Probleem bij spagaat aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Probleem bij spagaat aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 21:31

Hoi,
ik doe met mijn verzorgshetlander vrijheidsdressuur. Ik wilde het begin van de spagaat aanleren vanuit de jambette.
Maar als ik dan niet beloonde omdat ze haar voet niet voor haar andere voet zette, wilde ze op een gegeven moment geen jambette meer doen. Toen heb ik uiteindelijk maar beloond toen ze wel de jambette deed omdat ik bang was dat ze hem dan niet meer wilde doen. Ik wilde namelijk positief afsluiten.

De spagaat aan leren met een balkje voor haar achterbenen heb ik ook een keer geprobeerd, maar dan was ze op een gegeven moment vergeten dat er een balkje lag en dan struikelde ze half.

Wie heeft er nog tips wat ik kan doen zodat ze wel de jambette blijft doen en hoe ik dan haar ene voet voor haar andere voet krijg?
Alvast bedankt!

WildDreams

Re: Probleem bij spagaat aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:37

Ik pak mijn paard gewoon bij zn voorbeen en verzet hem, van links naar rechts naar links... enzz elke keer een stukje en als ze danblijft staan bij elke stap een kleine beloning
Tot ze ver genoeg staat en dan het gewicht verplaatsen naar voren door aandacht te trekken :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 21:40

Oke dan ga ik dat proberen! :)

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:40

Ik zou werken met commando's. Niet dat het commando voor de spagaat lijkt op je commando voor jambette.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 21:42

Paarddopette schreef:
Ik zou werken met commando's. Niet dat het commando voor de spagaat lijkt op je commando voor jambette.

Ik heb er nog geen commando aan gekoppeld, welke gebruik jij?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:24

Voetje oppakken en verzetten is nogal link en ook niet echt duidelijk voor je paard. Wat als je paard schrikt en naar voren springt terwijl je net bezig bent een voetje te verzetten...?

Probeer het eens gewoon nog eens met balk. En dan 1 enkel balkje. Zet je paard over de balk en zorg ervoor dat elke keer als er 1 voorvoetje naar voren komt je beloont. Komt er een achterbeen mee kin je je paard rustig naar achteren corrigeren.Hebben de meeste paarden toch echt binnen een half uur door :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:19

VisibreTeam schreef:
Voetje oppakken en verzetten is nogal link en ook niet echt duidelijk voor je paard. Wat als je paard schrikt en naar voren springt terwijl je net bezig bent een voetje te verzetten...?

Probeer het eens gewoon nog eens met balk. En dan 1 enkel balkje. Zet je paard over de balk en zorg ervoor dat elke keer als er 1 voorvoetje naar voren komt je beloont. Komt er een achterbeen mee kin je je paard rustig naar achteren corrigeren.Hebben de meeste paarden toch echt binnen een half uur door :)

Dank je wel voor je antwoordt!
Dan ga ik het gewoon nog eens met een balke proberen ;)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 18:03

Het is gelukt hoor! Ze snapt het! :)
Maar hoe kan ik op een gegeven moment het balkje weer afbouwen? Nu nog niet hoor, als ze het goed onder de knie heeft natuurlijk :)

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:15

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:28

Exact hetzelfde commando maar dan zonder balkje. En terug zetten als ze naar voren komt. Vrij eenvoudig :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 18:51

Ik heb er eigelijk nog geen commando aan gekoppeld, maar welke gebruiken jullie?
Ik weet dat Eva Roemaat 'park out' gebruikt maar ik vind dat een rot commando :p

Dat filmpje had ik het laatst ook al gevonden, maar evengoed bedankt!

Even een toevoeging, ik heb de jambette hierbij gebruikt, maar als ik bijvoorbeeld het commando 'wijd' ga gebruiken, is dat dan niet erg vewarrend voor de jambette?
Ze kan beide niet op zweepcommando.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:31

Niemand?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:42

zonde om je jambette te gebruiken voor de spagaat, de kans word dan namelijk erg groot dat je spaanse pas een érg groot probleem gaat worden omdat je paard voorwaarts + jambette koppelt aan de spagaat en dus veel moeite zal gaan krijgen om in de spaanse pas de achterhand correct mee te nemen :)

Ik gebruik zelf wijd en mijn hand schuin naar voren wijzen. Dus verder niks met de benen aantikken oid om het niet te verwarren

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:31

Oke, bedankt voor je uitleg! :) Maar heeft dat dan te maken met lichaamstaal dat ze dan een stapje naar voren zet met een been?
En als ik voortaan de spagaat ga doen zonder de jambette, is het dan nog niet te laat?

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:17

???

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:20

Ik ben geen fan van vanuit kunstjes aanleren, dat werkt totaal niet bij MIJN shetlander. dan raakt hij helemaal in de war.
Ik zou gewoon eerst 1 voetje naar voren zetten en dan de ander. Wel uitbundig belonen natuurlijk!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:39

Voer voor de neus houden en dat laten 'volgen' terwijl je paard dus voetje voor voetje naar voren gaat :)

Uiteindelijk word dan je commando gewoon je arm strekken en 'wijd'

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:41

Oké dank jullie wel!
Maar het is dus nog niet te laat om het voortaan niet meer vanuit de jambette te doen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:44

Nee hoor, gewoon rustig 'opnieuw' beginnen :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:46

Dat ga ik zeker doen! ;)