Hoe krijg ik mijn shet wat gemotiveerder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isabellevv

Hoe krijg ik mijn shet wat gemotiveerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:11

Hoi allemaal,
(ik weet niet of het hier goed staat)

Ik heb een shetlander van 5,5 jaar oud. Hij staat nu bijna een jaar echt voor de kar en dat gaat prima. *\o/*
We hebben ik het verleden wel wat aan vd gedaan, zo kan hij voetje, achteruit op commando, rondje draaien. We rijden een paar keer per week met de kar (ligt eraan hoe druk ik het heb met school)

Nu ben ik "begonnen" met Horse agility. Ik heb het boek gekocht en ben gaan lezen ect. We zijn gewoon basisregels aan het doen. Achteruit, netjes leiden, ect.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik krijg het gevoel dat hij het helemaal niet leuk vind. Ik had vandaag een "parcourse" gemaakt, dat houd in:
tussen balkjes doorlopen, om pionnen heen, tussen tonnen door. Gewoon wat basic dingetjes om de eerste stappen in praktijk te brengen. Tussen de balkjes doorleiden, stil staan en achteruit, voor de tonnen stil laten staan en dan pas mogen als ik erdoor ben, ect. Maar hij loopt achter mij aan als een zak zand, heeft totaal geen interesse in wat we aan het doen zijn. Het voelt alsof hij het doet, omdat het moet. Hij heeft vooral interesse in totaal andere dingen om hem heen, van een koe in de verte tot een vogel. Hier ben ik eerder tegenaan gelopen. Zo is longeren nooit een succes geworden, hij had ook hier totaal geen interesse in wat we deden. Verder wandelen we, poetsen, knuffelen.

Ik kom altijd van die leuke topics tegen over HA of vrijheidsdressuur, waarin je ook ziet dat de pony's er plezier in hebben.

Naast het rijden met de kar wil ik ook gewoon wat wisseling in werk, maar wel zodat hij er ook plezier in heeft! Samen leuk grondwerk doen en er samen plezier in hebben. Wie kan mij helpen? Ik

Iemand tips, die zijn heel erg welkom!

Bedankt voor het lezen!

Groetjes

x_Kimberlyxx

Re: Hoe krijg ik mijn shet wat gemotiveerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:46

Leuk dat je je Shet lekker bezig houd!!
Misschien kan je hem motiveren met een beloning? Ik weet niet hoe je nu beloond, maar de meeste paarden doen erg veel voor voedsel.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:00

Eten, dat was het eerste wat ik dacht na het lezen van je titel! Het is een shet!
Lees eens over clickertraining, daar motiveer je het juiste gedrag met een click en een beloning, waardoor paarden een stuk meer gemotiveerd worden :j.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:15

Idd eten, maar niet teveel want dan heb je straks een tonnetje ipv een shet :o

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:11

Gewoon goed gemotiveerd blijven en vooral overdreven (niet té :') ) reageren als hij iets goed heeft gedaan, want jij vind dit zo knap van hem!!
Dat heb ik altijd gedaan met mijn vorige verzorgpony en pakte altijd wel goed uit. :)
+ niet te lang door willen gaan. Soms is een snoepje een beloning maar soms is eerder stoppen omdat hij het zo goed heeft gedaan ook een beloning. ;)
En na de tijd misschien een hele lekkere poetsbeurt omdat jij het zo geweldig vind dat hij het goed heeft gedaan.

Als dit niet werkt misschien andere dingen proberen zoals inderdaad clickertraining :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:24

Heeeeel herkenbaar!

Mijn shet is ook niet vooruit te branden want komop zeg, een beetje tussen balkjes doorsjouwen is toch geen zak aan, en een plastic kleed op de grond is zoooooo 2013 *gaaaap*.
Ik denk dat mijn shet er ongeveer zo over dacht.

Ik heb de hindernissen een stuk uitdagender gemaakt.
Zo nemen we een sprongetje mee, ligt er op het zeil een hoepel, etc.

Nu vindt meneer het ineens wel reuze interessant.

shets zijn gewoon sneller relaxed. Je moet het leuk maken voor hem niet voor jezelf ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:19

isabellevv schreef:
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik krijg het gevoel dat hij het helemaal niet leuk vind. Ik had vandaag een "parcourse" gemaakt, dat houd in:
tussen balkjes doorlopen, om pionnen heen, tussen tonnen door. Gewoon wat basic dingetjes om de eerste stappen in praktijk te brengen. Tussen de balkjes doorleiden, stil staan en achteruit, voor de tonnen stil laten staan en dan pas mogen als ik erdoor ben, ect. Maar hij loopt achter mij aan als een zak zand, heeft totaal geen interesse in wat we aan het doen zijn.

En welk gedeelte zou je shet leuk moeten vinden? Ik zie alleen maar bochtjes, bochtjes, stilstaan, achteruit. Misschien dat voor jou die balkjes een extra dimensie leveren maar ik denk dat je shet het maar een omslachtige manier van bochten maken vindt.

Om je shet gemotiveerd te krijgen moet je weten wat hij wilt. Gaat hij graag hard of juist liever langzaam? Denkt hij liever na of beweegt hij liever? Houdt ie juist van een uitdaging of kun je het beter zo makkelijk mogelijk maken?
Sluit aan bij de motivatie van je shet, dan kom je in beeld en zal hij ook wat enthousiaster aan de oefeningen beginnen die voor hem misschien niet zo spannend zijn.

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:03

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!
We zijn nu begonnen met clickertraining. Dit pakt hij inderdaad goed op. Hij is soms wat overenthousiast wat betreft de beloningen zeg maar, dan probeert hij van alles om maar een beloning te krijgen. Ik oefen echt maar een paar minuutjes en niet dagelijks. Soms verliest hij concentratie als we te lang bezig zijn.
Ik heb hem geleerd om de pion aan te raken als ik commando geef. Wanneer ik de pion weggooi gaat hij erachteraan en wanneer ik click komt hij weer terug. Hij vindt het erg leuk en ik geniet ook van hem, hoe hij zo z'n best doet voor zn stukje wortel :')

Springen aan de hand deden we wel vaker maar de laatste tijd is dat wat verminderd. Ik ga daar ook weer mee beginnen, hij kan het ontzettend goed!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:07

Wat een fijn topic, hier kan ook ik wat mee omdat ik hetzelfde wou gaan doen.
Mag ik weten welk boek jij hebt en waar je het hebt gekocht en hoe duur het is :D

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:59

Fijn dat het goed gaat!
Mijn paard is ook een paar keer opdringerig geweest voor een beloning (alle kunstjes doen die ze kent).Ik heb haar toen genegeerd (niet aankijken, aanraken, tegen praten) en het is vanzelf weggegaan. Succes!

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:17

Hem belonen als hij het goed doet, en afwisseling

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:03

Even een stipje :P Van deze tips kan ik dan ook nog gebruik maken :')

Edit: Waar heb je eigenlijk dat boek gekocht? :)