Opnieuw rijden, maar er is geen vertrouwen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBeautyyy

Opnieuw rijden, maar er is geen vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:26

Hey
Ik heb al een aantal jaar een eigen paard. Maar heb een paar jaar niet gereden door school redenen. Ik ben nu bezig om het vertrouwen opnieuw op te bouwen. Een paar jaar geleden reed ik in galop zonder zader en zonder teugels zoveel vertouwen hadden ik en mijn paard. Nu durf ik nauwlijks te galapperen omdat ie dan wegrent. Deze streken had ze ook voordat ik haar kocht. En tijdens het poetsen begint ze vaak te happen. T is een heel lief paard maar je moet er mee kunnen omgaan.
Heeft iemand tips om dit vertrouwen weer terug te brengen?

MarlindeRooz

Re: Opnieuw rijden, maar er is geen vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:27

Wat krijgt ze voor voer? Staat ze op stal of in de weide? Past het zadel nog? Zit het paard niet vast in zijn lijf?

Allemaal vragen die bij mij op komen!

LoveBeautyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:36

MarlindeRooz schreef:
Wat krijgt ze voor voer? Staat ze op stal of in de weide? Past het zadel nog? Zit het paard niet vast in zijn lijf?

Allemaal vragen die bij mij op komen!

Ze krijgt hooi, mais en muesl. Ze staat van sochtends 8 uur tot savonds tot het donker is in de wei en savonds in de stal.
Ze staat in de wei met een gepensoneerd paard.

En het zadel past nog

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:39

Is het niet een optie om geen maïs te voeren? Dat zit vol suiker. Worden ze ook druk van.
Ik zou haar elke dag even longeren / losgooien en dan er weer op stappen. Misschien is ze gewoon fris?

LoveBeautyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:45

MarlindeRooz schreef:
Is het niet een optie om geen maïs te voeren? Dat zit vol suiker. Worden ze ook druk van.
Ik zou haar elke dag even longeren / losgooien en dan er weer op stappen. Misschien is ze gewoon fris?

Jaa maar wat moet ik haar dan savonds geven, ipv die mais ?
En heb je misschien een tip dat ze niet steeds naar me toe komt tijdens het longeren?

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:52

Ik heb een keer zo'n horsemainship achtige cursus gevolgd waarin je je paard moest ronddrijven en dan na een tijdje naar achteren lopen en kijken als je paard achter je langs gaat rennen (hij vertrouwt je nog niet) of wel voor je blijft maar nog niet naar je toe komt (hij twijfelt of hij je vertrouwt (je moet hem nog overtuigen)) of wel naar je toekomt (hij vertrouwt je) en dan achter je aan gaat lopen. Dat heeft mij met mijn verzorgpony heel erg geholpen met vertrouwen. In de bak stapt en draaft ze achter mij aan en stopt als ik dat wil en als ik haar uit de wie haal heb ik ook geen halster meer nodig. Eerst liep ze altijd door me heen (type bulldozer) maar nu heeft ze veel meer respect voor me :D Misschien dat dit je helpt meer vertrouwen te krijgen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:59

Hoe vaak loopt je paard in een week, als dit maar één a twee keer is, dan krijgt ze idd veel te veel energie binnen.

Zolang een paard niet in volledige training staat is brok, muesli ed echt niet nodig.

Ruwvoer is dan echt meer dan voldoende.
Als beloning na het werk kun je een handje muesli geven.

Dus muesli en helemaal maïs schrappen en voor het rijden uit even longeren of losgooien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:05

Niet te druk om maken, mijn paard is ook aan het kloten en ik hoor echt zoveel mensen nu over extreem lastige en springerige paarden, volgens mij zit het hem in het voorjaar. Ze lijken te stuiteren van de energie die ze niet kwijt kunnen.
Voer een beetje minderen en lekker longeren en als je er zelf zin in hebt en hij lijkt weer in normale doen, na het longeren weer een keer opstappen en dan gewoon wat op ontspanning rondrijden. Geen druk erop voor jezelf en voor het paard.

LoveBeautyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:12

Urielle schreef:
Niet te druk om maken, mijn paard is ook aan het kloten en ik hoor echt zoveel mensen nu over extreem lastige en springerige paarden, volgens mij zit het hem in het voorjaar. Ze lijken te stuiteren van de energie die ze niet kwijt kunnen.
Voer een beetje minderen en lekker longeren en als je er zelf zin in hebt en hij lijkt weer in normale doen, na het longeren weer een keer opstappen en dan gewoon wat op ontspanning rondrijden. Geen druk erop voor jezelf en voor het paard.

Dankjewel !!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:18

LoveBeautyyy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Jaa maar wat moet ik haar dan savonds geven, ipv die mais ?
En heb je misschien een tip dat ze niet steeds naar me toe komt tijdens het longeren?

Niks? Ze krijgen hier ook niks anders dan ruwvoer en een paar keer per week basisbrok met lijnzaad.

Ook onze leasepony, een new forest krijgt geen krachtvoer er bij hoor. Gewoon alleen hooi!

Floorloves4 schreef:
Ik heb een keer zo'n horsemainship achtige cursus gevolgd waarin je je paard moest ronddrijven en dan na een tijdje naar achteren lopen en kijken als je paard achter je langs gaat rennen (hij vertrouwt je nog niet) of wel voor je blijft maar nog niet naar je toe komt (hij twijfelt of hij je vertrouwt (je moet hem nog overtuigen)) of wel naar je toekomt (hij vertrouwt je) en dan achter je aan gaat lopen. Dat heeft mij met mijn verzorgpony heel erg geholpen met vertrouwen. In de bak stapt en draaft ze achter mij aan en stopt als ik dat wil en als ik haar uit de wie haal heb ik ook geen halster meer nodig. Eerst liep ze altijd door me heen (type bulldozer) maar nu heeft ze veel meer respect voor me :D Misschien dat dit je helpt meer vertrouwen te krijgen.

Dit moet je dus niet doen, dit is een soort van join-up en dat is niet geschikt voor onervaren mensen!!!
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:20

Citaat:
Dit moet je dus niet doen, dit is een soort van join-up en dat is niet geschikt voor onervaren mensen!!!
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Wat ik bedoel is geen join up maar grondwerk. Bij join up jaag je je paard echt op bij grondwerk laat je hem gewoon lopen. Btw heel intressant artikel van je link :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:31

Ik zou eerst lekker het vertrouwen vanaf de grond opbouwen. Lekker wandelen en wat oefeningetjes doen.
Misschien kun je wat horse agility meepakken :)
Zo heb je vertrouwen in je paard en kent het dier jou ook beter.
Dan heb je ook rust en durf ik te wedden dat het rijden veel beter zal gaan :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:34

Ik sluit me aan bij de post van Lies, ga gewoon grondwerk doen. Elke dag aan de hand wandelen, en leg er eventueel wat 'speelgoed' bij: balkjes om over te stappen, draven aan de hand, achteruitgaan, achterhand wegdraaien, pionnetjes om tussen te wandelen...

Na een tijdje merk je vanzelf wanneer jij en je paard toe zijn aan de volgende stap :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:16

Misschien is erop inderdaad nog een stapje te ver, en moet je even wat meer aandacht besteden aan jullie contact op de grond. Grondwerk, wandelen enz is dan een logische stap. En met Rijden, kijk is of je zelf heel gespannen bent, of een beetje angstig. Wellicht reageert ze daar ook op.
Het begin is dat jij haar moet vertrouwen, anders word het nooit andersom!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:19

Duidelijk zijn in de dingen die je van je paard vraagt. Hij moet luisteren, jij bent de baas.

Longeerzweep mee als je gaat longeren en hou hem daarmee van je af. Hou de zweep dus paraat. Jij geeft aan wanneer hij naar je toe mag komen, niet eerder.

En stop met mais en muesli. Veel te veel suiker wat je paard niet nodig heeft. Hooi is prima met een handje muesli als beloning na het werk.

Succes! (is er niemand op stal die je kan helpen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:22

TS, als eerste inderdaad van het maïs af halen. Zit vol suiker en van wat ik heb begrepen ook nog eens een dikmaker. Ik zou dus daarmee ook gelijk een zadelpasser erbij halen om er zeker van te zijn dat je zadel écht past. Als ze op de wei staat en een paar jaar met rust is gelaten zal ze qua bespiering zijn afgenomen en qua vetjes aangekomen, dus dat zadel kan écht wel heel vervelend liggen.

Je hoeft haar 's avonds echt niet per sé wat te geven hoor. Mijn merrie krijgt helemaal geen bix, met de voerrondes op stal krijgt ze dus alleen d'r hooi/kuil en daar gaat ze echt niet dood aan. Na het werken krijgt ze van mij voor ik weg ga wat vitaminebrok en muesli of peen en daar doet ze het een stuk beter op. Niet werken = geen energie binnen krijgen.
Verder niet te stevig vasthouden aan wat je een paar jaar geleden kon met het dier, dat is een paar jaar geleden en je daaraan vasthouden is niet eerlijk voor jezelf.

LoveBeautyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:23

Ik heb in dat jaar wel gereden maar niet intensief .

Ik heb deze week ook paar keer gereden en t ging super we hebben ook weer gegalopeert

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 04:10

Persoonlijk zou ik ook wat grondwerk doen. Het is tevens ook belangrijk na te gaan wat er precies aan de hand is. Gaat het om vertrouwen? (dat merk je het best aan een opgespannen basis van de nek, tevens ook aan een stijf gehouden basis van de staart). Gaat het om dominantie? Of gaat het simpelweg om impulsiviteit? Elk van die zaken vereisen een andere aanpak op de grond.

Een goede all round oefening in het zadel wanneer je het gevoel hebt op een 'bom' te zitten, zijn short serpentines rijden.

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:16

Floorloves4 schreef:

Haha een join-up! :j moet je maar eens op googlen.. zo win je inderdaad respect, maar het vertrouwen moet groeien door veel tijd met elkaar door te brengen! En dat is niet alleen werken in de bak, maar ook poetsen en veel aan de hand werken!