook naar 3 keer in de week ?

Ik weet niet hoe groot het stuk weiland is waar je shet nu op staat ? En hoe veel hooi krijgt je shet precies? Kan je ook iets minder hooi geven ? Dat zal ook kunnen helpen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 13:13

Bedankt voor je reactie!
Dat zal zeker naar 3x kunnen per week.
Het weilandje is niet echt heel groot, maar het staat nu ook vrij kaal. Ze krijgt samen met mijn andere shet 1 plakje hooi per dag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:16

Ik zou zeggen, ga wat vaker flink met hem fietsen.
En 1 plakje hooi per dag is eigenlijk wel te weinig?

Hebben jullie kleine of grote balen?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 16:21

Het zijn vrij grote balen, met ook best grote plakken. Over het algemeen geef ik daar dus 1 plak van per dag, maar zodra dit op is wordt het wel bijgevuld.

Dat meer fietsen is wel een goede tip!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:27

Bij mijn Tinker kun je er ook niet tegenop trainen, daarom staat mijn paard 24/7 met een graasmasker. Misschien ook iets voor je shet? :)

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:28

misschien een idee om een slowfeeder te plaatsen?
Kan ze wel onbeperkt eten, maar moet ze er meer moeite voor doen, dus kan ze niet teveel eten, maar blijven haar darmen wel in beweging.

en je kunt het biks na het werken weglaten, of vervangen door een goede vitaminebrok, zo krijgt ze toch wat lekkers en de nodige mineralen en vitamines.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:34

Je kan beter 5x per week rustig aan trainen(rondje fietsen) dan 2x intensief. Vet verbranden gaat niet door te knallen maar juist door meer duurwerk te doen.
Let op dat je niet té schraal gaat voeren, slowfeeder is wel een goed idee.

En vergeet ook niet de vacht he, sommige shetten lijken mega vet maar dan is het een mega vacht!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:42

Misschien kun je eens kijken hoe ze scoort op de punten die Pavo aangeeft om in te schatten hoe dik ze echt is. Pas op voor te snel afvallen bij shetten (leververvetting)!!
Lekker veel aan de slag en niet te veel gras... wel goed hooi. Succes!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 16:44

Waar zijn die punten te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:47

Is de ontworming op orde? Het kan ook een wormenbuik zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:52

Wij mensen, als wij gaan trainen krijgen wij toch ook spieren erbij? En van spieren krijgen word je ook dikker. Is het dan niet zo dat je shet dat ook heeft?

He er niet heel veel verstand van, maar vroeg het me gewoon af :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:02

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:11

Is het niet een optie om 1/2 x daags een beetje hooi te voeren en verder onbeperkt tarwestro? Houdt je Shet lekker bezig, vult goed en is heel ruw waardoor ze het niet zo naar binnen schrokken. Onze Shetlanders en de paarden die op dieet staan krijgen dit ook, ben er zeer tevreden mee :).

Verder inderdaad duurtrainingen, piektrainingen helpen niet. Ik zou ook adviseren in ieder geval niet vaker dan 2 x per week te longeren sinds dit erg op de pezen aankomt, zeker als je pony te dik is.

Succes!

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:41

het zou ook kunnen dat het alleen maar lijkt ( maar dat weet ik natuurlijk niet zeker :o ) omdat ze best harig is ? maar ik denk dat alles op zijn tijd komt en zolang hij/zij maar gezond is en wel lekker kan rennen :D :D

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:44

Als die in een grote wei staat de wei wat kleiner maken. Als die bokjes krijgt dat echt te verminderen maar hooi is niet handig om af te schaffen want dat is gezond voor de shet. Dat longeren enz is heel goed. Af en toe wandelen kan niet kwaad maar dan niet (te veel) gras laten eten.