chelle_dora schreef:Ik gebruik zelf het longeerkoord van Harry's horse met een longeersingel. Mijn pony wordt 7, ben ik alles bij elkaar nu pas 2 jaar mee aan de slag (als in : longeren en rijden) en vind het echt heel prettig, ik zie m'n pony er ook heel positief van veranderen en zijn op 3 manieren te gebruiken. Op het moment gebruik ik hem met dezelfde werking als zo'n longeerhulp, zo'n heel dik touw en m'n merrie kweekt steeds meer spier erdoor en wordt door hierdoor ook een stuk fijner met rijden heb ik begrepen van m'n bijrijdster, dus er zal iets behoorlijk fijn mee werken
Ik heb 'm bij Agradi toen gekocht maar hij is op de website van Harry's Horse te vinden met de gebruiksaanwijzing (althans, plaatjes kaartje

) erop. Ik kan ook een filmpje sturen nog via PB om te zien hoe ik 't longeerkoord gebruikt mocht je daar benieuwd naar zijn

Volgens mij heb ik die zelf ook, die heb ik gebruikt bij mijn vorige pony. Filmpje zou alsnog heel fijn zijn 
bedankt voor je reactie!
CarolineCF schreef:Het beste is m.i. helemaal geen hulpteugel gebruiken maar het paard aan de hand leren de correcte houding aan te nemen. Dat is niet makkelijk, maar voor de gezondheid van je paard wel het beste. Hoe dat moet kan je bijvoorbeeld leren van trainers die ervaring hebben met Academische Rijkunst als Ylvie Fros en Greetje Hakvoort. Verder sluit ik me aan bij de dubbele lange lijnen, maar dat zijn feitelijk geen hulpteugels (als je ze goed gebruikt en les neemt).
Dit is niet mijn vraag en geen optie voor mij, toch bedankt voor je reactie